Warm - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Warm - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Warm

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

25 Juni 2012 | Spanje, Puente la Reina

Maandag 25 juni 2012 / Pamplona _ Puente la Reina

Albergue de Peregrinos
"Santiago Apostol"
Paraje El Real
31100 - Puente la Reina
Spain

Vannacht hebben mijn mede-pelgrims niet zo goed geslapen. Vooral Ineke heeft bijna geen oog dicht gedaan. Het is de hele nacht gestommel, krakende vloeren, genies, gesnurk, gerochel, gepraat, hardop dromen, licht, deuren die piepen, wc's die doorgetrokken worden etc. Ondergetekende heeft daar gelukkig geen last van: liggen, ogen dicht en gewoon gaan slapen. Allemaal niet in militaire dienst geweest. Daar leer je op de meest (on) mogelijke plekken slapen: in het bagagerek van een trein, onder een treinbank, in een tank, onder een tank, in het bos en natuurlijk ook in bed. Is niet zo moeilijk.
Vanmorgen om kwart voor zes opgestaan. Gepakt. Vertrokken om 6.45 uur. Pamplona doorgelopen en in de buitenwijk bij een bakker om kwart over zes koffie en een broodje gegeten. Ingekocht voor de lunch. Daarna verder.
Onderweg weer geweldige uitzichten.
Aan de rand van de stad keken we op een bergkam waar tientallen windmolens stonden te draaien. Leek dichtbij, maar is in werkelijkheid heel ver weg: Alto del Perdón op 1140 m. hoogte.
Al lopend worden de schaduwen steeds kleiner. In Astráin gerust en wat gegeten. Daarna in Uterga bij een herberg geluncht.
Vlak voor de herherg had ik een déjà vu. Komt een Renault- bestel aan gereden. Geratel onder de motorkap. Een enorme rookontwikkeling. In rap Spaans vertellen (denk ik) de twee inzittenden aan elkaar wat het probleem is. Eentje komt met een jerrycan tevoorschijn en loopt naar het dichtstbijzijnde watervulpunt voor pelgrims. Helaas voor hen is na het vullen het probleem niet opgelost. Ze komen naar de herberg om de Spaanse ANWB te bellen en gaan rustig in de schaduw zitten wachten.
Iets dergelijks is mij ook een keer overkomen. Met een kokende motor stoppen op een parkeerplaats waar douane, politie en marechaussee stonden. Daar uitstappen en aan de passagierskant tevoorschijn komen met een emmer water en dan de radiator gaan vullen. Dat de radiator lek was, wist ik. Ik heb toen iets uit moeten leggen aan oom agent (APK -keuring bestond toen nog niet).
Na het eten doorgelopen naar Puente La Reina. Boven op de berg bij de windmolens staan de silhouetten van het pelgrims-monument (zie foto). Ook stond er een jongen die flyers uitdeelde voor bovengenoemde gîte. Deze staat na de brug 350 m. buiten de plaats. De meeste pelgrims kiezen voor een slaapplek, die direct bij binnenkomst in het dorp ligt. De thermometer wees 31 graden in de schaduw aan.
Na een steile klim kwamen we bij een perfecte gîte voor 20 euro, diner en slapen. Inclusief wifi.
We zitten hier prima.
Groep acht van de Bernhardschool: op de site heb ik de foto's van de afscheidsavond gezien. Zijn het geen gefotoshopte foto's uit Hollywood? Wat zien jullie er allemaal fan-tas-tisch uit!!! Voor de film regelen we wel wat als ik weer terug ben. De trailer van de film is 'thrilling'.
Morgen willen we om zes uur starten. De temperaturen lopen op dit moment in Spanje toch wel heel snel op. Ik hoop in Nederland ook.
We gaan morgen naar Estella, een afstand van 22 km.
Lekker slapen allemaal vanuit een warm España.

  • 25 Juni 2012 - 19:19

    Joke, Overloon:

    Ha Sjekkie,

    Fantastische verhalen weer zeg. Wat zullen we dat straks allemaal missen. Gelukkig is het weer nu beter. Geen regen. Of mis je het nu? Hier is het nog niet veel beter. Gisteren (zondag) bijna de hele dag geregend. We hadden verjaardag in Westervoort. Daar je lieve kinderen en kleinkinderen gezien. Was gezellig.
    Is er veel verschil tussen Spanje en Frankrijk?
    Nog twee weken werken en dan begint voor mij ook de vakantie. 6 juli vieren we het examenfeest van Luc en Milou. Helaas kun je er niet bij zijn, maar neem er die avond maar een paar op.
    De foto's zijn met die mooie blauwe lucht ook prachtig zeg.
    Wat een super ervaring. Geniet er van en morgen weer veel wandelplezier.
    liefs van je zusje

  • 26 Juni 2012 - 07:48

    Victor Stenmans:

    Hallo Gerrit,

    Ik geniet van al je reis verslagen , geweldig.

    Geniet van dit wandelingetje

    Gr. Vic

  • 26 Juni 2012 - 09:07

    Hans Melenhorst:

    t laatste stukkie ...veel plezier en geniet ervan...ik ben na 4 1/2 week trappen op de pedalen 3550 kmtjes verder aangekomen in Ronda (malaga).. ook genieten en nu weer genieten van de rust..
    zie je na de vakantie

  • 26 Juni 2012 - 12:14

    Jacqueline :

    Ha broer,

    Wat een fantastische foto’s. Als ik ze zie krijg ik al superzin om ook op vakantie te gaan.
    8 juli vertrekken we vanuit Westervoort naar Spanje. Ik hoop dat het dan ook mooi weer is (gaan we wel vanuit). Misschien kunnen we nog iets afspreken if possible!

    Wat een heerlijke verhalen heb je toch te vertellen, ik ben zo super trots op je. Je leeft ook in een hele andere wereld op die manier. Weg van familie, werk etc. het lijkt allemaal zo ver weg.
    Ik wens je veel plezier en geniet volop!

    Liefs en een dikke kus van je zusje Jacqueline

  • 26 Juni 2012 - 13:42

    Marcel:

    Het gaat nu naar z'n einde, petje af Gerrit
    Je bent wel een stuk rijker geworden dat is een groot bezit,
    Dan bedoel ik niet geldelijk maar qua ervaring.
    Ik hoop dat de reis voor de rest ook zonder tegenslagen verloopt.
    Ik zal een dezer hagen met Flip afspreken over hoe en wat mbt tot de motortocht.
    Ik hou je wel op de hoogte

    Grtz en verder "hasta la Vista "

  • 26 Juni 2012 - 16:20

    Gerard En Gerda:

    Hallo Gerrit,
    Je bent nu inderdaad aan het laatste stuk begonnen, ofschoon je er natuurlijk nog niet bent.Maar gezien de afstand,die je al gelopen hebt,is dit natuurlijk niets meer.Ik heb ook de indruk dat Baskenland mooier is als midden- Frankrijk.
    We hebben afgelopen zondag een leuk feestje gehad en natuurlijk nog even aan jou gedacht.
    ,,De woonboot en het coupeetje" hebben we nog maar eens met z'n allen gezongen.
    Het was echt gezellig.
    Ik ben benieuwd of jouw nieuwe schoenen het nog steeds uithouden en of ze Santiago halen.
    Groeten aan jouw mede-pelgrims en sterkte voor de volgende dagen.
    P.S. Het is toch wel fijn dat je stokdoof bent voor al dat gesnurk en dat hoesten en niezen!!!!!!
    Gerard.

  • 26 Juni 2012 - 16:51

    Ben Peters:

    Hallo Gerrit,

    Dat jij overal door heen slaapt, heb ik vorig jaar in Winterberg ervaren,
    wat een kolere herrie in dat hotel.
    Alleen al door dat gesnurk van jou kon ik de slaap niet vatten.
    En jij was net doornroosje!
    Kijk je morgen nog naar Spanje-Portugal?
    Wij gaan morgen naar Sardinië op vakantie, lekker genieten v/d zon, en de cultuur(v/h eiland).
    Veel succes nog!

    Groetjes Ben en Mieke


  • 26 Juni 2012 - 19:41

    Bas:

    Hey pa,

    Zo te zien zijn de spanjaarden beter ingericht op jullie pelgrims. Vaker wifi en tenminste middenstand die begrijpt dat jullie alleen geld kunnen uitgeven als ze ook daadwerkelijk aanwezig zijn om het aan te nemen!
    We genieten elke keer van de mooie verhalen. Wat zal je je kleinkinderen wat te vertellen hebben als je terug bent!
    Heel veel succes en vooral plezier het laatste "stukje"
    Snel weer even bellen om wat foto's over te zetten. Die airco doen we samen wel, moet geen probleem zijn.

    X Anouk, Robin en Bas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Puente la Reina

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 300978

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: