Guardia Civil. - Reisverslag uit Zamora, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Guardia Civil. - Reisverslag uit Zamora, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Guardia Civil.

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

09 September 2021 | Spanje, Zamora

Vanmorgen om kwart voor zeven opgestaan. Na de ochtend rituelen een voedzaam ontbijt genoten. Om kwart voor acht op weg. De eerste 10 kilometer liep op een grindpad langs de snelweg. Bewolkt, saai en eindeloos. Goed voor de moraal zullen we maar zeggen. Onderweg passeerden we nog een grote Spaanse gevangenis.In de eerste rustplaats El Cubo de la Tierra del Vino hebben we bij de lokale bar een colaatje gedronken en op de markt bananen gescoord voor onderweg.

Nadat we buiten het dorp de verharde weg verlaten hadden, stopte er na een minuut of tien een auto met twee dienders. Deze bromsnorren kwamen onze COVID-19 papieren en mondkapjes controleren. Wij toverden onze digitale QR-code te voorschijn. Na het scannen hiervan konden ze er geen chocola van maken. Dan maar de identiteitspapieren laten zien. Hier werden foto’s van gemaakt en mochten wij onder een welgemeend “Bon Camino” onze weg vervolgen.

Bij het binnentreden van Villanueva de Campeán (onze eindplaats vandaag) passeerden we al direct de albergue. Op het bord stond dat we de sleutel op konden halen bij La Rosada of de bar, maar deze was helaas gesloten. Bij de Rosada aangekomen was alles dicht. Fred belde een nummer. Na enkele minuten verscheen er een vrouw, die de deur opende en ons binnen liet. Voor €50 konden we overnachten. De tweepersoons kamer zag er pico bello uit. De ontvangstruimte was ingericht volgens de Spaanse achttiende eeuwse inrichting. Vervolgens komt er een Spaans madammeke in een grote BMW SUV voorrijden. Bij het uitstappen vraagt mevrouw Kenau of wij niet wisten dat alles in dit dorp gesloten was?! Wij niet, zij wel.

Fred ging met haar de administratieve handelingen regelen. De prijs werd vervolgens verhoogd naar €70 pp. En inclusief ontbijt kwamen we uit op €85 pp!? Dat was wat al te gortig. De muts wist van gaan wijken. We waren pelgrims; moesten nog 20 km lopen naar Zamora etc. Onvermurwbaar, mevrouw Muts.

Met twee belegde broodjes ham/kaas voor €10 zijn we met de taxi naar Zamora vertrokken. Hier slapen we in een albergue donativo.

De rest volgt morgen. Welterusten vanuit Zamora van Fred en Sjek.

• 11 September 2021 - 09:48

Mary Mensink:

Gerrit,

Wat een prachtige verhalen zijn er weer te lezen.
    Wij genieten er van.

Nog heel veel wandelplezier samen met Fred.

Harry & Mary