Guernica. - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Guernica. - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Guernica.

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

17 Mei 2016 | Spanje, Gernika-Lumo

17 mei 2016

Adres:

Aterpetxea/Albergue
Kortezubi Bidea 9
Gernika

Guernica.

Als ik dit stukje begin te schrijven, is dat weliswaar in een veilig pelgrimsonderkomen, maar op historische grond. Op 26 april 1937 riep Franco de hulp van de Duitsers in om de Basken te dwingen zich aan zijn dictatuur te onderwerpen. Hij roept daarbij de hulp in van Hitler. Voor Rijksmaarschalk Hermann Göring dè gelegenheid om zijn enorme wapenarsenaal uit te proberen.
Op de wekelijkse marktdag heeft deze plaats de "eer" om als eerste stad gebombardeerd te worden: op weerloze burgers. Ze waanden zich veilig, want er was geen afweergeschut. Binnen een paar uur ligt de stad in puin. Meer dan 1500 doden. Pablo Picasso schilderde het beroemde schilderij "Guernica" over deze verschrikking.
De stad ziet er ook 'nieuw' uit qua uitstraling.
Nu het heden. Was als eerste om zes uur op. Had mijn iPhone aan de oplader aan de andere kant van de kamer liggen. Lag boven in een stapelbed en moest als een haas dat ding uitschakelen. Echter, iedereen was dus wakker.
In bar ontbeten. Om kwart over zeven op pad. Prachtig weer. Puike weersomstandigheden om over 's Heren wegen te lopen.
Na twee uur lopen we door de tuin van een klooster. Een monnik schrijdt over een tegelpad naar de kerk. Waar zie je dat nog? Zelfs de paus neemt in het Vaticaan een weg binnendoor! Aan de buitenkant van het pand was wel een winkeltje waar allerlei spullen van religieuze aard aan de gelovige bezoekers worden verkocht. Ook in het klooster moet de schoorsteen roken, nietwaar?
Ineens dacht ik een fata morgana te ontwaren: men had op moeilijk begaanbare paden on het bos wel een stuk of acht (weliswaar schitterende) trappen aan gelegd??!! Het moet niet gekker worden. Degene van wie deze hersenspinsels zijn, heeft waarschijnlijk op You Tube een filmpje over de slechte paden van de Camino gezien. En deze ambtenaar heeft dus direct (geen halve) maatregelen genomen.
Na een uur of drie lopen, kwam zag ik een bord Munitibar. Dacht dat het een reklamebord van een bar was. Bleek het de naam van de plaatselijke school! Er was gelukkig wel een uitspanning aanwezig. Ook een pelgrim heeft recht op verkoeling en verpozing.
Op onze Camino-flow loopt ook een jonge knaap uit Kanzas (USA) mee. Hij heeft een soort Joodse rabbi outfit aan (dus helemaal in het zwart?!). Gisteren heb ik hem al geïntroduceerd. Hij heeft nu allerlei fysieke problemen, maar loopt nog steeds; echter zeer moeilijk. Hij draagt in een hengseltas over zijn schouder een laptop en een fluit met zich mee. Dit, zegt hij, om te werken en te ontspannen. Van dat laatste komt weinig terecht. Het is een leuke gozer, maar een beetje vreemd is het wel. Ben benieuwd of hij Santiago haalt.
Om twee uur waren we ter slaapplekke. Ingescheck. Slaapplek ingericht. Koud gedoucht. Hadden vergeten de boiler aan te zetten. Stad bekeken. Wat gedronken. Gegeten: pelgrimsmenu: €9,-
Morgen naar de grote stad Bilbao. Fred komt mij daar vanaf morgen vergezellen en loopt een aantal dagen als gastpelgrim mee.
Wordt weer gezellig!!
Welterusten.
Pelgrim Sjek.

• 17 Mei 2016 - 21:42

Mary:

Hoi Gerrit,
    Geweldig jou looptalen en schrijtalent!
    Ik heb vanavond vanaf het begin tot en met vandaag in een ruk uitgelezen.
    Wat een avontuur, een ding weet ik zeker doe-het-zelf niet na RESPECT PELGRIM SJEK!
    Jij kent mij, het zou al een grote uitdaging voor mij zijn, lange tijd niet te klessebessen!
    Heel veel succes, gaat je lukken dat weet ik zeker. Blijf he (achter)volgen.
    Dikke knuffel vanuit Duiven
    Harry & Mary

• 17 Mei 2016 - 21:56

Roger:

Hi Gerrit,
    Volg je met heel veel intresse, en denk steeds op de weg, pad, camino dit je overmoet, wil.
    een puntje. Tussen Bilbao en Portugalette heb je 17km industrie, zware industrie en industrie parken. Uiteraard ben je een echte pelgrim, maar deze route kan je missen als kiespijn, weet je wel. De metro van Bilbao tot portugalette, geeft wat meer tijd voor een bezoek aan beide steden. Zal je de info geven vande albercue in Portugalete. Hou je stoer. Tot later eens

roger