14 - Reisverslag uit Arcadia, Verenigde Staten van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu 14 - Reisverslag uit Arcadia, Verenigde Staten van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

14

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

22 Juli 2012 | Verenigde Staten, Arcadia

Zondag 22 juli 2012 / Ribadiso/Arzúa _ Arca do Pino

Adres:
Albergue Otero
Calle Forcarey 2
15821 - Arca do Pino (La Coruña)

Weer op weg. Dat is het eerste, dat je te binnen schiet als je 's morgens wakker wordt. Je kunt bijna blindelings je backpack inpakken. Wassen. Eten. Tandenpoetsen. Rugzak om. On the road again. De meeste gesprekken gaan onderweg in het Engels. Of het moet een verdwaalde Duitser zijn. Maar eerlijk is eerlijk: de meeste Duitse jongeren op de Camino spreken Engels. De Scandinavische, Japanse en Koreaanse deelnemers spreken zonder uitzondering Engels.
Vanmorgen weer vroeg vertrokken: half zeven. De hemel is helder. Om de bergtoppen hangt nevel. Het is fris, dus het jack wel weer aan.
Een leuk fenomeen is, dat als je onder de bomen loopt, de lucht warm is. Net alsof de bladeren de warmte vasthouden.
Geleidelijk wordt het lichter. De zon komt langzaam boven de kim uit. Elke keer weer een prachtig fenomeen om mee te maken. Bij de eerste lichtstralen beginnen ook de vogels zich te laten horen. Het is net of ze een wedstrijd houden. Zoiets van: ik kan toch het mooiste en hardste zingen!
De flarden wolken die nog aanwezig zijn, lossen op als de eerste zonnestralen verschijnen. Aan de hemel staan nog enkele verdwaalde sterren.
Onwillekeurig moet ik dan aan mijn, helaas veel te vroeg overleden collega Rianne denken. Ze kijkt vanaf haar eigen sterretje naar beneden en ziet mij lopen met haar schelp aan mijn rugzak vastgebonden. Ik zie haar in gedachten nog steeds, zoals ze was. Ik weet zeker, dat we in gedachten met elkaar verbonden waren tijdens mijn Camino. De schelp gaat morgen mee de kathedraal in tijdens de ceremonie en thuis krijgt ie een speciaal plekje.
Bij de boerderijen beginnen de eerste hanen te kraaien. Sommige neefjes doen het zelfs om elf uur, maar die hebben op school niet goed opgelet.
Elke dag kom ik ook Caminogangers tegen, die de omgekeerde richting: Santiago naar Roncevalles lopen. Heel bijzonder, dat tegen de stroom in lopen.
Vandaag onderweg een kleine inschattingsfout gemaakt. Ik sprak een Caminoganger aan met de vraag of hij uit Korea of Japan kwam. Zijn antwoord: Brazilië. Excuses. Bon Camino gewenst en weer verder gelopen.
Na een kilometer of vijf zat op een strategische plek ineens een als Caminoganger verklede zwerver, die om een sigaret vroeg. Hij kon die, als die hem gekregen had, zo tussen zijn ontbrekende voorhanden schuiven. Hij ving veel bot. Trouwens, maar een enkeling rookt tijdens de Camino.
De tocht ging vandaag over schaduwrijke, lekker te lopen paden.
Enkele overpeinzingen die vandaag bij mij opkwamen tijdens het lopen:
De geluksbrengertjes of hoe je ze ook wilt noemen, die ik van mijn kleinkinderen en lieve mensen heb meegekregen. Ze hebben mij, hangend aan mijn rugzak, de hele tocht vergezeld. Ik denk, dat ze gewerkt hebben!!
De start op 1 april. Een duik in het diepe. Ik had het voor geen goud willen missen.
De vele regen in Frankrijk. De prachtige gebieden waar ik gelopen heb. De vergezichten. De ontmoetingen met allerlei mensen. De gesprekken. Het lege hoofd. De overpeinzingen. De warme reacties van mijn volgers. Ook de onafzienbare Meseta in Spanje. De rust. De vrijheid. De zon. De wind. De natuur. Kortom: het leven zoals het eigenlijk voor iedereen zou moeten kunnen zijn!!
De vele overnachtingen op evenzovele bedden. Je moet niet gehecht zijn aan je vertrouwde bedje thuis. De krakende bedden. De verschillende badkamers. Daarover zou je een boek kunnen schrijven. (zal ik niet doen).
De vele bossen. De eindeloze wegen en paden.
De eerste schelp die ik zag in Maastricht aan de oevers van de Maas. De honderden die daarna nog zouden volgen. De pijlen. De schelpen op de grond in de grote steden om je naar de kathedraal en de volgende ochtend weer uit de stad te geleiden.
De twee blaren, die ik gehad heb. De eerste aan de kleine teen als gevolg van te kleine schoenen. En de tweede, doordat ik met Paco in een afdaling met zijn grote stappen meeliep. Verder liep alles fysiek/mentaal gezien zorgeloos. De dankbaarheid daarvoor is groot.
Dat ik mocht lopen om geld te verzamelen voor de Hartstichting. Het streefbedrag (1000 euro) dat ruimschoots gehaald is (1160 euro). Misschien kan het nog meer worden. Dankbaarheid!!
Vele mensen vroegen of ik geen heimwee had. Het antwoord is: nee. Maar: ik verlang wel weer naar Mirjam, mijn kinderen en kleinkinderen. Naar thuis. Daar hoor ik tenslotte. Het avontuur houdt een keer op. Het was genoeg en mooi.
Tenslotte nog iets over getallen. Toeval of niet. Een ieder die dit leest, mag zelf zijn conclusies trekken.
Als ik morgen Santiago binnenloop ben ik 114 dagen van huis. Eén dag heb ik niet gelopen (Overloon- donderdag 5 april). Sommetje: 114-1=113. Dit getal is het huisnummer: Kerkallee 113 in Velp, waar ik geboren ben.
Het huisnummer waar ik nu woon is Gravin Adalaan 14. Ik geboren op 14 oktober.
Morgen is S-DAY!! De slagroompunt op een fantastische taart!
Slaapse.

  • 22 Juli 2012 - 19:13

    Hilde:

    Lieve Gerrit,

    Bedankt voor je mooie verhalen! Geniet met volle teugen van de laatste wandeldag naar Santiago! Wat zal het morgen een fantastisch gevoel geven als de eindbestemming echt in zicht komt!

    GENIET en alvast heel veel plezier en succes voor de terugweg!

    Knuffel,
    Hilde

  • 22 Juli 2012 - 19:54

    Ben Peters:

    Wat een geweldige prestatie heb jij verricht!
    Bedankt voor je mooie foto's en geweldige verhalen!
    Geniet van je laatste dag, en een goede terugweg.
    Geen gekke dingen doen op de motor met Flipje en Flapje.

    groet,
    Ben


  • 22 Juli 2012 - 20:01

    Bianca:

    Wat ontzettend jammer dat we nu niet meer dagelijks van jou prachtige verhalen kunnen genieten. Wat heb jij veel mooie ervaringen opgedaan en veel van de wereld mogen zien. We hopen dat je laatste kilometers je goed af zullen gaan. We wensen je en mooie laatste dag, deze zal vast nog wel emotioneel zijn. Het einde van een prachtige tocht. We wensen je alvast een goede tocht naar huis. Eindelijk weer terug bij Miriam, je kinderen en kleinkinderen. Wat zul je hun gemist hebben, en zij jou. Wij kijken uit naar je thuiskomst. En zijn benieuwd naar je verhaal, waar we al een heel groot deel van gelezen hebben. Dankjewel hiervoor.

    Lieve groeten Bianca & Patrick Moll

  • 22 Juli 2012 - 20:35

    Corry:

    Gerrit,
    In één woord geweldig wat jij gepresteerd en meegemaakt hebt!
    Deze ervaring pakt niemand je meer af.
    Bedankt voor al je verhalen. Het was leuk om zo mee te reizen
    en je te volgen.Geniet van morgen en een goede terugreis gewenst.

  • 22 Juli 2012 - 20:40

    Jeanne:

    Lieve Gerrit,

    Daar sta je straks dan, met je boekje in je hand voor het laatste stempeltje, ""SANTIAGO"", YES , wat zal er door je heen gaan............ letterlijk en figuurlijk het zit allemaal in je rugzak, om nooit te vergeten, wat is dit een belevenis geweest, ook heerlijk om het op deze manier te mogen beleven, wat jij allemaal op schrift hebt gezet, ik zal dit gaan missen, nog een paar goede KM naar nog een doel wat je voor ogen hebt.
    Gerrit voorzichtig naar huis op die motor. Succes met de terug tocht naar Nederland.
    Gegroet van Kees.
    Lieve groet Jeanne.

  • 22 Juli 2012 - 21:06

    Jos En Marjo:

    Wat heb je ons mee laten genieten van je voettocht naar Santiago. Geweldig wat je allemaal hebt meegemaakt en dat je je doel zonder veel ellende van blaren en blessures gehaald hebt. Chapeau!!!!! Geniet morgen van de laatste km. naar Santiago!!!!
    Doe voorzichtig op de terugreis en laat dat ook zonder problemen verlopen. Miriam, kinderen en kleinkinderen zullen blij zijn je weer in Velp te begroeten. En wij zijn benieuwd nog naar de laatste verhalen.
    Succes nog!!!!
    Jos en Marjo

  • 23 Juli 2012 - 10:18

    23 Juli 2012:

    Lieve broer,

    Het zit er bijna op. Ik heb genoten van je verhalen en je foto's maakten het verhaal compleet. Wat een super ervaring. Hier zal nog lang over nagepraat worden. Grote bewondering voor je prestatie hoor.
    Geniet nog van de laatste kilometers.
    Liefs van Joke (en de rest).

  • 23 Juli 2012 - 11:32

    Einde..:

    Lieve Gerrit, nou het avontuur zit er bijna op...wat een geweldige ervaring en wat hebben wij genoten van jouw verhalen, daar is ook dankbaarheid en ontroering ..wens je een geweldige binnenkomst..en tot heel gauw ziens in Nederland. Liefs, Jacqueline Reuvers

  • 23 Juli 2012 - 13:36

    23 Juli, 13.22 Joke Nijmegen:

    Hallo Gerrit, geweldige zwager.
    Van Mir hoorde ik dat je tussen 11 en 12 zou aankomen in SANTIAGO. Jonge, jonge wat een geweldige
    prestatie. Wat zal dat een emotioneel maar ook trots gevoel zijn geweest bij het beklimmen van de trappen van de Kathedraal.
    Dit kunnen ze je niet meer afnemen. !!!
    Wat zullen Mir, de kinderen en kleinkinderen trots zijn op zo,n man, pa en opa. En wij allemaal natuurlijk
    ook. Je hebt km-ters gelopen met een best wel zware backpack. Niet alleen met kleren en wat dies meer zij, maar ook alle hoekjes en gaatjes volgestopt met al je ervaringen en opgedane kennis.
    Alvast GEFELICITEERD met dit grote gebeuren. Als je over 3 weken terug bent dan vliegen de zoenen
    je om de oren
    Geniet vandaag van alles waar je maar van kunt en wil genieten, ga uit je dak. Je hebt het gered
    en zeker verdiend.
    Nog veel succes met je laatste km-ers naar het zgn einde van de wereld zoals men dat vroeger noemde.
    Van mij alvast een dikke kus. Joke Nijmegen

  • 23 Juli 2012 - 13:53

    Batzebah:

    Hola Gerrit,
    Muchas gracias voor je geweldige verhalen!!!!
    Ik heb genoten .
    De laatste loodjes.....
    Ik zeg maar een ding; CARPE DIEM.
    Adios y hasta pronto!
    Salutes de Batzebah

  • 23 Juli 2012 - 14:29

    Gerda En Gerard:

    Hiep,hiep hoera!!!! Geweldig dat je jouw einddoel hebt bereikt. Je gaat nou met een rugzak vol ervaringen terug ri. Holland.Maar eerst nog even door naar Fisterra,het zgn. Einde van de grote reis.Ik heb gehoord dat daar alle pelgrims hun wandelstok vanaf de rotsen in. De oceaan gooien.
    Gerrit , doe voorzichtig op jouw motorreis terug zodat we jou heelhuids in Velp kunnen begroeten. Jammer dat jouw reisverslagen ophouden want die zullen we missen.
    Sterkte met alles en de groeten van jouw zwager en schoonzus,
    Gerda en Gerard.

  • 23 Juli 2012 - 14:41

    Batzebah:

    Hola Gerrit,
    Muchas gracias voor je geweldige verhalen!!!!
    Ik heb genoten .
    De laatste loodjes.....
    Ik zeg maar een ding; CARPE DIEM.
    Adios y hasta pronto!
    Salutes de Batzebah

  • 23 Juli 2012 - 17:13

    Ans En Ton:

