Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Pamplona

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

25 Juni 2012 | Spanje, Pamplona

Zondag 24 juni 2012 / Zubiri _ Pamplona

Adres:
Gîte Pèlerins "Jesús y María"
Rue Compañia 4
31001 - Pamplona

Het is nu bijna 22.00 uur. We zijn de stad in geweest. Wat gegeten en gedronken. Eigenlijk te laat om nog een stukje te schrijven. Ik doe toch een poging.
Vanmorgen om zes uur: reveille. Voeten verzorgen; de zak pakken; ontbijt.
Gisteren zijn vrienden van Dineke, Sjaak en Sjouk, speciaal vanuit Nederland in Zubiri aangekomen en hebben in de zelfde gîte geslapen. Samen ontbeten. Onderweg stonden ze ons op te wachten met hun Ford Mustang.
Vervolgens opzadelen en dan naar de plaatselijke kruidenier, ( het is zondag) die wel open is. En dan op weg.
Nog een beetje nevelig, maar de flarden worden al snel door de opkomende zon opgelost.
Onze Koreaanse heeft last van haar enkel en laat haar bagage maar Pamplona brengen. Ze loopt de afstand wel. Vanavond ben ik haar nog tegengekomen en she is going well.
Onze Amerikaanse makelaar/constructor ging ook op weg en heeft mijn advies: going slowly ter harte genomen. Op de eerste berg kwam ik hem tegen: 'thanks for your advice!' Hij liep vanavond ook fris en fruitig door Pamplona.
De tocht vandaag was geweldig. Kronkelige paden langs de bergkammen met kleine klimmetjes, afwisselend met zon en schaduw.
In Irotz, een soort voorstad van Pamplona hebben we op een pleintje onze baguet opgegeten. Typisch Spaans: het gezin viert gezamenlijk de zondag: terrasje, spelende kinderen, de beierende klokken van de aangrenzende kerk, eten en drinken. Dit alles op een zonovergoten dorpsplein.
Onderweg kwamen we langs parkjes, waar gezinnen aan het barbequen waren.
In Nederland kom je zoiets niet tegen. Het klimaat speelt natuurlijk wel een belangrijke rol.
Bij het binnenwandelen in Pamplona kwamen we door een soort 'Klarendalse wijk'. Grauwe huizen. Alle families zaten buiten. Kaarten, drinken, muziek klonk uit auto's en ramen. Heel gezellig. Geen foto's gemaakt. Was een beetje link! Zijn doorgelopen.
De eerste gîte was op twee bedden na vol. Daarna naar het bovenstaande adres. Plek genoeg. Eerst wat gaan drinken in een bar tegenover de kathedraal van Pamplona. Daarna douchen en richting de tapasbar. We zijn nog bij de ingang van het 'stadion' geweest waar de stieren na hun achtervolgingstocht doorheen gaan de arena in. Om dit spektakel mee te kunnen maken, zijn we te vroeg aangekomen. Het 'feest' begint op 4 juli. Ik vind dat, ook namens de stieren, niet erg.
Ik hoorde van Mir, dat er op het verjaardagsfeest van Gerard 141 euro opgehaald is voor de Hartstichting. Namens deze pelgrim: alle gevers veel dank!!
Ik heb een paar tranen weggepinkt, toen ik dit hoorde. Alles wat ik de afgelopen twaalf weken aan indrukken heb mogen opslurpen, heb ik mede aan o.a. onderzoek van hart-, en vaatziekten te danken. Wie nog niet..........
In de slaapzaal komen nu de medepelgrims binnendruppelen om hun slaapstonde op te zoeken. Ik lig al. Voor wifi- bereik moet ik naar voren lopen. Is te ver.
Het is nu 22.30 uur. Ik ga lekker slapen. Morgen richting Puente la Reina. Onderweg komen we één steile pukkel tegen: de Alto del Perdón. That should not be a problem. Achterom kijkend kunnen we dan de toppen van de Pyreneeën zien.
Slaapse vanuit Pamplona.

  • 30 Juni 2012 - 11:01

    Sjaak En Sjouk:

    Wat een leuke reisverslagen Gerrit , heb er nog maar een paar geleZen hoor .heel leuk om te weten dat Dineke met twee van die fijne kerels op stap is , en leuk om iets van jullie avontuur te hebben meegemaakt en de sfeer te kunnen proeven . Nog even vol houden in dat hete Spanje , succes verder en de lieve groetjes van ons .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Pamplona

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 301357

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: