Pijpleiding. - Reisverslag uit Santillana, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Pijpleiding. - Reisverslag uit Santillana, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Pijpleiding.

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

24 Mei 2016 | Spanje, Santillana

24 mei 2016

Adres:

Camping Santillana
39330 - Santillana del Mar
Cantabria

Pijpleiding.

Lief dagboek. Ik moet je iets vreselijks vertellen..............Nee, dat is natuurlijk een grapje. Maar na het ontwaken des morgens was het alsof je je plunjebaal een heel peloton in de gang stond in te pakken. Op de 'slaapzaal' was er genoeg plaats om je bij toerbeurt om te draaien. De naam 'toilet' is in deze uitspanning eigenlijk een understatement.
De deur naar de ontvangstloge werd met een stuk papier vastgeklemd, want anders bleef hij niet dicht! De deurkruk ontbrak, etc.
Het eerste stukje hebben we met de trein gedaan naar Mogro, omdat je door een enorm industriepark moest lopen. En zoals gewoonlijk word je dan onmiddellijk afgestraft door St.Jacques!! Het eerste gedeelte was weliswaar door bewoond gebied, maar nog redelijk je afwisselend.
Na twee uur kuieren de eerste stop en vervolgens volgde onze straf: we hebben zes à zeven kilometer langs twee enorme transportpijpen van afvalwater gelopen. En ik kan u allen verzekeren, dat zoiets niet bijdraagt tot een spontane uitroep van blijdschap. De pijpen rechts en de de fabrieken links. Er bestaan leukere erehagen. Het was vandaag dan ook een van de saaiste etappes van de Camino del Norte. Het hoort er nu eenmaal bij, zullen we maar zeggen.
In Barreda zijn Fred en ik de acht km langere route gelopen naar ons doel. Anna koos voor de kortere vijf km etap langs de weg met veel verkeer. Helaas zijn we elkaar in het dorp misgelopen. We komen elkaar nog wel een keer tegen. De herberg stond niet aangegeven. Wij zijn het dorp doorgelopen en aan de buitenkant zitten we nu op de camping in een zomerhuisje. Met z'n tweeën. Wat we een luxe vergeleken met gisteren. Eigen douche, toilet, etc.
Santillana del Mar wordt de stad met de drie leugens genoemd: noch heilig (santa), noch vlak (llana) en ligt ook niet aan zee (mar). Het is een middeleeuws aandoende stad met weelderige wapens aan de gevels. De straten zijn met natuursteen geplaveid. Was een aparte ervaring.
Fred loopt nog mee tot en met vrijdag. Jammer. Het is net zoals met Ben en Ineke veel te snel gegaan. Nog een paar etappes en dan buig ik af naar de Camino Primitivo. De rest van de kustroute zal niet zoveel verschillen. Dus tijd voor iets nieuws. We gaan het wel weer zien: 't kump zoals 't kump, of met de variatie: KWT= Kiekn wat 'twùrd.
Morgen naar Comillas. We moeten onderdak zien te vinden waar we ook na tienen nog naar binnen kunnen. Dit natuurlijk i.v.m. De CL-finale Athletico - Madrid.
Welterusten.
Pelgrim Sjek.

• 24 Mei 2016 - 21:18

Jacqueline Van Tongeren:

WAt is het toch leuk om je verhalen te lezen, met een glimlach zit ik achter de laptop Vooral het verhaal waarin de bruine trui genoemd werd. Ik moest weer even denken aan vorig jaar in Santiago, hihi.
    Ik wens je nog een mooie tocht, super uitzichten en goed wandelweer. Geniet ervan. Knuffel van je zusje
    LIefs Jacq