Guardia Civil. - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Guardia Civil. - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Guardia Civil.

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

31 Mei 2016 | Spanje, Gijón

31 mei 2016

Adres:
Pension Gonzalez
C/San Bernardo 30
Gijón

Guardia Civil.

Na een heerlijke nachtrust en een dito ontbijt heden morgen om half acht de kuierlatten weer aangetrokken voor een etappe van 30 km. Samen met Dermot, the Irishman en Mateusz from Poland. Zwaar bewolkt, maar droog. In de verte dreigende wolkenpartijen. 't Kan vriezen, 't kan dooien, is in deze context misschien een niet zo'n gelukkig gekozen vergelijking, maar ik denk, dat jullie 'm wel begrijpen.
Om half negen kwamen we op de plek waar Primitive en de Norte zich van elkander scheiden. Wat foto's gemaakt. En op naar de eerste pukkel van 425m hoogte. Ieder liep zijn eigen tempo naar boven. Ik deed het zeer langzaam. Kwam gewoon ademend boven. Als je afdaalde, merkte je wel dat het langzamer steeds 'warmer' werd. De afdaling was zeer lang.
En dan plotseling als je het niet wacht: in een dal een bar! Helaas wastie gesloten wegens omstandigheden. Toch even gerust en een appeltje gegeten.
Lopend over een asfaltweg, moesten we plotseling links naar beneden. Als je daar als argeloze wandelaar zou lopen, haalde je het denk ik niet in je hoofd om zo'n geitenpaadje te betreden. Wij dus wel.
Om twaalf uur zagen we op de top van de tweede bult (225m) Gijón liggen. Uit ervaring weet ik, dat het dan nog een eind lopen is. Mijn schatting van nog ruim drie uur bleek te kloppen.
Als je door de (rijke) voorsteden loopt, zie je dat woongebieden met een poort voor de buitenwereld hermetisch zijn afgesloten. Degene die wat bezit, zet er een hek omheen! Het lijkt een beetje op de Duitser, die op het strand zijn zelfgegraven kuil beschermd.
Ook bij de beklimmingen/ afdalingen van vandaag zag ik telkens weer een soort innerlijke drang van pelgrims om zo snel mogelijk boven/ beneden te willen zijn. Er staat niemand te applaudisseren als gearriveerd bent!! De 'tijd nemen' en 'genieten' moet je al lopende leren. En dat duurt even.
Om één uur brak de zon door vergezeld met een weldadig zeewindje.
Toen we een pad afliepen en een stukje van 50m asfalt moesten bedwingen om weer rechtsaf verder te gaan, liepen net na een bocht rechts van de weg. Dit was korter. Maar.....twee Spaanse Bromsnorren van Guardia Civil kwamen op dat moment juist de hoek om. Knipperlichten aan. Zich van zijn macht bewust zijnde, stapte de passagier Hermandad uit. Of wij Spaans spraken? Neen, wel Engels. Wisten wij het verschil tussen 'left and right'. Si, si, signor! Daarna volgden we gedwee onze weg aan de goede kant.
We hebben bijna de hele stad doorkruist om uiteindelijk via de Playa de San Lorenzo ons pension te bereiken. Dit in het bezit van een oud echtpaar. Bij het zien van mijn id-kaart begon Maria (zo heet de vrouw) ineens in het gebrekkig Nederlands tegen mij te praten!! Een leuke, vreemde gewaarwording!!
Bleek ze met haar man vijftien in Nederland (Zaanstreek) gewoond te hebben. Hij had in de conservenindustrie gewerkt.
Na het eten ga ik lekker slapen. Morgen naar Avilés.
Welterusten.
Pelgrim Sjek.