de laatste etappe - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu de laatste etappe - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

de laatste etappe

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

23 April 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

15705 - Santiago de Compostela
À Coruña - (Galicia)
España

De laatste etappe.

Na het sluimerritueel deze morgen gingen we om kwart voor acht op weg naar de Kathedraal van Santiago. Nadat de stijve spieren weer een beetje op hun plaats gelopen waren, gingen we op weg naar de eerste rustplaats. De eerste lag op drie kilometer. Dat is voor pelgrims een te verwaarlozen afstand om dan al te gaan rusten.
Op naar de tien kilometer. Hoewel ik het traject Sarria-Santiago voor de derde keer loop, zijn we stukken tegengekomen, die volledig van de harde schijf gedeletet zijn! Markante punten worden door mijn geheugen wel herkend. Ouderdom? Altzheimer? Wat het ook mag wezen, het blijft een unieke gebeurtenis om met deze groep een stukje Camino te lopen.
Het is niet te vergelijken met een tocht lopen in Nederland. Het is qua zwaarte te vergelijken met de 4-daagse. Maar dan toch een tikkie zwaarder!!
Wederom gerust in een stukje paradijs: je komt aanlopen en je ziet pas als je er met je neus bovenop staat, dat het weer zo'n pareltje der schepping is.
Dan richting de Monte do Gozo. Daar staat een monument, dat opgericht is ter herinnering aan het bezoek van Paus Johannus de XXIV.
Je verwacht (in de film "the Way" te zien) dat je dan ook nu de torens van de kathedraal kunt zien. Niets van dit alles. De bomen en struiken belemmeren het uitzicht richting Santiago. (Misschien kan met EU-subsidie e.e.a. qua snoeiwerk geregeld worden?)
Na een korte rust, wat versnaperingen en fotoshoots ging het dan richting Kathedraal. In intocht in Santiago is zeer teleurstellend!! Je loopt door de voorsteden, zoals in zoveel grote steden op deze aardkloot. Dus niets bijzonders.
We wilden een bezoek brengen aan de huiskamer van het Genoodschap. Helaas was deze pas op 1 mei geopend.
Dan de entree op het plein van de kathedraal. Toch steeds weer imposant. De torens staan in de steigers voor een broodnodige restauratie. Jammer voor een ieders netvlies, maar bitter noodzakelijk.
Marjolein, Lisette en Carlijn hebben een tijdje voor de kathedraal op het plein gezeten ter completatie. Ben, Joke, Jacqueline en ik hebben onze Compostella opgehaald.
Nadat we ons bij de albergue hadden gemeld, zijn we naast de kathedraal een sapje gaan nuttigen. Een prachtige foto van de groep laten maken door een fotograaf met een toestel, dat te vergelijken is met de eerste NOS kamera.
Vervolgens heerlijk gegeten bij ons vaste restaurant. Daarna terug om lekker te gaan slapen.
Op weg terug werd ik getroffen door een zeer acute vorm van buikloop. Nadat ik in het toilet van een restaurant de ontstane ravage onder ogen had gezien en daarna direct handelend een en ander op de Semsto-wijze had gereinigd, heb ik me onder de douche ontdaan van alle ongerechtigheden.
Het lucht op en ruikt heerlijk fris, zoals een ieder, die dit wel eens overkomen is, zal beamen. Wie niet, nietwaar?
Nu oogjes dicht en snaveltjes toe.
Morgen gaan we met twee gehuurde auto's naar Finisterre en Muxia.
Zaterdag hebben de meisjes bijna een volledige dag om hun driften qua shoppen te botvieren in Santiago.
Het was weer een geweldig genieten van alles wat de Camino zo bijzonder maakt: Gesprekken, afzien, pijn(tjes), mooie plekken, ontmoetingen met vreemde mensen, stilte, overpeinzingen, verleden en toekomst,
We hebben deze paar dagen weer een beetje getankt. Misschien kunnen we iets gebruiken in het allerdaagse leven, dat volgende week weer begint.
Lieve mensen van de groep: het was mij een waar genoegen om deze week met jullie een stukje mee te mogen (be)leven.
Een goede Camino voor jullie verdere leven toegewenst van
Sjek.
N.B....Volgers van deze blog: bedankt voor het volgen.

• 24 April 2015 - 00:01

Marjo En Jos:

Het was weer een genoegen om je verhalen te lezen.fijn dat jullie het allemaal hebben volbracht. Geniet nog een paar dagen.Liefs van ons

• 24 April 2015 - 00:17

Hilde:

Het was mooi om je/jullie verhalen weer te volgen! Ook al was het maar voor een paar dagen. Gefeliciteerd dat jullie het einddoel (weer) gehaald hebben!
    Geniet van het restant van jullie trip! Goede reis naar huis! X

• 24 April 2015 - 00:44

Rimke:

geweldig om weer te lezen Gerrit!
    Hoop dat je snel weer eens een wandelstukje schrijft....

Gr. Rimke

• 24 April 2015 - 01:08

Dinie Gerritsen:

Gerrit, heb weer erg genoten van je vertellingen......maak er nog een paar mooie dagen van....en ik
    wens jullie allemaal een goede reis naar huis......

• 24 April 2015 - 01:33

24 April 2015 1:18 | Door Joke Koolman-Reuvers:

Goeiemorgen allemaal, Jullie zijn er bijna, maar nog niet helemaal ...........................................enz.

Na een busreisje naar Finisterre en Muxia mogen jullie je kooplusten botvieren dus ,vooral dames,

gajullie gang !!

Van hieruit voor jullie allemaal nog veel plezier , een hele goeie reis terug en een behouden thuiskomst

in Nederland. Maandag een fijne Koningsdag.

Heel jammer dat de verhalen van BAAS Gerrit weer voorbij zijn (wanneer is de volgende Camino) ik zal

het missen. Lieve groeten JOKE K-R.

• 24 April 2015 - 07:22

Ria Pouwels:

Dag Gerrit.

Bedankt voor je gezellige reisverhalen en gefeliciteerd met het behalen weer van de eindstreep. Wens de dames koopsucces en goede reis terug, tot de volgende reis.

• 24 April 2015 - 10:58

Mirjam:

Hallo allemaal,
    Sjek wil graag nog wat horen van de laatste twee dagen,hoe de dames het vonden enz.
    Alles weer goed met je ?x

• 24 April 2015 - 12:19

Pieter En Trudy Bollen:

Het is en het blijft bijzonder, dat pelgrimeren! Mensen, als je de kans krijgt ga het doen, het is een geschenk voor de rest van je leven.
    Gerrit, dankje wel, fijn dat we weer een stukje mee hebben mogen lopen.
    Groeten aan Ben!
    Warme groet,
    Pieter en Trudy

• 24 April 2015 - 21:08

Mary:

Gerrit, geweldig jouw verhalen met en over jouw medelopers.
    Ik hoop dat Jij weer gezond bent na die nare buikloop.
    Fijne dagen nog, en een goede thuisvlucht.
    Mary & Harry

• 24 April 2015 - 22:06

Jennifer:

Hallo lieve wandelaars! Ik heb genoten van de verhalen! Zo was ik er toch een beetje bij!!!
    Geniet nog deze laatste dag en veilige terug reis! Liefs Jennifer

• 26 April 2015 - 12:21

Roger Lootens:

hallo Gerrit en medelopers

schitterend dat ik weer je onverbloemde verslagjes kon lezen.

weer een puike prestatie , proficiat

roger en annette

• 01 Mei 2015 - 22:38