De laatste etappe. - Reisverslag uit Artaleku, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu De laatste etappe. - Reisverslag uit Artaleku, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

De laatste etappe.

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

12 Mei 2016 | Spanje, Artaleku

11 mei 2016

Adres:

Refuge Municipal des Pèlerins
55 Rue de la Citadelle
64220 - St.-Jean-Pied-de-Port

De laatste etappe.

Hebben na een gezonde nachtrust en tijdens het ontbijt met onze Bask als voorzanger het "Ultrea lied" gezongen. Bij het vertrek om kwart voor acht deed hij ons uitgeleide met de zege van St.Jacques voor alle verschrikkingen, die ons onderweg tegen zouden kunnen komen.
Onder een dicht, naar regen dreigend wolkendek op weg voor de laatste etappe naar St.Jean. Na een uur begon het lichtjes te regenen, maar dat was heerlijk verfrissend. Lopend door kleine Baskische dorpjes was het een makkelijke tocht. De huizen zien er hier fantastisch mooi en goed onderhouden uit. Dit in schril contrast met het gebied waar ik doorheen gelopen ben.
Wederom was er geen bevoorrading. Na twee uur kwamen we langs een boerderij waar een slimme Franse boer (ze bestaan, hetzij schaars!) een afdak gemaakt had waar hij zijn etenswaar tegen donativo prijzen (wat je er voor over hebt) aanbood. De koffie en cake waren van hoog zuiver biologisch gehalte.
In het tweede plaatsje voor StJ. ging ik in een hele steile asfalt bocht nog onderuit.
Door de regen was het daar spekglad geworden. Gelukkig geen blessure.
De laatste plaats voor onze eindbestemming hebben we een beetje gevierd samen met Peter uit Beieren door een glas gerstenat te drinken.
Om half een stond ik voor de tweede keer geposteerd voor de poort van StJ. We hadden niet gereserveerd voor een slaapplaats. De gîte Communal ging om drie open. We konden wel naar binnen. Spullen bed gelegd. Had bij binnenkomst een lijst in moeten vullen voor mijn bed stapelbed/onder. Was ik vergeten. Bij terugkomst was de plaats aan een Hongaar gegeven. Heb nog geprotesteerd. Helaas. Heb boven geslapen, ondanks mijn hoogtevrees. Marcin heeft vijf kilo aan spullen naar huis gestuurd.
Heb nog een paar echte wandelstokken gekocht. Daarna een pizza gegeten. Op de menukaart stond ook een burger. Bij de bestelling zei de vrolijke Frans, dat er nu alleen pizza geserveerd werd. C'est la France. Ik ben niet eens meer verbaasd!! Wel verdrietig.
Daarna met Elise en Marcel (het echtpaar uit het oosten des lands) gezellig in de zon op een trap aan de gracht met in de hand een dorstlessertje gezellig geprobeerd de Camino te analyseren en bij te kletsen.
Zij gaan morgen de Pyrenneën over naar Spanje net als Marcin. Ik ga met de trein naar Irun om daar overmorgen mijn Camino del Norte langs de kust te beginnen
Geen WiFi. Dus een uitgestelde nachtrust toegewenst van
Pelgrim Sjek.

• 12 Mei 2016 - 18:11

Roger:

Hi Gerrit
    wens je eenbehouden Northe. Na een lange aanloop zal het je wel meevallen.
    doe het langzaam aan

roger