vijfde dag: chauffeur - Reisverslag uit Villarrubia de los Ojos, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu vijfde dag: chauffeur - Reisverslag uit Villarrubia de los Ojos, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

vijfde dag: chauffeur

05 Mei 2014 | Spanje, Villarrubia de los Ojos

Maandag 5 mei 2014

Pensíon Elmolino
Avd.Cristo Rey 21
Villarrubia de los Ojos
Cludad Real

Vijfde dag: chauffeur

Gisteravond hadden we besloten om met de bus naar Malagon te gaan. Jullie willen natuurlijk weten: hoe bus?
We moesten vandaag een bergketen over. Normaal geen probleem. Maar er lopen geen wandelpaden. We zouden over de snelweg(!) of via een drukke N-weg moeten lopen. Dus de bus. We hadden uitgevogeld om naar bovenstaande plaats te gaan. Echter een kilometer of acht sloeg de bus af naar Urda. Op de vraag van Fred of hij op dat kruispunt ons uit zou kunnen laten, was het antwoord, dat het niet mogelijk was, omdat hij dan problemen zou krijgen. Met wie? Met zijn vrouw waarschijnlijk. Het antwoord zal echter eeuwig in nevelen gehuld zijn.
Zittend in Urda achter een glas Col, moesten we ons loopplan wijzigen. Omdat ik niet de kaart van dit gebied voor mijn MotionX-GPS gedownload had, waren we aangewezen op stuk kaart dat Fred nog had.
We konden dus niet over eventuele wandelpaden, die ik op mijn I-phone zou kunnen opsporen. De optie die over bleef was: voorzien van ieder vier liter water extra door strek geaccidenteerd terrein van 32 km in twee dagen over een geasfalteerde weg. In dat gedeelte was geen enkel levend wezen te bekennen. Goede raad is duur: gaan met die banaan, slapen onderweg, we zien wel.
We startten om kwart voor elf (eigenlijk veel te laat). Over 10 km hebben we vier uur gedaan. Op de eerste top aangekomen bij een zendmast hebben we gerust. Water zou, als we verder zouden lopen, een probleem worden. De zon en de opstijgende warmte van het asfalt waar we op liepen, was zinderend.
Fred kan er beter tegen dan ik. De hitte was voor mij eigenlijk te heet. We besloten rustig verder te gaan.
Net toen we aan de afdaling begonnen, stopte er een auto met twee Romeense jongens, die wisten (ze werkten als bouwvakkers in de regio) wat ons nog te wachten stond. Omdat water het grootste probleem zou worden, was de vraag of we een lift wilden hebben naar Villarubia, snel beantwoord.
Je kunt de tocht, die we nu lopen dan ook niet vergelijken met de Camino. Je loopt elke dag tegen problemen aan, die je dan weer moet oplossen.
Dat lukt gelukkig nog steeds.
's Avonds op een terrasje op het Plaza Major kwamen we een Spanjaard tegen, die alle Nederlandse voetballers uit de jaren zeventig en de huidige, nog kende: Cruyff, Haan, van Hanegem etc.
Nu op tijd naar bed. Morgen willen we vroeg starten. Het wordt weer bloedheet.
Vanuit Spanje lekker slapen.
Fred en Gerrit.

• 06 Mei 2014 - 18:08

Alberto:

Spaanse rot chauffeur, verder klinkt het gezellig, veel respect.