Een warme, zware klimtocht - Reisverslag uit Ostabat-Asme, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Een warme, zware klimtocht - Reisverslag uit Ostabat-Asme, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Een warme, zware klimtocht

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

23 Juni 2012 | Frankrijk, Ostabat-Asme

Woensdag 20 juni 2012 / Sauveterre-de-Béarn - Ostabat.

Adres:
Ferme B&B - Mme. Eyharts
"Gainako-Etxea"
64120 - Ostabat

Luisterend naar Normaal op mijn I-Pad naar: "Ali, die Bergen von Tirol", zit/lig/hang ik in een ligstoel om 21.17 uur, uitkijkend op de machtige Pyreneeën, dit stukje te tikken.
Het was een zware dag. Zowel fysiek als mentaal. We waren er voor gewaarschuwd, maar het was werkelijk waar.
Vanmorgen, na de inkopen, onder een zwaar bewolkte hemel vertrokken: pas de problème. Dan iets eetbaars kopen: un grand problème. Nu weet ik waarom de Fransen niet aan hun tekort van 3% van hun nationaal product kunnen voldoen. Als er iets te verdienen valt, sluiten ze de tent: VVV, supermarkt, restaurants etc. In 't kort: alles gaat dicht!!!
Na de rust verder. Nog maar dertien kilometer. Franse kilometers dus. Veel steile bergen. Veel zon. Bij aankomst in Ostabat lopen we bij binnenkomst van het dorp rechtstreeks een kroeg binnen.Jullie willen niet weten (of misschien wel) hoe lekker dan een pilsje smaakt!!
Na een paar pintjes gingen we op weg naar de gîte. Nog achthonderd meter à 15% stijgingspercentage!!
Bij de laatste klim lag Ineke ineens in de berm. De fles water die ze in de kroeg/winkel gekocht had, viel van vermoeidheid uit haar hand. Als je je evenwicht in dergelijke situaties verliest, ben je kansloos door het gewicht op je rug! Ik ben weer naar beneden gegaan om haar op te takelen.
In de 'ferme' aangekomen om 19.00 uur, konden we direct aan tafel. Zonder eerst te douchen. Voor en tijdens het eten werden we muzikaal onderhouden door een Basque. Hij had een prachtige stem. (zie foto's) Ton, je kunt hier goud verdienen met jouw stem!!
Daarna gedoucht. Op dit moment wordt het boven de Pyreneeën héél erg donker en het begint te rommelen en te onweren. Wat de gevolgen hiervan voor morgen zijn, kan ik als amateur-meteoroloog niet inschatten. We zien wel.
Morgen de laatste etappe in Frankrijk: de tweeëntachtigste richting Saint-Jean-Pied-de-Port. Daarna gaan we de grote pukkel over.
Ik had wifi. Maar om 22.00 uur trekken ze de stekker uit de computer en is internet: finito???!!!! Wie kan mij de Franse vriendelijk-,zakelijk-,gastvrij-, onbeschoftheid uitleggen. Qui????
Welteslaapse vanuit de Pyreneeën.

• 23 Juni 2012 - 21:01

Peregrinofrans:

Bonsoir Pèlerin Gerrit,
    Ik hoop voor je dat je in Ostabat echt baskisch bier gedronken hebt zoals Akerbeltz. Je ging om kwart over 7 eten. Daarna een aperitief, Txapa (baskisch). De gastheer met zijn typische Baskenbarret, een echte Bask, heeft net als de meeste Corsicanen een grote zangtraditie, en trakteert je op Baskische liederen, ook tijdens het eten. Ik heb 7 jaar geleden nog een poging ondernomen om het goed op te schrijven van een van de teksten: " en descendant il y a de soulagement, en montant il y a beaucoup de peine"... En dan het samenzingen, hij zingt een regel voor, jij herhaalt!
    Morgen: de Bask (gastheer) is zeer enthousiast in het afscheid nemen, de vrouwen krijgen bijna een tongzoen van hem.
    Je liep in Baskenland en alle huizen in de dorpen zijn rood met wit gekleurd, echt heel mooi. De route loopt evenwijdig met de D993, soms er boven, soms er vlak langs, soms er gewoon overheen. Het laatste stuk gaat via D933, wel een drukke. Niet veel later kwam je bij de Jacobspoort van St. Jean Pied de Port.

Bon Camino,