Hond. - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Hond. - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Hond.

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

13 Juni 2016 | Spanje, Arzúa

13 juni 2016

Adres:
Albergue Vía Láctea
C/Xosé Neiro Vilas, 26 Baixo
15810 Arzúa (A Coruña)

Hond.

Heden morgen is voor ons verschenen pelgrim Sjek uit Nederland om de volgende verklaring af te leggen. Dit zou de eerste zin kunnen zijn van een soort heiligverklaring van een delegatie pelgrims, die deelgenomen hebben aan een pelgrimstocht. Dit is geen grap, maar pure werkelijkheid. Mijn mede wandelaars hebben mij al een aantal dagen geleden uitgeroepen tot "Pilgrim of the Year 2016". Als aandenken kreeg ik een button van de Camino del Norte overhandigd. Hij zit op mijn legionairs pet. Waar ik dit aan te danken heb? Geen idee.
Bij het wakker worden keek ik toch wel een beetje slaperig op mijn horlozie en was in de veronderstelling dat het tien voor vijf was. Bleek na een paar stappen op koude kloostertegels kwart voor zes te zijn. Op de binnenplaats aangekomen zag ik een monnik voorbijkomen waarvan ik dacht, dat hij op weg was naar de keuken. Hem volgend kwam ik terecht in de kapel. Dus ras op mijn schreden terugkerend, besloot ik maar op te blijven en te beginnen met de dagelijkse zes-uur-handelingen.
Om kwart voor zeven liepen we (Dan, Mateusz, Milena en ikke) vanuit de kloosterpoort rechtstreeks de bar in voor ons ontbijt.
Ik denk nu te weten hoe het voelt, als je na jaren achter de tralies gezeten hebt, door zo'n poort de vrijheid in stapt!
Na de ochtendversnapering om kwart over zeven met een gestaag motregentje op pad. De regen werd langzamerhand minder. Het bleef toch wel een beetje vochtig aanvoelen. Dat kwam, omdat we letterlijk in de wolken liepen.
Na een lang stukje asfalt liepen we in Boimil, weer letterlijk tegen een bar aan. In Camino omstandigheden zegt mijn gen dan, dat ik naar binnen moet gaan. Een godvrezende pelgrim kan zo'n aandrang natuurlijk niet tegenhouden.
Vervolgens weer op weg. Een dag of veertien geleden heb ik verteld over het gesprek met twee geiten. Vandaag heb ik in ferme bewoordingen een Spaanse hond in het Engels toegesproken. Hij verstond mij!!
Situatie: we lopen op een kruising af. Een klein wit keffertje wil op zijn gemak (midden op de kruising!!!) zijn dagelijkse bruine truitje breien. Ik schreeuw: You stupid Spanish dog stop shitting on this crossing!!"
Het beestje komt vanuit zijn natuurlijke zithouding weer omhoog. Stop zijn anale peristaltische aandrang en loopt nogal moeilijk weg. Dit gelooft natuurlijk niemand. Ware het niet, dat ik drie getuigen heb!! Zij zullen aan jullie met hun eigen woorden in het Spaans, Pools en Engels een verklaring van echtheid afleggen.
Milena: confirmo que esta situacion ha pasado hoy y es verdadera!
Mateusz: Potwierdzam. Byla taka sytuacja z psem. Pies zaczal srac na drodze I Gerrit krzyknal na niego "hey facet przestan walic Kupe na drodze". Pies sie poderwal I uciekal probujac sie powstrzymac :).
Dan: I confirm the tale of Gerrit and the dog at the intersection today, the 13th of June, 2016. Gerrit, Melina, Mateusz and I were walking along the Camino del Norte on the last stage of that fine route, when we came upon a dog who was preparing to take a crap in the middle of the intersection. Gerrit yelled at the dog "Stop shitting in the road you stupid dog!" And the dog did stop, immediately running off. This is the truth.
Was getekend en onder ede naar waarheid afgelegd, pelgrim Sjek.
De weg naar Arzúa ging hoofdzakelijk over asfalt. Op de Camino vinden we dit niet zo prettig. De Nijmeegse Vierdaagse bestaat, afgezien van een paar strookjes zand, hier echter hoofdzakelijk uit. Dus niet zeuren.
Om half een kwamen we op het kruispunt waar de Camino Francés en de Norte elkaar ontmoeten. Van de Rue da Cruz Vermella op de doorgaande weg. Was een mooi high five moment.
We zitten nu in een soort vijf sterren Albergue voor €10. Ik heb in mijn hele Caminoleven nog niet zo'n mooie gezien! Een lekker toetje zullen we maar zeggen.
Na het eten weer lekker slapen en morgen (de één na laatste dag) naar O Pedrouzo.
Welterusten.
Pelgrim Sjek.




  • 13 Juni 2016 - 20:45

    Mary & Harry:

    Gerrit,
    Ik ben weer bij met het lezen van jouw geweldige belevenissen, wat een grote klasse. Doen het jou zeker niet na bewondering alom. De verhalen die jij schrijft nodigen uit dat jij als schrijver verder gaat. Bij het lezen loop......... (zittend op de bank).........je in gedachte bij jou aan de hand mee, prachtig!
    Voor de laatste 2 dagen alle succes, na woensdag zal ik jouw verhalenbundel zeker gaan missen!
    Succes dikke knuffel uit Duiven!

  • 13 Juni 2016 - 21:03

    Tonreuvers:

    Beste zwager het zit er nu bijna op........respect man! De manier waarop jij de afgelopen tijd de reissfeer en ervaringen hebt beschreven, maakt in elk geval duidelijk dat het alles geen straf voor je is geweest. Daar kan je weer ff mee vooruit.
    O ja, praten tegen een hondje is, in tegenstelling tot gemekker met geiten, een algemeen aanvaarde sociale activiteit. Daar zal niemand van opkijken............maar tegen een geit zeggen prè-è-èttig weekè-ènd, tsja als jij daar een goed gevoel bij hebt.

    Gegroet
    don antonio

  • 13 Juni 2016 - 22:29

    Yvonne Vreem:

    met veel plezier alles gelezen. veel succes en geniet van de aankomst.
    heel veel groetjes ook van buurvrouw Tonnie Zwart Yvonne Vreem

  • 14 Juni 2016 - 08:59

    Kees Been:

    Gerrit, je bent inmiddels bijna geland op je eind bestemming anno 2016.
    Met weer een tas vol levens-wijsheid en voeten die misschien wel boekdelen kunnen schrijven, al doe je dat meestal met beide handjes.
    Je hebt ons in ieder geval weer op een geweldige manier, dagelijks laten mee genieten.
    Dank hiervoor. Het was een genot om je te volgen. Het was alsof we er zelf bij waren.
    Je bent een echte ras optimist en dat maakt je als mens heel bijzonder.
    Ik kijk er naar uit om samen met jou weer aan de 4 daagse te beginnen en na afloop weer een lekker biertje met je te drinken.
    Om daarna persoonlijk nog eens te genieten van al je belevenissen die je mij dan vast nog eens haarfijn uit de doeken gaat doen.
    Gerrit, heel veel succes en wandel plezier, met de laatste kilometers van deze beproeving en kom gezond weer thuis.
    Ik ga je zien. Groetjes Kees.

  • 14 Juni 2016 - 16:34

    Joke Kronenberg:

    Lieve broer,

    Als ik dit schrijf hoef je nog maar een dag te lopen. Fantastisch gedaan en leuk alle verhalen te lezen. Net of ik naast je loop. Geniet nog van je laatste dag en tot in Nederland.

    Joke en ook de groetjes van Nard en Milou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Arzúa

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 301336

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: