You stupid woman. - Reisverslag uit Avilés, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu You stupid woman. - Reisverslag uit Avilés, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

You stupid woman.

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

01 Juni 2016 | Spanje, Avilés

1 juni 2016

Adres:
Albergue Pedro Solis
Avenue Miguel de Cervantes
Avilés

You stupid woman.

Het is nog aardedonker als om zes uur de wekker afgaat. Daar kwam vanmorgen nog een vocale variant bij: een Spaanse meneer begon in de naastgelegen kamer zo geweldig te schelden tegen zijn vrouw of vriend. Wat hij allemaal riep, geen idee. Maar dat het geen liefdesverklaring was, kon zelfs een doofstomme horen.
Mateusz had niet zo goed geslapen. Had het koud gehad?! Na inspectie bleek, dat hij onder de sprei geslapen had!?
Nog een stukje langs de boulevard gewandeld en daarna begon het eerste stuk. Op de kaart was het eigenlijk al duidelijk te zien. Zes km door de bebouwde kom. In een bar koffie en een broodje kaas naar binnengewipt. Aangevuld met vier gratis pinchos (tapas), omdat we pelgrims waren. Daarna een stuk industriegebied doorkliefd. Hoort er ook bij.
Het middenstuk was weer fantastisch: door de natuur over asfalt, maar geen benzinedampen. Het weer was super. Strakblauwe lucht. Temperatuur: 27 graden. Wat wil je nog meer!
Kwart over elf gerust bij onooglijk uitziende 'bar' in Tabaza. De kippen liepen door de zaak en een grote bouvier hield de wacht. Deed niets. Toch vroeg de ook onooglijk uitziende uitbaatster zonder met de ogen te knipperen twee euro voor een (weliswaar gekoeld) blikje cola. Het was haar gegund. Kon dan met de door mij aangeleverde winst de bar "ooglijk maken".
Als je loopt zie je de vreemdste dingen. Naast een elektrisch onderlaadstation stond een kleuterschool?! De kabels liepen over de school heen.
Eén van de vreemdste dingen die meegemaakt heb volgt nu:
Met nog vijf km te gaan de eerste de beste bar bezocht. Drinken en een broodje besteld en heerlijk buiten in de schaduw gaan zitten. Komt, na later bleek de bazin, aanrijden. Loopt op ons toe begint ons vermanend toe te spreken, dat was aan de intonatie wel op te maken. Mateusz loopt i.v.m. zijn blaren en ontstekingen op sandalen en was met een inspectiebeurt bezig. Ik had de schoenen uitgedaan om ze even af te laten koelen. Wat was het probleem? Er was iets met onze schoenen. Het was niet, omdat ze mooi waren. Een koop was ook uitgesloten, maar wat dan?
Het antwoord kwam na twee minuten naar buiten lopen. De barkeeper vertelde ons in gebrekkig Engels, dat op het terras de schoenen niet uitgetrokken mochten worden.??!! Dat was een regel van de zaak. Ik vroeg nog of Xantippe zijn baas was. Hij knikte schuchter van ja. Ik heb hem hiermee geluk gewenst. Bij het afrekenen wilde zij de euro's innen. Heb ik geweigerd en het geld aan de werknemer gegeven. Lekker puh!!
Liepen onder drie onafgemaakte viaducten Avilés binnen.
Om twee in herberg ingeschreven. Er staan vierentwintig stapelbedden. Ben benieuwd of iedereen goed slaapt. Ik wel!! Daarna uitgepakt, gedoucht, wasje gedaan, wat gedronken en een uurtje geslapen.
Na het eten lekker slapen. Morgen naar Muros de Nalón.
Welterusten.
Pelgrim Sjek.

• 02 Juni 2016 - 16:30

Gerard,gerda Gruben:

hallo gerrit,

Nadat we zelf 8 dagen heerlijk aan het strand bij malaga hebben gelegen, waren we natuurlijk behoorlijk achterop geraakt met jouw reeisverslagen. maar we zijn nou weer bij en merken dat jij ook nog steeds moeite hebt met de soms rare gewoontes van onze spanjaarden. Wij hadden een auto op het vliegveld van malaga gehuurd en kwamen er al gauw achter dat je ogen voor , achter en opzij moet hebben om een beetje vlot door het chaotische verkeer te komen.Rotondes worden met 2 auto's tegelijk genomen en de auto links naast jou kan plotseling rechts afslaan. Je kunt wel nagaan wat voor claxonneren dat teweeg brengt.
    Dus ....in het vervolg jouw schoenen op het terras aanhouden,Gerrit.
    Groeten van ons uit arnhem.