Echte frites met mayo. - Reisverslag uit Saint-Priest-la-Feuille, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Echte frites met mayo. - Reisverslag uit Saint-Priest-la-Feuille, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Echte frites met mayo.

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

26 Mei 2012 | Frankrijk, Saint-Priest-la-Feuille

Vrijdag 25 mei 2012 / Éguzon _ St. Germain-Beaupré.

Adres:
"Le Beau Pré"
Grande Rue 4
23160 St. Germain-Beaupré

Half zeven opstaan is prima bevallen. Het ontbijt was prima. Nog stokbrood voor onderweg meegenomen. Bij de plaatselijke buurtsuper anderhalve liter water, een appel en twee bananen gehaald. Bij de bakker een rozijnenkoek. Daarna op pad. Ik kwam nog drie Belgische pelgrims tegen. Zij liepen de tocht in etappes. Ze waren in Vézeley gestart en wilden twee weken lopen.
Het was een prachtige tocht door heuvelachtig gebied. Bospaden, blubberpaden, paden die gebarricadeerd waren door omgevallen bomen en over gewone wegen.
Vanmorgen heb ik me goed ingesmeerd tegen ze zon. Was wel nodig, want hij scheen onbarmhartig op je knar. Pet en zonnebril zijn dan geen overbodige luxe.
Aan de oever van de Sédelle aan een picknicktafel gegeten, zonder dat je door een ander levend wezen gestoord werd.
Aan het eind van een wandel-etappe (en zeker bij warmere temperaturen) moet je wat vaker pauzes inlassen. De warmte, het zweten en niet te vergeten je belangrijkste onderdanen: je voeten. Ze worden gloeiend heet. Het is dan ook raadzaam om tijdens het rusten de schoenen en sokken uit te doen.
Om kwart voor vijf kwamen we in bovengenoemd dorpje aan. De eigenaar van de gîte had ons het dorp al zien binnenkomen.
Gedoucht. Nou ja douchen. Je staat in een badkuip (gifgroen) uit de jaren zestig. Een steun om de douchekop aan op te hangen is er niet. De slang is te kort. Om je haren uit te spoelen moet je op je knieën in de kuip. Als je de douchekop loslaat, spuit hij recht omhoog en is de badkamer ook schoon.
De kousen, unterhose en shirt gewassen. Maar hopen, dat het op het droogrek buiten droog wordt.
Om zeven uur ging het restaurant tegenover het onderkomen open. Een paar pintjes gedronken. Daarna een saladeschotel, sudderlapjes, echte home-made frites!!! met mayo, kaasplank en tot slot tera michu (ik weet echt niet hoe je dit schrijft). Met twee flessen wijn waren de kosten 21 euro. Een pelgrimsprijs.
We hebben met z'n vieren veel plezier gehad.
De wallen onder ogen zijn verdwenen. Waarschijnlijk door het drinken.
Morgen met mooi weer (de zwaluwen vlogen hoog) verder zuidwaarts.
Wat betreft de moderne communicatie op het Franse platteland is het ECHT behelpen.
Weer geen wifi (al vijf dagen).
Wederom welterusten.

• 27 Mei 2012 - 09:21

Fons, Rimke En Kids.:

Je toet van vandaag klinkt als een hoge berg in Mexico!!! ;-)
    Prachtige verhalen en geweldige foto's weer!
    Geniet van alles,

Groet vanuit het gesticht, en fons vanuit Bahrein.......

Rimke