Letterlijk en figuurlijk: 'het einde' !!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Letterlijk en figuurlijk: 'het einde' !!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Letterlijk en figuurlijk: 'het einde' !!!

Door: gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

29 Juli 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

Zondag 29 juli 2012 / Cee (a Coruña) _ Finisterra

Adres:
Hospedaje Lopez
C7 Carrasqueira 4
15155 - Fisterra (a Coruña)

Vanmorgen lekker uitgeslapen. De wekker liep om zeven uur af. Bij het wakker worden, realiseerde ik mij dat het vandaag echt afgelopen was. We hoefden nog maar vijftien kilometer te lopen. Ik nam me voor om van elke stap te genieten. Op het balkon zag ik dat het een schitterende dag dreigde te worden. Na mijn pelgrimsontbijt: yoghurtje, appeltje, banaantje en een paar hanevetkoekjes, gingen op weg.
In Sardiñeiro, een voordorpje van Finisterra, bij een hotel dat uitzicht bood op een prachtige baai van de Atlantische Oceaan, hebben we relaxed een bocadillo gegeten en koffie gedronken. Maar het belangrijkste: genoten van het excellente uitzicht over zee. Wat een rust.
Daarna verder naar ons doel. Vanaf het moment van vertrek in Cee, kon je de rots steeds zien liggen. We liepen er in een grote boog naar toe. Vele foto's gemaakt.
Het eerste kleine strandje voor Finisterra, Praia de Langosteira, hebben we voor mijn gevoel de Camino afgesloten. Op het kleine strandje, waar je via een smal padje en rotsen kon komen, hebben we onze rugzakken op het strand gezet. Schoenen en sokken uitgedaan en de zee ingelopen. Daarna heb in schelpen gezocht.
Het moment suprême was voor mij het verbranden van mijn wandelbroek. Ik heb hem vier maanden lang gedragen. Lieven mensen, je kun heel lang met één broek doen!!! De laatste weken in Spanje heb ik hem echter niet meer gewassen. Net zoals de vroegere pelgrims dat deden. Dat leverde veel jaloerse blikken op van mijn medepelgrims. Sommigen trokken ook hun neus op. Waarom weet ik niet.
Ik had twee stokken mee naar het strandje genomen en deze rechtop neergezet. Mijn broek er op gehangen en de vlam er in gestoken. Het brandde uitstekend. Zie de foto's. Ineke heeft haar sokken en Ben zijn onderbroek, die volgens zijn zeggen steeds knelde, verbrand.
Vervolgens richting einddoel. Bij binnenkomst om 12.21 uur troffen Rafaël bij de gemeente aubergue waar hij voor twaalf euro sliep. Weer met velen in stapelbedden op een kamer. Door ervaring wijzer geworden, gingen we nog even verder kijken. We vonden een soort hostel/pension waar we een driepersoons kamer hebben voor dertien euro.
Bij de haven hebben we een paar pilsjes gedronken. Toen zijn we naar het kantoortje gegaan waar we het officiële Finisterre-document kregen.
's Avonds zijn we naar de Kaap gelopen. Dat is letterlijk het eind. Vandaar hebben rond kwart voor tien de zon in de zee zien zakken. We (Ineke,Ben,Rafaël en ondergetekende) hebben het finale moment met een glas champagne gevierd. Deze fles hadden we van de Nederlandse eigenaar van het pizza-restaurant 'Peppone' in Finisterre gekregen.
Daarna zijn we weer naar beneden gelopen en hebben nog even in een bar aan de haven gezeten. Ik was wel weer moe van het slenteren. Maar ja, je kunt soms niet anders.
Morgen gaan we een kaartje voor de bus reis naar Santiago kopen. We willen om drie uur de terugreis aanvaarden.
Het nu echt afgelopen. Na vier maanden stappen. Het was de moeite waard. Ik zou het voor geen goud hebben willen missen. Als je voor iets dergelijks de eerste stap zet, weet je ook dat er een laatste zal zijn. Dat was vandaag. Als ik mijn verslagen lees en de foto's bekijk dan schieten de herinneringen door mijn hoofd en beleef ik het weer opnieuw.
Vanaf deze pek wil ik alle mensen bedanken, die met mij meege(leefd/gereisd hebben. Ook de vele reacties waren hartverwarmend voor mij en gaven mij weer nieuwe energie om verder te gaan. Degenen iets voor de Hartstichting over hadden, nogmaals: bedankt!!
Dit was het: F I N I S T E R R A.

Jullie nederige pelgrim Gerrit alias Sjek.

Groet aan allen.



  • 13 December 2012 - 14:27

    Harry Ruijters:

    Hallo Gerrit,

    Tot mijn verbazing kreeg ik gisteren ineens mailtjes met een link naar jouw verslag. Ik had al enkele maanden geleden gereageerd op je verslag, maar blijkbaar is toen iets fout gegaan op de site en heeft mijn reactie jou niet bereikt. Proficiat met het volbrengen van je tocht. Ik was heel toevallig op de site met jouw verslag terechtgekomen en ik vond het erg leuk je verslag te lezen. Wij hebben elkaar op 11 mei in Vézelay voor het eerst ontmoet. Roger en jij hebben mij toen naar het terras voor de basiliek gehaald. Die avond hebben we samen gegeten. Ik heb in Vézelay een rustdag genomen en jullie zijn verder gegaan. We hebben elkaar nog enkele keren gezien, maar na enkele dagen heb ik jullie achter me gelaten, nadat ik jullie op 17 mei voor het laatst was tegengekomen bij de bakker in Brécy. Mijn tocht is heel voorspoedig gelopen. Ik ben op 19 juli in Santiago aangekomen. Op 21 juli ben ik doorgegaan naar Finisterre en vandaar ook nog naar Muxía. Op 24 juli heb ik vanuit Muxía de bus naar Santiago genomen. Op die dag ben jij daar ook aangekomen. Wat zou het leuk geweest zijn als wij elkaar dan nog eens zouden zijn tegengekomen. Jammer voor jou dat je 's avonds de lasershow met vuurwerk hebt gemist. Ik heb bijna de hele avond op het plein doorgebracht met een aantal Italiaanse, Spaanse en Koreaanse "peregrinos". Het was een fantastisch spektakel. Op 25 juli ben ik teruggevlogen naar Nederland.
    Nog bedankt voor de sympathieke manier waarop jullie mij in Vézelay hebben begroet. Ik bewaar erg goede herinneringen aan die dag. Ik bewaar trouwens goede herinneringen aan de hele tocht en aan veel mensen die ik heb ontmoet. Ik heb de smaak te pakken gekregen en ga volgend jaar waarschijnlijk de Via Francigena lopen, van Canterbury maar Rome.
    Groeten,

    Harry Ruijters (Oosterhout)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 1118
Totaal aantal bezoekers 301072

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: