Halte Pèlerin - Reisverslag uit Mont-de-Marsan, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Halte Pèlerin - Reisverslag uit Mont-de-Marsan, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Halte Pèlerin

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

16 Juni 2012 | Frankrijk, Mont-de-Marsan

Donderdag 14 juni 2012 / Bourriot-Bergonce _ Gaillères

Adres:
Hôtel 'Au coeur des Landes'
Place de l'Eglise
40090 - Gaillères

Helaas heeft ons elftal verloren. Het is wel vermakelijk: als ze winnen, hebben WIJ gewonnen; als ze verliezen, hebben ZIJ verloren. Mensen, niet getreurt er gebeuren ergere dingen in deze wereld. Het hangt er maar vanaf waar je wiegje staat of gestaan heeft. En daar heb je (gelukkig) niets over te vertellen. Dus wees dankbaar als hij toevallig op de goede plek stond.
Een kleine overpeinzing vanaf de Camino.
Vandaag. Schitterend weer. Strak blauwe lucht. Een graad of zeven-achtentwintig. Het was weer genieten geblazen. Door prachtige, ongerepte natuur door Les Landes gelopen. Je kunt wel zien, dat er de afgelopen jaren veel bosbranden zijn geweest. Maar ook hier herstelt de natuur zich wonderbaar mooi.
Lopend door de mooie schepping, laat je je gedachten de vrije loop. De Camino is eigenlijk de 'tocht van de sterren'. Vroeger moesten eenvoudige stervelingen als aflaat/boetedoening naar Compostela en ook weer TERUG!!
Ze liepen ook 's nachts op de sterren. Ook wel overdag met de zon, als die scheen, als kompas. Ze hebben toen waarschijnlijk veel naar de weg gevraagd. Kaarten en wegwijzers waren er niet. Wat zullen ze vaak verkeerd zijn gelopen. Velen zijn tijdens de reis omgekomen door ziekte en honger.
Wat is het gewone volk vroeger uitgebuit en misleid. Een voorbeeld hiervan is het aantal prachtige kerken en kathedralen, die wij tijdens onze tocht hebben bezocht. Al deze pracht en praal is over de ruggen de gelovigen gebouwd. En als ze volgens de clerus gezondigd hadden, was er het afkoopsysteem oftewel de aflaat en/of de pelgrimage.
Onze tocht is wat ontberingen betreft, niet te vergelijken met die arme drommels van vroeger. Wat mij aangaat: respect en bewondering voor de vele onbekende sloebers, die toen die helse tocht volbracht hebben. Chapeau!!!
Tenslotte terug naar het heden. Drie kilometer voor de eindbestemming kwamen we door een klein plaatsje, genaamd Bostons. Meestal gaan we in een plaats de kerk binnen, als die tenminste open is. Vele zijn er dicht, omdat er anders gestolen wordt. Triest, maar waar.
Deze kerk had een portiek. Binnen stond op de deur: 'Halte Pèlerin'. Binnen was het heerlijk koel. Het was als een soort gîte ingericht. We hebben thee gezet en alles op ons gemak bekeken. Heel apart. (zie foto's)
De laatste drie van de zesentwintig kilometer liepen we op ons gemak richting Gaillères in de wetenschap, dat we een lekker en welverdiend pilsje konden drinken.
We zitten in een nieuwe gîte. Het eten was eenvoudig doch voedzaam, zei men vroeger. We hebben buiten in de zuidelijke warmte gegeten.
Milou en Luc: vanaf deze plaats van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie diploma.
Zo dadelijk ga ik lekker slapen. Morgen de vijfenzeventigste etappe.
Vandaag geen wifi. Welterusten.