    Hoi Don Gerrit,

    Deze eretitel heb je wel verdiend. Man wat een giga-inspanning heb jij geleverd....die tikt lekker aan op je cv. Is natuurlijk onzin, want voor niemand anders dan jezelf heb je deze tocht volbracht. Je hoeft immers voor niemand iets te bewijzen. Eigenlijk ben ik hartstikke jaloers op je, maarrreee sssstttt.....ff tussen ons....... IK ZOU VOOR GEEN 100.000 €-RIES MET JE WILLEN RUILEN, nog afgezien van het feit of ik het wel zou halen. Bij de eerste de beste beetje behoorlijke bult zou ik waarschijnlijk in het gras gaan liggen en iets hebben van: maak me maar wakker als je weer terug bent. Dit zeg ik natuurlijk alleen om op mijn manier m'n bewondering voor je uit te spreken, want dat heb ik echt hoor.
    We zullen ongetwijfeld je vele verhalen horen als je straks weer terug bent nadat je op de Spaanse dreven ook nog even je visitekaartje als motormuis hebt afgegegeven, maar kiek wel uut jong!
    In elk geval heel veel felicitaties van don Antonio (de razende reporter van RTV Arnhem :-)

    En Don Gerrit, slinger die wandelstok maar een heel eind de oceaan in.
    Nogmaals van harte en tot gauw!
    Groet van Ans en Ton

  • 23 Juli 2012 - 18:18

    Hai Gerrit,:

    Wat een prestatie
    Ik denk dat je thuis nog veel meer verhalen hebt voor iedereen.
    Nog veel plezier. Geniet van je reis terug.
    Ben en Gon

  • 23 Juli 2012 - 19:30

    He Pa Pinkelman,:

    Hola tio (hallo oom), wat een prestratie..............Ole Ole, felicidades (gefeliciteerd), harstikke goed van je. Geniet nog van de tijd dat je daar bent en zie je gauw weer. Hasta luego, beso y abrazo.
    Liefs,

    Tante Pollewop
    xxx

  • 23 Juli 2012 - 19:57

    Nard:

    Sjek,

    Niks ten nadele van iedereen die afgelopen week weer de voor jou welbekende Nijmeegse 4-daagse heeft gelopen, maar jouw 113-daagse met een rustdag vanwege bandenpech hier in Overloon, daar neem ik heel diep mijn pet voor af. Een middag winkelen vind ik tegenwoordig al vermoeiend onder de voetjes, laat staan .......
    Ik zie je nog vertrekken op de Gravin Ada 14. De eerste meters. En nu: meer dan een ervaring rijker. Het is je gegund Sjek. Escapades in Nieuwegein hebben jou niet van je stuk gebracht, nee, het tegendeel lijkt het geval. Vastberadener dan ooit ben je gaan stiefelen. Gaaf dat je in woord en beeld zometeen op je gemak met jouw dierbaren terug kunt gaan blikken. Als je maar ooit uitgepraat raakt. Relaxed terug met de motor, veel genot! Je zwager, Nard.

  • 23 Juli 2012 - 20:49

    Fons, Rimke En Kids.:

    Zo trots kun je zijn op jezelf! Geniet van de laatste momenten, laat je verhalen uitprinten en bind ze in. Nog veel belangrijker, hou de herinneringen voor altijd vast! Wauw wat een tocht.
    Zie je heelhuids weer verschijnen!

    Groeten van nr 16

  • 23 Juli 2012 - 20:58

    Hallo Gerrit.:

    Gefeliciteerd met de geweldige prestatie die geleverd hebt. Petje op, petje af en een hele diepe buiging.
    Bedankt voor je mooie verhalen en foto's. Ik zal het missen en velen met mij. Alvast een voorspoedige terugreis gewenst en hopen je spoedig weer te bogroeten bij TVP.

    Groeten,
    Hinne

  • 23 Juli 2012 - 23:01

    Jacqueline:

    Hallo grote broer,

    Wat een super prestatie van jou, met een fantastische conditie en pure wilskracht heb je dit volbracht. Knap gedaan hoor. Je bent alweer bijna 4 maanden weg. De tijd gaat snel. Je hebt veel mensen ontmoet en wie weet hou je daar nog veel contacten aan over. Misschien volgend jaar weer een tocht? Nog heel veel plezier en geniet nog van de komende weken in Spanje en op de motor naar Barcelona. We hopen je gauw weer te zien in Nederland en dan je verhalen te horen.

    Liefs Jacqueline en de rest van de familie uit Westervoort.

