Nog een beetje regen. - Reisverslag uit Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Nog een beetje regen. - Reisverslag uit Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Nog een beetje regen.

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

19 Juni 2012 | Frankrijk, Sauveterre-de-Béarn

Dinsdag 19 juni 2012 / Orthez _ Sauveterre-de-Béarn

Adres:
Mme. Gabriëlle Shawler
Rue Saint André 12
64390 - Sauveterre-de-Béarn

Gisteren na de etappe waren Annet, de vrouw van Roger, met zijn moeder op bezoek. Ze verbleven in Lourdes, 80 km vanaf Orthez. Op een terrasje wat gedronken. Daarna de gebruikelijke handelingen na een tocht. Douchen, wassen etc.
En vervolgens proberen wat te eten te krijgen. Dat lijkt een simpele opgave, ware het niet dat we in Frankrijk zijn. Van de tien restaurants zijn er negen gesloten(?). Dan maar een keer pizza. Van de drie pizzeria's is er één open. We gaan aan de tafel zitten in afwachting van de Fransoos, die druk in de weer was om zijn bestellingen er door te jagen. Hij gunde ons geen blik waardig. Een vinger in de lucht om zijn aandacht te trekken, had ook geen enkel effect. Dus stonden we op en bij het verlaten van zijn pand, zei hij: "Bon appetit" (????) Wie de ware aard van de inwoners van dit prachtige land voor mij kan doorgronden, worde vriendelijk verzocht, dit aan mij via een reactie te melden.
Deze ochtend zijn we in de stromende vertrokken. Kon de gamache mooi uitproberen. Bij het aanspannen van eentje brak het pennetje van de gesp. Dus kon ik hem niet vastmaken. Heb er provisorisch een knoop ingelegd. Bij het vastmaken heb ik enkele malen een bepaalde persoon aangeroepen. Hielp niet veel, maar het luchtte wel even op. Wat een Bingo-spul maken die Fransen !!! Maar het is nu "l'histoire".
's Middags werd het gelukkig een beetje droger. We hebben twee beste beklimmingen in het bos gehad. Ze hadden toch nog wat bomen laten staan. Door de regen was alles modderig en zwaar. De stijgingspercentages zijn tussen de 10 en 15%. Vingeroefeningen voor de Pyreneeën zullen we maar zeggen.
De eigenaresse van de Chambre d'Hotes is van origine een Engelse. Heerlijk om weer eens Engels te kunnen praten.
Ze kookt vanavond voor ons: parelhoen!! Ik zat niet echt aan tafel te juichen, maar ik heb een paar droge stukjes verorberd. De kleren worden gewassen en gedroogd in de droogtrommel. Wat een luxe voor een pelgrim!
Nog twee dagen tot aan de bergen. We kunnen ze in de verte al goed zien liggen.
Vanmiddag probeerden we alvast een slaapplaats in Saint-Jean te regelen bij een Hollandse gîte. Omdat we met een relatief grote groep zijn, is het best lastig. Er waren nog drie plaatsen. Prima. Voor de andere drie zouden we wel een andere plek vinden. Dat ging echter niet door, want ze had, denk ik, nare ervaringen met gesplitste groepen in haar gîte. Als je met z'n zessen bent, word je als groep gezien. Best lastig.
In Spanje zijn we weer met z'n vieren. Mariet en Jacques gaan weer met de TGV naar huis. Ze hopen dit jaar of het volgende het Spaanse gedeelte te lopen.
In Spanje zijn er op de etappes genoeg refugio's (slaapplaatsen). Je kunt er echter niet reserveren. We zien het allemaal wel.
Morgen gaat het naar Ostabat.
Snaveltjes dicht en oogjes toe, vanuit het warme zuiden.

  • 19 Juni 2012 - 20:31

    Hilde:

    De laatste loodjes in Frankrijk zijn in zicht.... Al zullen dat vast niet de makkelijkste worden in de bergen. Is het gelukt met je nieuwe schoenen?

    Geniet van alles!
    X Hilde

  • 20 Juni 2012 - 08:32

    Kees En Jeanne Been:

    Goede morgen Gerrit,

    Jaja die Fransen, het is en blijft een apart slag mensen, de laatste kilometers in Le France pfff, op naar het nog zonniger spaanse zuiden, groet aan allen daar, oftewel je mede pelgrim gangers, succes met de aanschaf van je nieuwe schoenen, en het inlopen daarvan.
    Rustig en gestaag de bergen over he, kassi an.

    Heel heel veel succes, en geniet! (hoef ik eigenlijk niet te zeggen doe je toch wel.)

  • 20 Juni 2012 - 16:23

    Franka Middelbeek:

    Hoi meester
    Het is echt knap van u dat u al zo ver bent! :)
    Ik hoop dat u elke keer wel een slaapplaats vindt.
    Maar vast wel, wie laat nou niet zo'n lieve man binnen.
    Jel Jel Jel meester Gerit komt er wel!!!!!

    groetjes Franka middelbeek

  • 21 Juni 2012 - 14:19

    Willemijn:

    lieve meester gerrit,
    de afscheidsavond was geweldig.
    rode loper,champange,vip plaatsen.
    uw stukje vond ik zo leuk.
    ik zat met mijn hand voor mijn mond te zeggen, ow wat schattig, ow wat schattig.
    en ook echt het telefoon gesprek met juf coorry,
    echt hoe u het ook in het echt doet.
    ik mis u heel erg en zou het leuk vinden als u weer terug bent op de thee te komen en wat bijtekletsen. over mijn n ieuwe school,de film.
    ik hoor het wel.
    liefs willemijn

  • 22 Juni 2012 - 22:57

    Joke 0.30 Nijmegen:

    Buenas Dias Gerrit. Ja, ja SPANJE. Proficiat want dat is het toch al wel
    waard denk ik. Je kunt nu bijna de eindstreep of kerk zien als hij op een
    heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele hoge berg
    zou staan (haha) Maar je gaat nu toch zo zoetjesaan wel een beetje af-
    tellen. Het is onvoorstelbaar hoe snel dit gaat. Van Mir hoorde ik dat
    het nogongeveer 800 km is. Toch nog wel een eind hoor, maar ja met je
    nieuwe schoenen en vol goede moed lukt ook dit wel.
    We missen je verhaaltjes wel hoor. Je hebt al ong. 1 week geen wifi. En wij
    maar elke dag snel de comp. aan : en dan ; nee hoor' weer niks. Dus maar
    weer wachten (en dat is een hele schone zaak}. Hier gaat ook alles gewoon
    door , regen, wind, hagel bliksem, onweer en de Duitsers hebben vanavond
    gewonnen van Griekenland met 4 - 1, ookdat ging gewoon door. Je weet
    natuurlijk dat we zondag een feestje hebben van Gerard, jammer dat je er
    niet bij bent maar je zult ongetwijfeld wel foto,s te zien krijgen.
    Tegen dat jij terug bent begint de nieuwe comp. alweer en zelfs half augus-
    tus de eerste wedstrijd (voorbereiding) voor de WK.
    Verder is hier eigenlijk weinig nieuws dus brei ik maar weer een puntje en
    ga een verdieping lager. Ik hoef jou geen welterusten te wensen want jij hebt
    er al een paar uurtjes op liggen.
    Ik hoop gauw iets te kunnen lezen van de laatste dagen. Veel en goeie wandel-
    pret en ga genieten van het Sp[aanse land.

    PS Ik zal wel een glaasje wijn op je gezondheid drinken. Jij weet nu vast wel
    welk merk het beste is ?? Tot over een paar dagen Adios.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Sauveterre-de-Béarn

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 301376

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: