Door de Navarra. - Reisverslag uit Zubiri, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Door de Navarra. - Reisverslag uit Zubiri, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Door de Navarra.

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

23 Juni 2012 | Spanje, Zubiri

Zaterdag 23 juni 2012 / Roncevalles _ Zubiri

Adres:
Avda Roncesvalles, 16
31630 - Zubiri (Navarra)

Als je zoals wij gisteren op een soort slaapzaal ligt, is het de hele nacht door een geloop naar de w.c. Omdat we daar dichtbij lagen, heb ik de keg die onder de deur van het was-, en toiletgedeelte zat, bij mij in de locker gelegd. ('s morgens weer teruggelegd).
Om zes uur ging centraal het licht aan. Dus iedereen er uit. De routine dingen en daarna om kwart over zeven op weg. Dikke mist en het was koud.
In het eerste het beste dorp dat we tegenkwamen, hebben we ontbeten. De plaatselijke uitbater had het prima voor elkaar. Een lekkere verse baguet met ham en kaas + een kop koffie gingen er wel in.
In tegenstelling tot Frankrijk willen de Spanjaarden wel geld verdienen. De kruidenierswinkel was dus open. Onderweg stonden op twee plaatsen auto's, die zaken voor de innerlijke mens verkochten; vooral voor pelgrims.
Wat wel gevaarlijk is: er rijden op de looppaden ook mountainbikers. Je hoort ze niet aankomen. Als ze dichtbij zijn schreeuwen ze. Link!!
De route van de Camino staat voortreffelijk aangegeven. Op een aantal plaatsen hebben ze zelfs paden aangelegd. De schelpen wijzen je de weg door bossen en dorpen.
Toen de zon ging schijnen, werd het snel warm en keken we tegen een strak blauwe lucht aan.
Het parcours was lichtelijk geaccidenteerd. Niet zwaar. Wat wel weer je onderdanen teistert, zijn de afdalingen op een rotsachtige ondergrond.
Ineke b.v. loopt te snel naar beneden en heeft nu een beetje last van haar knie.
Op onze kamer ligt ook een Amerikaan met zijn vrouw en drie dochters. Hij is in St. Jean vertrokken. Dit was dus z'n tweede dag: zelfde euvel. Een leuke Yankee, die in de States makelaar is en vanmiddag met een ijszak op zijn knie in bed lag.
Van het Spaans, zowel gesproken als geschreven, kan ik geen chocolade maken. Maar we redden ons wel.
Franka, met de slaapplaatsen zit het wel goed in Spanje. Je hoeft je geen zorgen te maken.
Willemijn, wat goed om te horen dat èn het kamp èn de film zo geslaagd waren. Ik ben heel benieuwd om de "movie" te zien. Dat bijkletsen regelen we wel.
Alle kinderen van groep acht: heel veel succes op jullie nieuwe school !!
Voor alle kinderen van de Prins-Bernhardschool en collega's, allemaal een hele fijne vakantie toegewenst.
De gîte is weer goed. Eten was prima.
Morgen weer om zessen op. En dan op weg richting Pamplona.
Buenas noches vanuit Spanje.

• 23 Juni 2012 - 20:38

Peregrinofrans:

¡Hola Peregrino Gerrit,

Er is denk ik géén weg in Europa die meer de historie 'ademt' dan de weg naar Santiago de Compostela. De wegén eigenlijk, want Santiago is als de stam van een boom, waaruit vele takken voortspruiten, waaraan weer tienduizenden bladeren bevestigd zijn. Die bladeren hebben weer een fijnmazig netwerk van nerven. Zó zijn de wegen die van Velp, Maaseik, Heinsberg en elders lopen ook via bijvoorbeeld Vezelay, Le Puy en Velay en Arles verbonden met Somport, St Jean Pied de Port, Burgos, Leon en Astorga (maar ook Valencia, Granada, Lissabon), om uiteindelijk dat éne doel: Santiago, te bereiken.

Buen viaje, cuidate bien, mucha suerte y salud
    (goede reis, zorg goed voor je zelf, veel geluk en gezondheid)

• 24 Juni 2012 - 08:47

Charles:

Pas op de stieren in Pamplone. En je weet wat een delicatesse is in Pamplona. Jawel stierenballen. Eet smakelijk en verder een goede reis. Wanneer denk je in Compostella aan te komen??

Groet Charles en Friedel

• 24 Juni 2012 - 09:22

Nijm. 24 Juli, 1042:

Buenas dias, Hoi zwager wat heb je weer leuke verhalen uit je duim geperst,
    en zeker de Spaanse foto,s zijn de moeite waard. Ja, het Spaanse land is heel
    erg mooi en ook afwisselend. Je hebt gelukkig de pukkels achter de rug en nu
    nog een een aantal weken genieten van alles wat je nog zult tegenkomen en
    zylt beleven. De wijn is daar ook net zo lekker dan in Frankrijk en het eten
    idem dito.
    Kun je aan de Spanjaarden merken dat ze gisteravond gewonnen hebben van
    Frankrijk, Ik denk het wel ?? Als dit zo doorgaat dan maak je de feesten (denk ik)
    volgende week wel mee en dan denk je maar dat het geen rood maar ORANJE is !!!
    Je schoenen doen het gelukkig goed heb ik begrepen en dat is maar goed ook want
    anders moest je weer terug om een paar nieuwe (halve maat groter) te gaan halen.
    Je oude schoenen kun je laten verzilveren, zoals (vroeger en misschien nu ook nog
    wel) werd gedaan met de eerste schoentjes van zoon of dochter !!!
    Mirjam heeft dan nog wel een plaatsje om ze op te hangen ??
    Het is vandaag weer petweer, regen en ong. 16 gr.
    Wat leuk dat je onderweg zoveel verschillende nationaliteiten ontmoet. Zo leer je
    wel veel vreemde talen als is het maar goeiemorgen, goeiemiddag, hallo, welterusten,
    waar is de ple, enz. enz.
    Toch na al die verhalen begint men steeds jaloerser te worden denk ik, want menig
    een zou dit ook wel willen meemaken. Zeker nu het tegen het einde gaat lopen en dan
    vanaf de Spaanse grens want dat lijkt mij het mooiste stuk.
    Ik denk dat er wel pelgrims zijn die ook pas daar beginnen om de sfeer mee te maken
    en dan gelijk het mooie weer.
    Zo Gerrit, jij kunt nog een paar weken genieten en dan je terugreis aanvaarden weliswaar gemotoriseerd. Dat zal een hele andere gewaarwording zijn. Je moet s,morgens niet
    vergeten dat je een motor moet gebruiken en niet hoeft te lopen, maar zo ver is het nog
    niet. Voorlopig kun je nog even genieten van je voettocht en al het moois om je heen.
    Van hieruit weer een goeie en gezellige reis (op je nieuwe schoenen) en tot de volgende
    verhaaltjes, hasta luego.

• 24 Juni 2012 - 17:50

Jan Willem:

Hallo,
    Ik zie dat gek Frenske (perigrinofrans)ook bij jullie weer reageert, niets van aantrekken hij is niet meer te redden.

• 24 Juni 2012 - 20:57

Corry:

Ha Gerrit,
    Wat zit je ver weg man!Super dat je in Spanje bent.Je verhalen lijken steeds langer te worden.Wat een rasechte verteller ben je toch. Zoals je al gehoord hebt waren we op school druk met
    het kamp en de afscheidsavond.Als je foto's van de premiere wilt zien moet je op de schoolsite kijken.De film is enthousiast ontvangen.Iedereen was verrast en vond het leuk om jou te zien.
    Het was hartverwarmend.De kids willen je graag een film aanbieden als je weer terug bent in Velp.
    Maar zover is het nog lang niet! Jij hebt nog een weg te gaan en een feestje te vieren in Santiago!
    Heel veel succes verder en alle lof voor jou en je reisgenoten.Groeten Corry

• 26 Juni 2012 - 09:56

Willemijn:

lieve meester gerrit,
    dat komt wel goed met dat bijkletsen.
    we hebben de rapporten gekregen en mijnes is super al zeg ik het zelf.
    maandag avond was groep 8 haar eindfeest. dat was gezellig.
    ik heb vannacht nog over u gedroomt dat je teurg was gekomen en ieder kind uit de klas mocht 1 week bij u logeren!

heel veel liefs willemijn