Op een mooie Pinsterdag - Reisverslag uit Deba, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Op een mooie Pinsterdag - Reisverslag uit Deba, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Op een mooie Pinsterdag

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

15 Mei 2016 | Spanje, Deba

15 mei 2016

Adres:

Stationsgebouw
Deba

Op een mooie Pinksterdag.

Bij het krieken van de dag was het om half zes al een leven in de brouwerij van jewelste. Alsof iedereen als eerste weg wilde. Wat de innerlijke drijfveer van mensen (in dit geval pelgrims) is, is mij een raadsel.
Mijn zandloper was om zeven uur leeg. De ochtendwerkzaamheden volbracht. Heerlijk ontbeten. De was in een plastic tas gedaan, omdat die nog niet helemaal droog was.
Dan op weg om acht uur. Het is dreigend bewolkt. Het had behoorlijk geregend vannacht. Dus 'regenproof' op weg. Bleek niet nodig.
Ik loop via de noordkust van Spanje in westelijke richting langs de golf van Biskaje. De uit-en vergezichten, die je elke keer weer voorgeschoteld krijgt, zijn geweldig.
Ook de Baskische waterhoofdjes liggen er weer; ze zijn spiegelglad. Het is daarom, dat ik mijzelf gelukkig prijs, dat ik die notenhouten stok van die lieve Franse boer heb mogen lenen. Zowel berg op als af is het een niet te onderschatten stabiele factor voor mijn wandelend welzijn.
Begeleid door het gekraai van Franse hanen en het gezang van de vogels, is het fantastisch om door deze dreven te lopen. Wie ik hiervoor moet bedanken om dit mee te mogen maken, is in ieder geval mijn vrouw Mirjam. Mir, dank je!!
Als het gaat om mijn fysieke gesteldheid, sta ik zelf elke keer weer met verbazing naar mijn onderdanen te kijken. Alles functioneert als een diesel!
Overal in dit gebied kom je op de gekste plaatsen allerlei Baskische tekeningen en teksten tegen. Zijn niet uit te spreken, laat staan dat je er enige zinnige informatie uit kunt halen. Onder Franco was de taal verboden. Onderhuids broedt de hang naar onafhankelijkheid nog steeds. De ETA bestaat zeker nog.
Vlak achter de bergen langs de kust was het vanmorgen windstil?! De zon stond op het punt van doorbreken en heb daarom de jas maar uitgetrokken. Het is een prachtig geaccidenteerd terrein om doorheen te lopen.
Degenen die misschien ook deze tocht zouden willen gaan lopen: ga eerst flink trainen.
Je zult maar wonen in de huizen, die vlak langs de kust staan! Prachtig uitzicht natuurlijk. Maar na een paar dagen moet er toch zoiets langsflitsen als: "Die golven zagen er gisteren toch ook zo uit?" Maar mooi blijft het.
Om negen uur in Zumaia fruit gekocht en wat gedronken: café au lait kost hier € 1,50. De Fransen vragen het dubbele.
Onderweg kom je ook veel sportende Spanjaarden tegen: fietsers, hardlopers, wandelaars. In allerlei soorten en maten. Sportief volkje.
Om half elf komt de zon te voorschijn. Hij was de grote winnaar vandaag!
In de stukken bos waar ik doorheen loop, is het in de dalen modderig en spekglad: een stok is onontbeerlijk. Dit was ook het geval toen er op een smal pad een geit stond te grazen. Moest er langs. Hij had vervaarlijke horens. Maar ik mijn stok. Had 'm niet nodig.
Om drie uur in Deba. De aubergue is in het stationsgebouw. Roger, nog bedankt voor de tip!
Allemaal nog gefeliciteerd met de eerste plaats van Jos!! Wat een kanjer, zou Erica Terpstra zeggen. Morgen naar Markina-Xemein. Ongeveer 25 km.
Welterusten.
Pelgrim Sjek.


  • 15 Mei 2016 - 22:49

    Tim:

    Mooi verhaal weer Pa. Wat kan een stok toch een hoop steun bieden hè :)
    Het is dus gelukt om de app weer te laten 'navigeren'?
    Blijf genieten, dan doen wij dat ook..

    (Waar je Jos schreef bedoelde je Max? Ik maakte vandaag precies dezelfde vergissing.):-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Deba

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 300422

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: