Ritalin. - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Ritalin. - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Ritalin.

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

20 Juli 2012 | Spanje, Palas de Rey

Vrijdag 20 juli 2012 / Portomarín _ Palas de Rei/Arzúa

Adres:
Albergue "Mesán de Bonito"
Rúa da Paz s/n
27200 - Palas de Rei (Lugo)

De etappe van vandaag was gedeeltelijk langs de verharde weg. Is saai, maar hoort ontegenzeglijk bij de Camino. Af en tot werden we over mooie wandelpaden gestuurd. Weer: stralend. Temperatuur: 30 graden.
Na het ochtendritueel zijn we om half zeven vertrokken. Na acht kilometer de eerste stop. De uitbater achter de toog had volgens mij 's morgens na zijn ontbijt de Ritalin vergeten in te nemen. Het was net het balletje in een flipperkast, die achter de bar zijn klanten stond te helpen. Was komisch om te zien.
Het wordt nog steeds drukker. Er lopen, zoals ik al vertelde, veel Spaanse jongeren het laatste gedeelte (=115 km) van de Camino. Dit heeft te maken met het feit, dat ze hiermee, net als in Nederland, studiepunten kunnen verdienen. Dat hiermee gefraudeerd wordt om met een zo gering mogelijke inspanning een zo hoog mogelijk resultaat te halen, dat zal niemand verbazen. Nederlandse studenten zijn hier volgens mij ook goed in.
Ja maar, hoor ik jullie denken, je moet de afstand toch lopen? Dat klopt, maar in het verleden werd er toch gesjoemeld met het "loopbewijs". Dit is voor de pelgrim zijn credential (=paspoort). Hierin moet je stempels zetten van de verschillende plaatsen (auberges,bars,kerken) waar je langs loopt. Tegenwoordig moeten deze jongeren twee stempels per dag kunnen overleggen. Of en hoe dit gecontroleerd wordt, weet ik niet. Het zal ongetwijfeld het geval zijn.
Onderweg hoorde ik dat alle pelgrims de laatste honderd kilometer ook twee stempels per dag op hun credential moeten laten zetten. Toen ik dat hoorde, heb ik direct gezegd, dat ik dit niet zou doen. Mochten er hierdoor in Santiago problemen ontstaan, dan zal op een krachtige manier in de verschillende talen, die ik machtig ben, mijn sappige protesten laten weerklinken.
Na de eerste rust weer op pad tot het hoogste punt van deze dag: de Sierra Ligonde op 720m.
Vervolgens liepen we al klimmend en dalend richting onze eindbestemming na 25 km. in Palas de Rei.
In de auberge aangekomen troffen we een middenstander, die volgens mij te veel Ritalin geslikt had. De file die voor zijn incheckbalie stond, groeide gestaag. Hij gaf geen krimp. Hij stond iedereen, die aan de beurt was, op zijn dooie gemak te woord. Daarna ging hij ze uitgebreid uitleggen waar je kon douchen, wassen etc. Dan liep hij naar de slaapzaal om hen hun slaapplek te wijzen. Vervolgens kwam hij weer terug en werd de procedure weer herhaald. Ondernemen op z'n Spaans zullen we maar zeggen. Lezers die in militaire dienst gezeten hebben, zullen ongetwijfeld een déjà-vue hebben.
In zijn voordeel sprak, dat hij humor had en Engels sprak.
De Supermercado hebben we ook nog bezocht voor het proviand voor morgen.
We staan weer op om 5.30 uur. We gaan naar Ribasiso/ Arzúa.
Een afstand van 26 km.
Nog 68 km tot ons einddoel.
Welterusten.

• 20 Juli 2012 - 19:35

Dinie Gerritsen:

Hallo Gerrit.
    Het einddoel komt in zicht......... Gelweldig, dat je ons zo mee laat genieten.
    Zal je verslagen gaan missen !! Maar het is wel fijn als ik je bij TVP weer met een racket op
    de tossavond kan begroeten !! En zo denken er nog veel meer . Eerste pilsje is dan van mij !!
    Enne........beetje zand voor mij van jou ??????
    Fijn weekend,

Dinie.

• 20 Juli 2012 - 21:23

Peregrinofrans:

¡Hola Peregrino Gerrit,
    Nog slechts 67.000 meter is het naar SdC, dan heb je zo'n 2500 km gelopen.
    Je zit nu in Alberque Mesón de Benito, zie:
    www.urcamino.com/caminofrances/palasderei/mesondebenito
    Gerrit, je hoeft niet bang te zijn dat alle pelgrims 2 sellos op het laatste stuk dienen te hebben. Dit geldt alleen voor diegenen die de laatste 100 km te voet afleggen. Je kunt dus met een gerust hart tippelen naar Santiago de Compostela. Ik raad je het verblijf op Monte del Gozo af! Dit is een grote slaapkazerne, met vele honderden bedden. Dit snurkpaleis kan je beter overslaan.
    De route voor morgen:
    . Deze route is continu wat klimmen en dalen, leuk wandelen door bossen en velden en door boerengehuchtjes. Je komt ook de eerste eucalyptusbomen tegen. Van Casanova tot Leboreiro loop je over de restanten van een Romeinse weg. Zowel in Leboreiro en Furelos passeer je oude Romaanse bruggen, zoals de vele miljoenen pelgrims die je voorgingen.
    Geniet van elke stap...

Buen Camino,

• 20 Juli 2012 - 23:06

Mirjam:

Hai Sjek,

Wat de ritalin betreft, heb je ze wat van jouw voorraad gegeven? Nee hoor grapje.
    Je nadert nu zo langzamerhand het einde van jouw tocht naar Santiago, onvoorstelbaar dat je
    dit zonder enige blessures volbrengt ,maar jij en ik weten als geen ander dat je toch iets anders in elkaar steekt als een ander.
    Devierdaagse lopen b.v., thuis komen ,douchen even slapen en vervolgens even verder met de verbouwing.
    Dan weer om drie uur op en starten voor de volgen 50 km. vervolgens de volgende dag verder.
    Ook hans heeft hier met zijn massages en zijn kookkunsten aan meegeholpen.
    Onbegrijpelijk dat je zo gauw herstelt van al deze inspanningen.
    Zoals je zelf altijd zeg: dit is geen verdienste maar een geluk wat je meegekregen hebt, je zult hier jou kennende zelf ook regelmatig bij stilgestaan hebben.
    Geniet van de laatste kilometers en ga uit je dak in Santiago, het is en blijft een geweldige prestatie die je met ons gedeeld hebt. Iedereen heeft genoten van jouw verhalen en de schitterende foto`s, maar... we zien je ook weer graag thuis.
    xxMir

• 22 Juli 2012 - 12:35

Hugo:

Wir haben deine Reise verfolgt und drücken dir die Daumen für den Rest. Tolle Leistung! Viele Grüße aus Stockholm / Hugo und Andreas