Bril. - Reisverslag uit Markina, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Bril. - Reisverslag uit Markina, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Bril.

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

16 Mei 2016 | Spanje, Markina

16 mei 2016

Adres:

Aterpetxea
Albergue de Peregrino
Markina
Markina-Xemein

Bril.

Vanmorgen niet wakker geworden door een of andere technische uitvinding, maar door onze Japanse medewandelaar, die volgens mij alles in plastic verpakt heeft. Als het zoals bij ons om half zes doodstil is, is het een geritsel, waar je een beetje geïrriteerd wakker van wordt. Eerst kun je het niet plaatsen, maar naarmate je meer in het land der levenden terecht komt, is het niet een echt gehoorstrelend geluid.
Maar je bent toch wakker, dus er uit. De standaard handelingen gaan min of meer op de automatische piloot. Tegenover het stationsgebouw heb ik in een bar om half zeven koffie en een broodje gegeten.
Ik zit aan de route. Als je in de bergen loopt, weet je één ding zeker: alles je naar boven gaat......juist, ga je ook weer naar beneden.
Dus eerst een uurtje klimmen. Via kleine steile geitenpaadjes. Voordeel: je bent wel gelijk wakker.
Na klim aangekomen op een soort bordes. Bleek de achterkant van een kerk te zijn. Prachtig uitzicht over zee. Aan de voorkant van de kerk was een bar. Misschien een idee voor Nederland om de kerk weer vol te krijgen.
Het is vandaag een echte bergetappe. Lopend tussen de steile weiden met schapen en koeien en een verdwaalde ezel is het genieten geblazen.
Ook een weide met een stuk of acht paarden gepasseerd. Ze hadden allemaal een bel om de nek. Alleen allen dezelfde toonhoogte. Anders was het een grazend orkest geweest. Gemiste kans, jammer!
Al lopend praat je met allerlei pelgrims en vervolgens gaat een ieder weer zijn eigen weg.
Ben gisteren vergeten te vertellen over een lift. Toen we (liep met Albuerto uit Brazilië) in Deba aankwamen, was het hoogteverschil van de rand van het dorp zo hoog met de zeespiegel, dat ze een lift hebben aangebracht. Iets uniek in een pelgrimsbestaan!
Om een uur of half tien breekt de zon door en wordt het tijd om de jas uit te trekken.
Als je de hoogte van de bergen bij het wandelen net als bij het wielrennen in categorieën verdeelt, hebben we er twee van de tweede gehad. De traktatie ligt altijd op de top!
Bij de eerste beklimming passeerde mij, naar later bleek, een Amerikaan, die veel te hard naar boven en later naar beneden ging. De gevolgen waren desastreus: last van zijn onderrug, knie en voeten. Had hem bij een rust nog gewaarschuwd.....
O ja, de afgelopen nacht is mijn magnetische bril gesneuveld, althans de linkerpoot doormidden. Gerapareerd met ductape.
Om kwart over één aangekomen in bovenstaand dorp. Het verblijf is in een gedeelte van een kerk en is donativo. In de hal stond een rek van overjarige lange broeken. Ik heb er een voor vijf euro gekocht. Had alleen lange wandelbroek.
Vanavond lekker eten in het plaatselijke restaurant. Morgen naar Gernika. Vanuit Spanje: welterusten.
Pelgrim Sjek.

• 16 Mei 2016 - 20:09

Carlijn:

Klinkt weer fijn pap! Wel jammer van je bril, land leve ductape :-)
    Ben benieuwd naar je nieuwe, hippe broek.
    Geniet en fijne avond.
    Xxxx uit Rheden

• 16 Mei 2016 - 23:56

Ben En Gon:

Lees iedere dag je fantastische verhaaltjes.
    Vertellen is altijd je passie geweest, ik weet er alles van.
    Je laat alle vrienden thuis genieten.
    Iedere dag weer opnieuw.
    Groetjes Ben en Gon.

• 17 Mei 2016 - 00:43

Dinie Gerritsen:

Hallo Gerrit....lees je verhalen met veel plezier....maar......ik mis je wel bij de Vutcompetitie.....het is

zoals elk jaar na afloop weer erg gezellig......én.....daar hoor jij ook eigenlijk bij hè.......maar oke het

is je voor deze keer vergeven......als pelgrim....... grinn......

groetjes,
    Dinie.