1000 km en ouverture - Reisverslag uit Saint-Privat-d'Allier, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu 1000 km en ouverture - Reisverslag uit Saint-Privat-d'Allier, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

1000 km en ouverture

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

01 Januari 1970 | Frankrijk, Saint-Privat-d'Allier

7 april 2016

adres:
Hotel Les Capucins
Rue des Capucins
le Puy-en-Veley

1000 km

De start begon al vroeg: 5 uur. Alles nog even nalopen. Vergeef me de woordspeling. Douchen, aankleden en auto inpakken. In Duitsland bij warme bakker lekker vers brood gegeten en daarna...en route.
Een ritje van 1000 km. Verschillende keren gepauzeerd. Om de beurt gereden.
's Avonds om zeven uur op de plaats van bestemming. Wat warms genuttigd en iets kouds gedronken en toen onder de wol. Je kunt beter 30 km lopen dan duizend km met je kont in een auto zitten.
Slaap ze.

8 april 2016

Adres:
Le Kompost'l
Aldon Aurélie
43580 - Saint Privat D'Allier

Ouverture

Om zeven uur réveille. Dit kwam niet door de wekker, maar door een goederentrein, die op drie meter van ons raam langsdenderde?!? Douchen, eten. Nou ja eten, dat wil zeggen, dat je iets eetbaars tot je neemt: één crossant (zonder beleg), kop niet te zpn koffie, glas jus en een bekertje yoghurt. Daarmee kun je makkelijk 23 km wandelen door geaccidenteerd terrein.
Hans en Mirjam hebben de auto ingepakt; ik mijn rugzak omgehangen. Afscheid genomen en vervolgens op pad. De eerste etappe van le Puy naar Saint-Privat-d'Allier ( je zult tegen de politie bij een alcoholcontrole maar moeten zeggen dat je daar vandaan komt!)
Meestal begin ik na het tennissen met het tweede pilsje, omdat de eerste toch niet smaakt. Vandaag echter was de eerste slag een daalder waard!! Wat een schitterend gebied. Het is een vulkanische uitgestrektheid waar je heerlijk mag/kunt kuieren. Het begon direct flink te stijgen. Vele paden worden aan beide kanten geflankeerd door op elkaar gestapelde stenen. Deze werden vroeger door de boeren bij het ploegen naar boven gehaald en als markering gebruikt.
Ook passeer je dorpen waar maar enkele huizen staan. Deze worden fanatiek beschermd door blaffende honden. Als je ze nonchalant voorbijloopt, is er niets aan de hand.
De uitzichten zijn wederom adembenemend.
Op verschillende plaatsen kom je ook hier weer verschillende monumentjes tegen van pelgrims, die in het harnas gestorven zijn. Kan ook gebeuren, nietwaar?
Na een uur of twee in een klein plaatsje weer café au lait geprobeerd. Dit is echt de laatste keer, dat ik dit bocht tot mij neem!!
Verder onderweg kennis gemaakt met een aantal Fransen. Leuke gasten wel. Ze hebben echter één handicap: ze spreken alleen hun moerstaal! Ze doen het gelukkig een beetje langzaam, zodat ik het redelijk kan volgen. Mijn Frans zal in hun oren wel klinken, zoals de eerste Turken Nederlands praatten, toen zij naar Holland kwamen.
Een kniesoor die daar op let! Ik in ieder geval niet.
In het klein kerkje van Monbonnet heb ik nog een kaars opgestoken voor allen die mij dierbaar zijn: dus ook alle lezers van deze ongein.
Na dit plaatsje heb ik iets gezien, dat je alleen gelooft, als je er bij geweest bent. Twee boeren hadden een koe in een soort ijzeren geraamte gestald. De koe, die kreupel was, moest aan zijn hoeven geholpen worden. Tot zover niet iets bijzonders. Een veearts doet dit voorzichtig met een krom mes. Echter, deze Fransozen deden dit (ik kan het weten, want ik heb ervaring) met een slijptol??!! Of het beest van haar mankheid verlost is, waag ik te betwijfelen!
Om half drie kwam ik op de plaats van bestemming aan. Maarrrr: om vier uur ontwaken ze hier pas. Desondanks heb ik een prima auberge gevonden. Zo dadelijk even wat drinken en enkele inkopen voor morgen doen en daarna eten. Op tijd naar bed.
Welterusten en tot morgen, uw nederige pelgrim.