  • 24 Juli 2012 - 08:01

    Victor :

    Hoi Gerrit,

    Ja Gerrit wij zijn trots op je met deze geweldige wandeling.
    Ik heb iedere dag van je verslagen genoten.
    Gr. Victor

  • 24 Juli 2012 - 13:55

    Theo:

    Hee Sjek,

    Het is ongelofelijk wat jij gepresteerd hebt. De afgelopen jaren heb je heel wat voor de kiezen gehad, wat je gezondheid betreft. Toch heb je doorgezet om aan deze tocht te beginnen. Veel respect hiervoor en een diepe buiging. Veel mensen kunnen aan jouw doorzettingsvermogen een voorbeeld nemen. Uit je verhalen blijkt dat je van bijna elke wandeldag met volle teugen hebt genoten. Genoten van de prachtige omgeving en de andere pelgrims. Toen ik je vorige week aan de telefoon had, zat je te lekker te genieten van een biertje op een Spaans terras en vertelde je dat je een beetje een "dubbel gevoel" hebt. Je mist je familie en vrienden, maar je zult straks ook het "pelgrimgevoel" gaan missen.
    Daarom denk ik dan ook dat het niet bij deze tocht zal blijven. Er zal heus nog wel een vervolg komen !
    De reis is nog niet afgelopen. Eerst verder genieten op de motor van wat Spanje en Frankrijk je nog verder te bieden heeft.
    We zien je in de tweede helft van augustus weer terug in Nederland en kunnen dan verder genieten van je verhalen.

    Sjek, kom heelhuids terug en de laat de zon op je pad schijnen.

    Je zwager

    Theo.

  • 24 Juli 2012 - 20:57

    Iwan:

    he Gerrit,

    Gefeliciteerd alvast met het behalen van dit mooie doel jongehhh. Het zal wel lekker zijn om straks op die motor te stappen hahahaha. Geniet er nog ff van, want het mooie weer hier zal wel niet lang aanhouden.

    ltrzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

  • 25 Juli 2012 - 10:42

    Jennifer:

    Beste Gerrit,

    Wat een fantastische en bijzondere prestatie en ervaring! Bedankt voor het delen van je verhalen! Geniet van de stemming waarin je verkeerd! Tot ziens!!
    Groetjes Jennifer en familie

  • 25 Juli 2012 - 11:26

    Ab Booij:

    Hoi Gerrit,

    Het zit erop! Fantastische prestatie jongen! Wat een lichaam toch allemaal kan, he.
    Jammer je verhalen nu te moeten missen; ik keek er telkens weer naar uit, maar ze hebben een schitterende weergave verzorgd van jouw prachtige reis. TOP!!
    Nog heel veel plezier in het zuiden gewenst en we komen elkaar vast nog wel eens tegen.
    Bedankt voor de maanden van "entertainment".

    Groet, Ab

  • 25 Juli 2012 - 19:50

    Hallo Gerrit :

    geweldig dat je dit gedaan hebt en nog wel zonder mankementen
    114 dagen wandelen ik doe het je niet na .
    geniet van de reis naar frankrijk en spanje en zie je eind augustus
    weer in arnhem en dan gaan we weer tennissen en genieten van de pinda,s
    en voor de airborne loop .

    gr jan drenth

  • 25 Juli 2012 - 22:05

    Marietvanwershoven@hotmail.com:

    HIEPERDEPIEP HOERA voor GERRIT

    Zonder mankementen aangekomen in Santiago. Proficiat.
    Wat heb jij leuke verhalen de wereld in gestuurd. We hebben er van genoten.
    En altijd positief, behalve als het over die FRANSOZEN ging.

    Nog een paar dagen lekker relaxed lopen tot de oceaan en dan is het klaar.
    Wij weten nog niet wanneer wij verder gaan met onze tocht en zijn best wel een beetje jaloers op jullie.
    Wij wensen je nog een fijne tocht naar Barcelona en dan op de motor naar huis.
    De groeten van Mariet en Jack van Wershoven


  • 26 Juli 2012 - 02:25

    JJM Koolman-Reuvers 26-7:

    Je gaat vandaag nog een paar kilometertjes op stap. Heb je genoten deze dagen in Santiago ? Natuurlijk veel moois en interessants gezien. Geniet nog maar even van datgene wat je nu nog mee gaat maken en al het moois onderweg.
    Ben je nog geen wifi tegen gekomen. Ik ben zo benieuwd (en met mij meerdere ) van je aankomst in
    Santiago. Maar goed, dat krijgen we nog wel van je. Ik maak het heel kort vandaag. Goeie en mooie
    voettocht Morgenochtend en hopenlijk kun je nog een paar goeie slaapplaatsen vinden onderweg.
    Groetjes en alvast een goeie bus - en treinreis terug tot aan Bordeaux.
    Joke en Pedro

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Arcadia

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 301474

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: