Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

23 Juli 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

Maandag 23 juli 2012 / Arca do Pino _ Santiago de Compostela

Adres:
Mundoalbergue
Calle San Clemente 26
15705 - Santiago de Compostela
A Coruna - (Galicia)
Espana.

Speciale dag bij het opstaan. Het uiteindelijke doel. Daar klopt natuurlijk helemaal niets van. Dat realiseer je jezelf als je het bord "Santiago" ziet.
Laat ik bij het begin beginnen. Taalkundig vloekt dit, nietwaar Hilde?
Bij het veel te vroeg wakker worden vanmorgen, had ik zoiets van: het is de laatste dag van mijn Camino. Tegelijkertijd realiseerde ik mij, dat alle dagen, die ik gelopen heb, de belangrijkste waren.
Je hebt een bepaald beeld van datgene wat je denkt te zien als je Santiago ontwaart als je boven op de Monto Gozo staat.
It was a great disappointment!
Eerst kwamen we langs een camping en daar stond pelgrim Hans langs de kant van de weg. Ineke had in Frankrijk een paar weken met hem gelopen. Hij was al een week in Compostela. Hij bood ons koffie aan en we hebben dit met veel dorstplezier aangenomen. Met het pak koekjes, dat ik nog in mijn rugzak had, was het feest compleet. We hebben een aantal pelgrimervaringen uitgewisseld en zijn toen richting Santiago gegaan. Nog zeven kilometer.
Op de Monto Gozo hebben we bij een kunstwerk ( ter nagedachtenis aan een bezoek van paus Johannes ) een paar foto's gemaakt. Maar er was geen kathedraal te bekennen als je richting Santiago keek!
Bij ons vertrek na het monument, kwamen we in een grote groep Spaanse jongeren terecht, die de laatste kilometers naar Santiago gingen wandelen (ze waren met de bus afgezet op de Monto Gozo!?). Enkelen spraken wat Engels. Als een waterval rolden de vragen op mij af: waar vandaan? hoe lang gelopen? hoeveel kilometer? pijn? eten? slapen? etc. Ze begrepen niet hoe het mogelijk was.
Ben, die ook met een groep achter mij liep, had ze wijsgemaakt dat ik Gekke Gerrit heette. Dat riepen ze dan ook vol overgave uit volle borst. Zo bouw je dus in den vreemde een naam op!!
De teleurstelling was eigenlijk, dat we ineens voor de kathedraal stonden. De emotie, die ik onderweg vele malen heb gehad, ontbrak totaal. Het was een hele rare gewaarwording dat ik er ineens was!! Misschien is Finisterre anders.
Via de webcam heeft Mirjam mij nog gezien op het plein voor de kathedraal.
In de kerk was een dienst gaande. Heel indrukwekkend. Erg veel jongeren waren aanwezig. Wat een vastberadenheid in geloof. Bij binnenkomst handen we onze rugzak nog om. Een oude vrouw stond op en bood mij zijn zitplaats aan!! Waar vind je dit nog? Ik heb vriendelijk bedankt. Ik heb nog jonge benen, nietwaar?
Ik ben nog langs de sarcofaag van St. Jacques gelopen en heb z'n borstbeeld omhelst.
Daarna zijn we naar het bureau gegaan waar de certificaten worden uitgegeven. We waren heel snel aan de beurt. Het gaat er heel officieel aan toe. Je moet plaatsnemen op een stoel (ik ging gewoon zitten). Ik trof een Vlaamse official. Van waar zijt ge gekomen? Van Olland? Respect! Alle vier credentials werden van een stempel voorzien. Mijn voornaam werd op het certificaat met de Latijnse naam Gerardem voorzien. Omdat het nogal een fragiel document is, vroeg ik om een koker. Er stonden er tientallen achter de man opgestapeld. Jawel, geen probleem. Ik moest er wel één euro voor betalen. Ook geen probleem.
Daarna op zoek naar de bovenstaande auberge. Daar zullen we de komende twee dagen verblijven. Het ziet er allemaal piekfijn uit.
Daarna gaan we nog maar Finisterre. Een kilometer of tachtig. Een kippeneindje. Tot schrijvens vanuit Compostela.
Voordat ik ga slapen wil ik een ieder, die zo lief heeft gereageerd op mijn schrijfsels, heel erg bedanken. Het heeft mij heel erg gesteund. I'll never forget!!
Goede nacht vanuit Compostela!!
De nieuwe app. werkt niet.


  • 26 Juli 2012 - 19:00

    Marten:

    Proficiat kerel, ben trots op je.
    Kan niet wachten dat je weer op de baan bent om de verhalen te horen

  • 26 Juli 2012 - 19:22

    Gefeliciteerd! :

    Super! en o zo leuk om jou verhalen te lezen!Dit heb JIJ mooi geflikt>
    Een ervaring voor het leven waardoor je bewuste in het leven staat.

    Dikke knuffel Annemieke Goossens van Roest( oud buurmeisje van de kerkalllee)

  • 26 Juli 2012 - 19:34

    Dinie Gerritsen:

    Gerrit,

    Je bent een KANJER !!!!!!

    Groetjes, Dinie.

  • 26 Juli 2012 - 19:35

    Bas:

    Hey pa,

    Al eerder gezegd via de telefoon maar wat een prestatie! Gefeliciteerd!
    Geniet nog nog van de komende dagen en we hopen je snel en in goede gezondheid terug te zien!
    X van ons drieën

  • 26 Juli 2012 - 20:04

    Alfons, Rimke En Kids!:

    Jeetje Gerrit, petje af man!
    Daar ben je dan "ineens"........afgelopen, klaar. Lijkt me inderdaad een idiote gewaarwording! Zo lang naar toe geleefd, blijkt de reis nog maar weer eens belangrijker dan de bestemming.
    Geniet van je welverdiende luxe, we zien je gauw weer in goede gezondheid verschijnen,

    Lieve Groet, nr 16. (ook niets mis mee trouwens ;-))

  • 26 Juli 2012 - 20:08

    Willemijn:

    lieve meester gerrit.
    super zeg.
    ik en mijn moeder en zusje zijn super trots!!!!!!!!
    ik vind dit zo gaaf he.
    ik weet niet wat ik moet schrijven.
    ik heb in ieder geval een lueke klas ik zit er samen met madelief in.
    super veel liefs en knufs willemijn

  • 26 Juli 2012 - 20:11

    Joost En Corrien:

    Hallo Gerrit,
    Vanaf onze vakantiebestemming is oostelijk deel van Duitsland hebben we je met regelmaat kunnen blijven volgen. Helaas geen wifi, maar nu wel. Vandaar nu onze reactie.
    Een fantastische prestatie heb je geleverd.Begrijpen wel dat de reis misschien voor jezelf meer indruk heeft gemaak gezien alles wat je meegemaakt hebt.
    Toch wel fantastisch om op het eindpunt de laatste stempel te krijgen.
    Geniet ervan wat je bereikt hebt.
    Groet van Joost en Corrien.

  • 26 Juli 2012 - 20:11

    Joost En Corrien:

    Hallo Gerrit,
    Vanaf onze vakantiebestemming is oostelijk deel van Duitsland hebben we je met regelmaat kunnen blijven volgen. Helaas geen wifi, maar nu wel. Vandaar nu onze reactie.
    Een fantastische prestatie heb je geleverd.Begrijpen wel dat de reis misschien voor jezelf meer indruk heeft gemaak gezien alles wat je meegemaakt hebt.
    Toch wel fantastisch om op het eindpunt de laatste stempel te krijgen.
    Geniet ervan wat je bereikt hebt.
    Groet van Joost en Corrien.

  • 26 Juli 2012 - 20:12

    Marjo:

    Ontzettend gefeliciteerd met deze prestatie. Geniet nog van het kippeeindje!liefs van Jos en marjo

  • 26 Juli 2012 - 20:17

    26-07-2012 Door Hans:

    proficiat met het bereiken van je doel en dat zonder rustdagen. Ik hoop je weer snel terug te zien.

    Groet van Hans.

  • 26 Juli 2012 - 20:44

    Ab:

    Gerrit, dit bericht bewijst dat je er echt bent. Proficiat! Goeie reis naar de Kaap.
    Groet,
    Ab

  • 26 Juli 2012 - 21:04

    Kees En Jeane Been:

    Nou dit is een felicitatie, een dikke knuffel en een hele dikke zoen van Jeanne waard, dit is zooooo gaaf, wij zijn zo super trots op jou, vierdaagse is hier niks bij,hahhaaaa..... al is dit voor menigeen ook een hele prestatie.
    Gerrit nog een paar leuke dagen, en een veilige terug reis.
    Kanjer tot gauw

    Lieve groet van ons uit Arnhem Zuid. K&J

  • 26 Juli 2012 - 21:12

    Hans Melenhorst:

    goed gedaan jochie!! respect en felicitaiones!!

  • 26 Juli 2012 - 21:35

    R Wolven:

    Hallo Gerrit,

    We hebben je verhalen met veel plezier gelezen en wat hebben we een respect voor je! Knap gedaan en wat zul je hebben genoten!!

    Groeten uit Elst,

    Frank en Reinate

  • 26 Juli 2012 - 21:58

    Anouk:

    Gefeliciteerd pa!
    Ben trots op u!!!!!
    Tot snel, Robin, bas en ik missen je!

    Nog even genieten en dan naar huis ;)

  • 26 Juli 2012 - 22:15

    Brenda Melenhorst:

    Van harte gefeliciteerd!!
    Ik ben een vriendinnetje van Carlijn en lees met veel plezier uw reisverslagen!!
    super dat u er bent, verder dan 2 de nijmeegse vierdaagse ben ik nog noiet gekomen!!

    Geniet ervan,

    Groet,
    Brenda

  • 26 Juli 2012 - 22:26

    Carlijn:

    Hoi lieve pap, TROTS, zijn wij! Gefeliciteerd met deze prestatie. Nog een paar kilometertjes, hop op de motor, nog even naar Barcalona en dan voorzichtig aan weer naar huis, want ook wij missen je. Dikke kus, Carlijn, Kris, Tim en Vincent

  • 26 Juli 2012 - 22:30

    Sjek:

    Gefeliciteerd !!! van harte !!! Ik volgde het als ik het zelf aan het lopen was !

    Pabien vanuit Curaçao.

    Genietse,
    Sonaida Jamaloodin- Allee

  • 26 Juli 2012 - 22:30

    Theo Gerrit:

    Gerrit van harte gefeliciteerd. Ik doe het je niet na. Goede thuisreis. Theo Slangewal.

  • 26 Juli 2012 - 22:40

    Joke, Overloon:

    Ha Sjek,

    Proficiat met het eindresultaat.SUPERRRRRRRRRRR. Veel plezier met de feestjes en in Barcelona. Kom voorzichtig met de motor naar huis en we hopen je snel in de armen te sluiten.

    Liefs van ons allemaal.

  • 26 Juli 2012 - 23:09

    Henny:

    In één woord: CHAPEAU Gerrit
    Blijf genieten van alle herinneringen die je tijdens je pelgrimage hebt opgedaan.

    Henny en Betsie Loeffen.

  • 27 Juli 2012 - 00:06

    26 Juli 23.57 : Joke R.:

    Geniet nog een paar dagen van alle belevenissen en mooie dingen om
    je heen. Veel plezier en ik weet niet of ons nog mmeer verhalen staan
    te wachten voordat je thuis bent. Het duurt nog een paar dagen voor
    je er bent en zult toch onderweg nog wel het een en ander meemaken.
    Maar goed , dat merken we dan wel. Goeie reis en veel plezier. Wees
    voorzichtig onderweg met de motor.

    Hasta luego Joke en Pedro

  • 27 Juli 2012 - 04:52

    Anne:

    Hoi Gerrit,

    Wat een geweldige prestatie heb je geleverd! CHAPEAU!
    Geniet er lekker van daar.

    Groetjes Anne

  • 27 Juli 2012 - 09:54

    Beste Gerrit,:

    We hadden niet anders verwacht dan dat jij het zou halen, vlak na de operatie weer snel aan de gang
    dat kon niet missen.
    Het is een wereldprestatie om op zo'n korte termijn zoiets te volbrengen, sjapoo.
    We hopen je weer gezond en wel terug te zien in het mooie Rheje, een hartelijke groet van Willie
    en Ab.

  • 27 Juli 2012 - 11:16

    Marcel:

    gerrit,
    ik rij samen met flip nar barcelona waar we elkaar zien spreken we onddrweg wel af ik bel of sms/app je wel.
    de bedoeling is dat we de 2de vertrekken en de 5de in barcelona aankomen.
    dan kunnen we met z'n 3en de teurgreis beginnen.

    groetje en tot zines in barca

  • 27 Juli 2012 - 12:23

    Leonie Veer:

    Super prestatie

  • 27 Juli 2012 - 13:46

    Jacqueline Reuvers:

    ik vind het magnifico !!! SUPERMAN, maar ook SUPERGERRIT !! Veel plezier verder..ben benieuwd..XXX

  • 27 Juli 2012 - 14:23

    Batzebah:

    Hoi, Gerrit,
    Nogmaals CHAPEAU.......
    Geniet er nog van en we spreken elkaar wel weer in Nederland!
    Groet van Batzebah

  • 28 Juli 2012 - 16:34

    Jacqueline Oortgiesen:

    Hallo Gerrit,

    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie.

    Groetjes Jacqueline

  • 29 Juli 2012 - 19:28

    Hinne Planting:

    Hallo gekke Gerrit.

    Voor mij ben je behalve een gekke Gerrit een GRANDIOSE Gerrit. Fantastico en geniet ook van de terugreis op de motor.

    Groeten Hinne.

  • 29 Juli 2012 - 19:46

    Hallo Gerrit,:

    Wat heb ik genoten van de leuke verhalen. Dit zijn mooie verhalen om te bundelen en te delen met nieuwe pelgrims.
    Wat een prestatie, ik ben net terug uit Rome, en na drie uur in de hitte te hebben gelopen, was ik er wel klaar mee. Gefeliciteerd hoor, dit nemen ze je niet meer af!
    Van een heel oud klasgenootje,

    Helen Oortgiesen

  • 29 Juli 2012 - 21:24

    Vincent:

    Hey Gerrit, helemaal top!!
    Fijn dat alles zo voortvarend is gegaan, jij er nu bent en wij je (hopelijk) snel weer kunnen zien! Geniet de komende tijd nogmaar extra, ook van je motorrit, tot snel!!

  • 29 Juli 2012 - 21:27

    Ann Stekelenburg:

    Gefeliciteerd!!
    Geweldig gedaan en dat zonder complicaties, op welk vlak dan ook!
    Groetjes Ann

  • 30 Juli 2012 - 14:08

    Annie:

    Gerrit. Geweldig. Je bent er.Proficiat. Ik heb diep respect voor je. Succes verder naar Finisterre. Misschien geeft jou dat meer ""goed gevoel en emotie" Groet Annie

  • 30 Juli 2012 - 14:44

    Gon En Ben:

    Gefeliciteerd Gerrit. TOP!!!!!!!! Ook van Ben en mij.Inmiddels ben je ook in Finestere aan gekomen. En dan nu op weg naar je motor en Barcelona en dan snel naar huis we missen je. Moge Saint Jacques je op het laatste stuk nog beschermen ook al is hij officieel niet van de motorrijders, moet ie maar een oogje dichtknijpen voor jou. Knuffel Gon

  • 06 Augustus 2012 - 18:52

    Egbert En Hilberdien:

    Hallo Gerrit,

    Geweldig !! Wat een prestatie. Gefeliciteerd en we hopen je snel weer (goeie reis en veilige kilometers op de motor naar huis) in Velp te mogen ontmoeten. Wij willen heel graag jouw ervaringen vanjezelf horen. Bedankt voor jouw prachtige reisverslagen !!
    Wel een late reactie, maar we zijn (nu even thuis) op vakantie in Dwingeloo.

  • 07 Augustus 2012 - 15:21

    Kees En Jeane Been:

    Hoi Gerrit,

    Al langsaam op de terug reis, we hebben Carlijn gesproken, en weten dat je probeerd om volgende week woensdag in Velp te arriveren, we wensen jou met je mede vrienden een goede reis op de motor, enne rustig aan, een paar dagen extra doet er dan ook niet toe, maar de achterban zal wel weer blij zijn om je in hun armen te kunnen sluiten, geniet nog van die laatste week, en tot gauw, en voor op dit moment , JE BENT EN BLIJFT EEN KANJER voor ons.
    En hele fijn thuiskomst.

    Groet van Kees en Jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 771
Totaal aantal bezoekers 301063

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: