Zuster Maria Louisa. - Reisverslag uit Laredo, Verenigde Staten van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Zuster Maria Louisa. - Reisverslag uit Laredo, Verenigde Staten van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Zuster Maria Louisa.

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

21 Mei 2016 | Verenigde Staten, Laredo

21 mei 2016

Adres:

Casa de la Trinidad
Calle San Francisco 24
39770 -Leredo
(Cantabria)

Zuster Maria Louisa.

Heden ochtend om tien voor zes was ik op zoek naar mijn lampje. Dat behoeft waarschijnlijk enige uitleg. Ik sliep de afgelopen nacht "Am dritten Stock". Voor het eerst van mijn leven in een stapelbed driehoog. Je kun niets op je nachtkastje leggen. Want zelfs bij Ikea zijn ze niet van deze hoogte te verkrijgen. Mijn lampje op de iPhone bracht uitkomst: mijn 'ledje' lag op het kussen van de buurvrouw op de tweede verdieping.
Daarna: ontbeten (was prima, zelfs warme melk en honing op brood!!), tanden poetsen (althans mijn prothesen), inpakken en wegwezen.
Was, qua weer, vandaag zeker geen straf. Heldere lucht met hier en dat wat bewolking, maar dat is prima om de zonnestralen wat af te remmen.
Fred zijn spieren voelden wat stram en stijf aan, maar dat is geen schande als je ineens instroomt bij de/een Camino. En zeker de 'del Norte' is een fysiek zwaardere dan de 'Francée'.
Na anderhalf uur lopen kwamen we in het plaatsje la Magdalena. Naast de weg lag het knollenveld van de plaatselijke voetbalclub. Samen met de gebruikelijke reclameborden van de plaatselijke middenstand. Dus: ook van de herbergier van dit gat. Wat denk je: niente! Dus op naar het volgende dorpje. Dat zagen we na drie kwartier in de diepte liggen. Dat betekent voor de geoefende pelgrim: de wet van de 3 K's. Dus voor de goede verstaander: niet K3!!
De drie 'Kaas' staan voor: Kerk, Kerkhof en Kroeg. En jawel: ten langen leste ,aan het eind van het dorp de kerk en om de hoek er naast de kroeg. Tijd voor een rust en een sapje.
Door de dorpen en gehuchten lopend kom je veel 'gekettingde' beesten tegen, waar aan de voorkant een soort 'woef/waf' geluid uitkomt, tegen. Zeer agressief en dreigend. Het vermanend toespreken heeft tot nu toe geen resultaat opgeleverd. Het zwaaien met mijn stok levert zelfs een versterkend effect op.
Een deel van de route liep door een Eucalyptus bos. Rook heerlijk fris. Was windstil en de vogels hadden het hoogste woord.
In Lugarejos zag ik een aanbestedingsbord langs de kant van de weg over een saneringsplan uit 2006(?!) waar tot op de eurocent nauwkeurig vermeld stond wat een en ander zou gaan kosten. Dus nu tien jaar later, waren er waarschijnlijk wat kleine probleempjes,die nog opgelost moesten worden. Blijkbaar is dit een onuitroeibare Europese ziekte.
Om twee uur dalen we af naar Laredo via een tientallen meters lange trap naar het centrum. In een bar de weg naar de albergue gevraagd.
Aangekomen voor het pand blijkt het een klooster te zijn. Na het bestijgen van monumentale trap wordt er na drukken ener bel open gedaan door zuster Maria Louisa. Fred wordt op slag verliefd. Zijn enthousiasme kent bijna geen grenzen als we na het stempelen en afrekenen (2x€10) onze slaapsponde betreden: een echte monnikcel met tussen twee sobere bedden het kruis van Christus. Het geheel werd nog vervolmaakt met een eigen toilet, wastafel en douche. Deze laatste is wel voor hele kleine nonnen. Fred staat op het punt zich te laten bekeren. We zullen zien.
Na het eten lekker slapen. Morgen naar Güemes
Welterusten.