  • 08 April 2016 - 20:28

    Carlijn:

    Leuk weer pap! Zou zo mee willen lopen. Geniet! En slaap lekker. Xx

  • 08 April 2016 - 20:51

    Roger:

    Hi Gerrit,
    Mooi we zullen je zeker volgen. Succes. Ook een ander taaltje aanleren zal wel na deze wandeling ok zijn
    roger

  • 08 April 2016 - 21:12

    Patrick Moll :

    Beste Gerrit,

    Leuk om je verhalen weer te lezen, heel veel succes.

    Patrick en Bianca

  • 08 April 2016 - 21:41

    Kees En Jeanne Been:

    Weer een top verhaal en afwachten wat nog komen gaat, zo leuk.
    Succes Gerrit, en voorzichtig. Groet Jeanne.

  • 08 April 2016 - 21:51

    Henk:

    Hallo Gurt leuk begin zullen je weer volgen
    Groetjes Henk en Tony

  • 08 April 2016 - 23:36

    Mary & Harry:

    Gerrit, weer een schitterend verhaal! Voorzichtig he! Volgen je met jouw mooie verhalen echt genieten of afstand op de bank zittend.

  • 09 April 2016 - 09:31

    Joke Kronenberg:

    Ha lieve broer,

    Mijn herinneringen gaan helemaal terug naar 2015. Toen liepen we ook in april met zijn zevenen. Geniet ervan en heel veel plezier. Ik blijf je volgen... Met een heimwee gevoerd. Xx
    Joke

  • 09 April 2016 - 15:07

    Nel Wijnands:

    Leuk weer om te lezen. Veel succes met je tocht. Wij reizen met je mee. Groetjes, Ab en Nel.

  • 09 April 2016 - 20:46

    Ab Beumer:

    Hoi Gerrit, wij wensen je veel succes met deze tocht, en we lopen met je mee.
    Groetjes van Ab en Willie.

  • 10 April 2016 - 00:02

    Jacqueline Van Tongeren:

    Lieve Sjek,
    Wat heerlijk je verhaal te lezen. Toch heimwee naar vorig jaar, het was een hele ervaring.
    Ik zie net het weerbericht volgens mij heb je wel goed weer. Als het maar droog is. Geniet van je wandeling en van de omgeving. Ben benieuwd naar je avonturen.
    Liefs Jacq en Theo.

  • 10 April 2016 - 11:15

    Ben Peters:

    Beste Gerrit,

    Veel succes met deze tocht, en geniet ervan!
    Maar ja dat hoef ik jou niet te vertellen, je ben een echte bourgondiër.
    Ik ben helaas uitgeloot voor de 100e vierdaagse.
    Van de week waren mijn gedachten nog bij de 1e keer (2005) dat wij samen de vierdaagse hebben gelopen, wat heb ik daar van genoten.
    Heerlijk om je verhalen weer te lezen!!

    Groetjes van Ben en Mieke

  • 10 April 2016 - 13:34

    Gerard,gerda Gruben:

    Leuk verhaal ,Gerrit. Als er iedere etappe zoveel te beleven valt ,zullen wij met allemaal weer genieten van jouw reisverhalen. Succes verder!

  • 10 April 2016 - 17:09

    Ben En Gon:

    Zijn weer benieuwd naar al je belevenissen.
    Heel veel succes
    Ben en Gon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Privat-d'Allier

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 300392

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: