De uitlopers van de Ardennen - Reisverslag uit Aubigny-les-Pothées, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu De uitlopers van de Ardennen - Reisverslag uit Aubigny-les-Pothées, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

De uitlopers van de Ardennen

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

22 April 2012 | Frankrijk, Aubigny-les-Pothées

Zondag 22 april 2012 / Bourg-Fidèle _ Aubigny-les-Pothées

Na een sober doch voedzaam ontbijt vertrokken we deze ochtend met z'n drieën. Een internationaal gezelschap: een Belg, een Duitser en een Nederlander. Zo beginnen ook meestal bepaalde moppen. Maar beste lezers: dit is de realiteit.
Het weer was zwaar bewolkt, met af en toe wat zon. Het was fris en een gure wind. Het was vandaag stemmen voor de Franse presidentsverkiezing Sarkozy of Hollande. Maar, niet onbelangrijk: de boulangers zijn allemaal open voor de dagelijkse verse baquette en we hebben een lekker taartje op de stoep van de bakkert opgegeten.
Michael, zo heet onze Duitse pelgrim, probeert op een zo primitief mogelijke manier de Camino in etappes te maken. Toen ik hem vanmorgen bij het wekken vroeg hoe hij geslapen had, zei hij "slecht", het was koud en alles was klam. Zijn ontbijt was iets kouds (noten) van thuis en een appel. Een diepe chapeau is op z'n plaats voor deze man. Temeer ook, omdat zijn vrouw het niet zo'n geruststellende gedachte vond, dat hij er alleen met zijn tentje op uit trok. Hij was gisteren nog jarig ook: 52 jaar. En daar zat ie dan in zijn tentje....
Roger zijn vrouw, dochter, schoonzoon en kleindochter kwamen onderweg nog wat spullen en medicamenten brengen.
Daarna moesten we nog 5 km en hebben twee beste regen- en hagelbuien op onze poncho's gehad.
Ons onderkomen is in één woord: verbluffend. (zie foto's). Een pelgrimsvilla kun je wel zeggen. We werden hartelijk door het echtpaar Launoy ontvangen met een heerlijk pilsje.
Na het douchen dit stukje geschreven, terwijl ondertussen de regen weer met bakken de lucht uit komt.
Het is trouwens vandaag op de kop af drie weken geleden, dat ik gestart ben. Hoezo: waar blijft de tijd?
Roger loopt vanaf Brussel 2400 km naar Compostela. Dan moet ik er nog ongeveer 3 à 4 honderd km. bij optellen vanaf Velp!!
De afstand van vandaag was ongeveer 22 km.
Morgen gaat het weer verder naar het zuiden.
Kinderen van Prins Bernhardschool: jullie hebben bijna vakantie zag ik op de site van de school. Geniet er maar lekker van. Groeten van meester Gerrit vanuit Frankrijk.

• 22 April 2012 - 16:35

Joke, Overloon:

Hai Sjek, wat is het toch leuk om te lezen. Blijf je met Roger lopen? Omdat je in het begin schreef dat hij de snelle route loopt. Wel gezellig en nu nog een duitser erbij...
    Blijf genieten en hopen op beter weer. Het is hier in ieder geval niet beter..
    Het weekend zit er bijna op en wij gaan morgen weer werken/naar school...
    Jokexxxx

• 22 April 2012 - 16:56

Nel En Ab Wijnands :

Hallo Sjek, Genieten van je leuke reisverslagen.
    En inderdaad al 3 weken op weg!!!!
    Wensen je veel mooie momenten toe.
    groetjes uit De Steeg.

• 22 April 2012 - 17:06

Peregrinofrans:

Bonjour Pèlerin Gerrit,

Je gaat als een speer in de richting van SdC. De afstand is waar men vaak graag een broodje aap van maakt. Ik liep in 2005 van Eindhoven naar SdC slechts 2300 km.
    Ik heb ook respect voor je duitse reisgenoot, immers zo'n tent etc weegt ook nogal wat! En het is een feit: in de tent wordt alles klam! Zeker als er zoveel regent. Maar hij loopt nog maar een week mee, dan gaat hij weer naar huis.

Bon Camino,

• 22 April 2012 - 17:41

Ben & Gon:

Hai Gerrit,
    Geweldig je verhalen, we hebben vandaag je site laten zien aan Armijn, hoorde hem een aantal keren grinniken.Nog maar een week en dan zien we elkaar weer. Ga je via Reims om daar de grote kathedraal te bezoeken en te bekijken(is zeer de moeite waard), dan kan ik vast wat uitzoeken in de omgeving.
    Gon

• 22 April 2012 - 18:00

Kris & Tim:

Hoi stoere opa Sjek,
    De mooie kaarten staan op onze kamers hoor! Bedankt nogmaals. Knap hoor wat je allemaal doet. Leuk dat je twee vriendjes hebt gevonden. Hier gaat alles goed. Ik (Kris) begin 2 mei met zwemles. Best spannend, maar heb er zin in. En ik ((Tim) help goed mee met de verbouwing. Vrijdag is alles gevoegd. We zullen duimen voor droog weer. Succes en veel plezier opa!
    xx van ons en een kruisje ;-)

• 22 April 2012 - 18:31

Jacqueline :

Hai Sjek,
    Ik heb veel bewondering voor je! Het weer was hier ook niet zo denderend, flinke buien. Je gaat richting het zuiden dus zal het gauw beter worden, hoop ik voor je. Wandel ze en doe de groeten aan je wandelvrienden. Ik blijf je volgen en geniet elke keer van je verhaal en foto's.
    Liefs van je zusje Jacqueline en natuurlijk Theo en de kids.

• 22 April 2012 - 20:24

Hannie Franssen:

Hallo Gerrit,
    hier die dame van b&b franssen uit
    Kessel van het paasontbijt.
    Af en toe moet ik natuurlijk ook even kijken hoe ver je bent en hoe het is.
    Je gaat goed !!!
    Ga zo door en geniet ervan.
    hartelijke groeten ook van Ton.

• 23 April 2012 - 09:49

Corrien, Arnhem:

Hallo Gerrit,
    Fantastisch dat je al zo ver bent gekomen. Wij lezen elke dag je reisverslag. Je maakt zo wel veel mee. Dapper om door te gaan, weer of geen weer. Leuk dat je nu met een paar reisgenoten verder gaat. Succes met de reis.

• 23 April 2012 - 10:01

Mirjam:

Hai Sjek,
    Zo te lezen heb je al aardig wat regen te verwerken gehad.
    Nou hier was het ook raak,echter wij kunnen naar binnen gaan.
    Leuk dat jullie nu met z`n 3en lopen.
    Een beetje aanspraak is nooit weg.
    Gisteren rommelmarkt gehad in het gelredome, was leuk maar verdiensten vielen tegen.
    Als je nog wat spullen moet hebben, moet je even mailen wat precies.
    Wel vandaag of morgen doen.
    Ik bel je nog wel.XX Mir

• 23 April 2012 - 14:35

Linda Angenent:

Eey Gerrit

Leuk om van je te lezen!!
    Zet hem op he ;)

Groetjes Linda

• 23 April 2012 - 16:51

Kees En Jeanne Been:

HUMMMM, aardig optrekje, die slaapvilla niks mis mee. Heerlijk zo af en toe een beetje meer luxe,we blijven ons verbazen hoor,zo top wat je doet.
    En nu gezellig met z´n drietjes, mannen succes,success,erfolg.
    Groet Kees en Jeanne

• 23 April 2012 - 16:56

Kees En Jeanne Been:

Voor de frans sprekende Belg succés.

• 07 Mei 2012 - 09:11

Willemijn:

hoi hoi,
    leuk verslagje.
    met de klas gaat het goed.
    Iris en ik spelen vaak samen. :)
    met het werk gaat het goed XD
    OOK MET REKENEN. :p
    de vakantie was heerlijk.

het gesprek met het venster was goed gegaan.
    de man zei dat ik me geen zorgen hoefte te maken over dat ik werd aan genomen bij kck klassen(kunstencultuur).
    Ik heb morgen 8 mei mijn spreekbeurt.
    met een leuk onderwerp.
    en het is ................................................................................................................................................................................................................................................................................
    BLOEDDONORS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    LIEFS WILLEMIJN