veertiende dag: Hof van Eden - Reisverslag uit Cazorla, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu veertiende dag: Hof van Eden - Reisverslag uit Cazorla, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

veertiende dag: Hof van Eden

14 Mei 2014 | Spanje, Cazorla

Woensdag 14 mei 2014

Camping -Cortijo "San Isicio"
Camino 33
23470 Cazorla
Spanje

Veertiende dag: Hof van Eden

Afgelopen nacht stak er een fikse wind op. De binnentent wapperde vrolijk in de wind. Het waaide zo hard, dat het geblaf van de honden niet te horen was. Typisch Spaans: honden blaffen overal en altijd. Als je aan een Spanjaard vraagt: "Kan die hond z'n kop niet houden?" Zegt ie: "Welke hond?"
Om zeven reveille. Tent afgebroken, etc.
Naar het busstation van Úbido gelopen. Om tien uur naar Carzola afgereisd.
Op naar de Spaanse VVV. De medewerkster liet ons op de kaart zien,hoe we naar de camping in de bergen moesten lopen. Door welke oorzaak, denkfout of hersenblokkade weten we nog steeds niet. Feiten liegen niet. We liepen het dorp aan de verkeerde kant uit. De weg liep vrij steil omhoog. Toen we op 950 meter hoogte zaten, kwamen we er achter, dat we niet de goede kant opliepen. Goede raad is dan niet duur. Na een vergadering op de berghelling besloten we weer terug te keren naar het dorp.
Onder het genot van een sapje gerstenat hebben we besloten om de camping buiten de stad op te zoeken. Het inmiddels te laat om nog de bergen in te gaan.
De camping waar we nu zitten is een paradijs. Het is in het bezit van een Nederlands echtpaar, dat hier op deze bosrijke helling dertig jaar geleden de mogelijkheden zag om hier een camping te beginnen. Een sublieme plek.
Onder de bomen de tent opgezet. Daarna gedoucht.
Vanavond is er feest. Een processie van de Heilige Ermita de San Isicio. Naar het dorp is het ongeveer twee kilometer lopen. Willen we toch even meemaken.
Het feest in het stadje begon pas tegen tienen als het donker wordt. Het dorpsplein ligt tegen het gebergte aangeplakt. Een podium, muzikanten, tentjes met hapjes en drank, baby's, kinderen; kortom jong en oud is aanwezig. Op de hellingen worden sterren en kruizen ontstoken. Plotseling enorme knallen vuurwerk. Het geluid echoot tegen de berghellingen. De vuurpijlen hebben een apart effect tegen het bergdecor.
Op de terugweg naar de camping liepen we tegen de stroom in. Honderden mensen liepen voor en achter de stoet van de heilige Isicio, die gedragen werd door mannen op een platform ondersteund door houten balken. Een muziekkorps complementeert de groep. Heel indrukwekkend allemaal.
Dit hadden we niet meegemaakt, als we vanmiddag de goede weg gekozen hadden.
Morgen vroeg voor de eerste etappe in de Siërra de Corzola.
Welterusten.
Fred en Gerrit.

• 15 Mei 2014 - 10:12

Kees En Jeanne Been:

Gerrit en Fred,
    Zo zie je maar weer alles heeft zijn reden, voorlopig zit ook dit weer in jullie rugzak hihi,