Laatste loodjes. - Reisverslag uit Sobrado, Portugal van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Laatste loodjes. - Reisverslag uit Sobrado, Portugal van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Laatste loodjes.

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

12 Juni 2016 | Portugal, Sobrado

12 juni 2016

Adres:
Monasterio de Santa María de Sobrado
Sobrado

Laatste loodjes.

Om zes uur rustig opgestaan, hoewel het ontbijt om zeven uur was. Lekker ontspannen de dag beginnen. Ontbijt was door drie Engelse vrijwilligsters liefdevol klaargemaakt. Twee broodjes geroosterd. Bij de derde ging het mis. Some bloody English bloke had bij zijn roosteraktie het knopje op maximaal gedraaid. Mijn maagdelijk witte sneetje kwam er hexomaximaal zwart geblakerd uit.
Half acht on the road. Zwaar bewolkt en aangenaam fris. Het eerste gedeelte liep door een ruig Galicisch maanlandschap. Lekker windje. Het meest ideale wandelweer.
Vanaf honderd km tot aan Santiago staan, net als bij de Camino Francés, om de vijfhonderd meter betonnen paaltjes. Bovenaan staat de Caminoschelp en er onder een metalen of koperen plaatje met daarop nog het aantal af te leggen kilometers naar de beroemde kathedraal. Echter bij de meeste hebben randdebielen van welke natie dan ook de getallen bordjes er af gehaald. Nog bedankt namens de duizenden Caminogangers!!
Nog een tijdje met het Australische echtpaar van gisteren opgelopen. Ze bleken in Nederland zes jaar op een eigen binnenvaartschip gevaren te hebben naar Duitsland en Frankrijk. Ze kenden nog vele Nederlandse woorden. Grappig!
Ook nog een asfaltstuk van 3,5 km in een druilerige motregen afgelegd. Aan het eind daarvan de enige bar in Guítiza van vandaag. Als beloning een koffie en wat cakes gegeten.
De laatste drie kilometer waren weer mooi. Na het plaatsnaambord Sobrado nog een km naar het oude klooster in het centrum van de stad voor de overnachting. Om twee voor twee konden we ons inschrijven. Rugzak achterlaten en om half vijf waren we weer welkom. Wat de monniken en nonnen in de tussenliggende tijd uitgespookt hebben, laat ik aan de fantasie van de lezer over.
Het klooster met zijn enorme afmetingen stamt uit het jaar 952 als familieklooster voor de mensen van beider kunne.
Het is nu een Cisterciënser kloosterorde.
Na het eten lekker slapen. Morgen naar de grote stad Arzúa. Daar komen de twee Camino's samen. Ben benieuwd hoe druk het is. Misschien kom ik nog bekenden van mijn 'le-Puy Camino' tegen. Zou leuk zijn!
Welterusten.
Pelgrim Sjek.

• 12 Juni 2016 - 19:56

Ben En Gon:

De laatste honderd kilometer. Lijkt mij voor jou weer een geweldige ervaring.
    De ruim twee maanden zijn voorbij gevlogen. Geniet er nog van.

• 12 Juni 2016 - 20:49

Rob :

Succes en geniet ze met de laatste 100 km, ik geniet van je verhalen

• 12 Juni 2016 - 22:12

Laurie:

Geniet van de laatste 100 kilometers en hopelijk straks een feest der herkenning rondom de eindstreep:) Ongelooflijk dat het einde nu al bijna in zicht is en ontzettend knap dat je alweer zo'n grote afstand hebt weten te overbruggen!!!