Santiago. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Santiago. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Santiago.

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

15 Juni 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

15705- Santiago de Compostela
À Coruña - (Galicia)
España

Santiago.

"The weather is nice, it's raining". Deze gevleugelde Engelse uitspraak past heel goed bij deze dag. Zo'n laatste dag naar het einddoel, heeft toch iets speciaals (ook al is het de vierde keer). Als het dan regent (en hoe!), dan is het eigenlijk niet zo erg.
Het begon om kwart voor zeven voorspoedig, althans de eerste tweehonderd meter. Vandaar tot aan Santiago hebben we de hele trip met regenkleding aan gelopen. Als zo in je poncho loopt, heeft het iets weg van kamperen. De regen tikt op de tent. Een knus gevoel. Voor zover dat onder deze omstandigheden mogelijk is.
Eén keer gerust. Daarna in een keer doorgelopen naar de kathedraal. Dan en Mateusz hadden de Botafumera nog nooit in werking gezien. Dit een 60 kg wegende verzilverd wierrookvat. Het zweeft aan een 35 m lang touw door de zijbeuk. Vroeger was dit nodig om de penetrante geur van de pelgrims iets draaglijker te maken. Hij is twee keer los geraakt en de kerk uitgeschoten!!!
We waren om half twaalf precies op tijd. Maar....er mochten geen rugzakken mee naar binnen. Heb me 'opgeofferd'. Ben met de rugzakken in een bar gaan zitten en al wachtende, terwijl de regen nog steeds met bakken de lucht uit kwam, een paar pilsjes gedronken.
Het secretariaat van de "Compostela's" was verhuisd. Er lopen dat laatste stuk zoveel pelgrims, dat het een soort avondvierdaagse lijkt. Dus een uurtje wachten voor het begeerde document. Fred, was niks voor jou geweest!
Vanavond met een grote groep medepelgrims lekker gegeten. Morgen om zes uur weer op. We gaan naar Negreira.
Welterusten.
Pelgrim Sjek.

• 15 Juni 2016 - 23:23

Carlijn:

Voelt vast als 'thuiskomen', of niet pap ;-)
    Knap weer hoor. Geniet nog van de laatste mooie dagen. Hoop met beter weer. X

• 15 Juni 2016 - 23:35

Dinie Gerritsen:

Klasse Gerrit.....je hebt het toch maar weer gedaan.....en dit keer niet op je knieën in het zand om voor die verzamelaarster een flesje zand te vullen hè.....
    Maak er nog een paar fijne dagen van...(dat gaat je vast lukken).....en tot ziens in Velp.
    Groetjes,
    Dinie.

• 16 Juni 2016 - 12:08

Sjek:

Impressed.

• 16 Juni 2016 - 14:04

Jacqueline Van Tongeren:

Lieve Sjek,

Je hebt het weer geflikt, heel veel respect en een diepe buiging van ons vanuit Westervoort.
    Ik heb de stukjes met een glimlach en vaak hardop lachend gelezen. Bedankt voor je mooie verhalen

Groetjes,
    Jacq., theo en kids

• 16 Juni 2016 - 15:34

Ben En Gon:

Deze tocht kun je weer bijschrijven Gerrit.
    Geniet nog van het laatste stuk(je)
    Tot gauw.

• 16 Juni 2016 - 20:28

Hans Wesseldijk:

Dag Gerrit,

Geweldig gedaan en elke dag uit gekeken naar je schrijverij!
    Heimelijk was ik elke dag jaloers op je belevenissen!

Tot TVP! Hans

• 16 Juni 2016 - 23:59

Joke Van Den Bos:

Gefeliciteerd ,je hebt het weer gedaan, en bedankt voor de mooie reis verhaaltjes!
    Groetjes Joke van den Bos.