regen - Reisverslag uit Arca, Portugal van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu regen - Reisverslag uit Arca, Portugal van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

regen

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

22 April 2015 | Portugal, Arca

22 april 2015

Adres:
Albergue Cruceiro de Pedrouzo
Avda. de la Iglesia 7
C.P. 15821 - Pedrouzo
21 april 2015

Regen.

Op verzoek zijn de ladies vanmorgen om 6.49 gewekt. Ze wilden sluimerend tot leven gewekt worden. Om zeven uur ging het licht vol aan. Om kwart voor acht (gisteren ging het licht direct om zeven uur vol aan) waren we op weg. Gisteren was dat acht uur. Een kwartier eerder dus. Welke chemische reacties zich in vrouwelijk hersens na het ontwaken voltrekken, is een uitdaging voor de wetenschap.
Het weer was zwaar bewolkt. De kans op regen was 95%. Na de eerste rust in Arzúa vertrokken we met regen. Dus kwamen de poncho's uit de rugzakken. Een nieuwe ervaring voor onze pelgrims. Lopen met een rugzak in de regen heeft tot gevolg, dat het waarnemingsvermogen wat betreft het opnemen van de buitenwereld met een factor 10 afneemt. De blik verplaatst zich naar beneden: waar loop ik; hoe neem ik de volgende blubberplassen?; voel ik nog geen water in mijn schoenen?; hoeveel kilometer is het nog naar de volgende rust?; waarom ben ik aan deze tocht begonnen?; was ik maar thuis gebleven, etc.
Na veertien kilometer was het bij de tweede rust al weer droog. Dus al met al viel het geweldig mee. Toch hadden ze een idee van wat het betekent, als je in Frankrijk een maand bijna elke dag in de regen loopt en je haast niets droog krijgt.
Als je met een groep loopt, heb je eigenlijk weinig contact met de mede Caminogangers. Logisch. Toch tijdens de rusten kom je aan de praat met andere lopers. Een Argentijnse dochter, die met haar moeder de Camino vanaf Leon loopt. Een Nederlander, die nu aan z'n derde gedeelte van de Camino vanuit Nederland loopt.
Een drietal Engelse ladies op leeftijd, die de tocht der tochten te voet lopen.
"Don't you agree, that yesterday's trip was killing? I think you can compare it climbing Mount Snowdon".
In Pedrouzo slapen we in een spiksplinternieuwe albergue. Vanavond lekker gegeten. In de bar een gedeelte van Real Madrid - Athletico Madrid gekeken. In de albergue zat de wedstrijd achter de decoder. Jammer.
Morgen de laatste wandeling naar Santiago. Ben benieuwd hoe de groep het zal vinden.
Fijne nachtrust toegewenst vanuit Spanje.
Sjek.

• 23 April 2015 - 00:44

23 April 2015 0:25 Joke Koolman:

Ja, weer laat maar ja beter wat dan niks. Goeiemorgen allemaal !! Toch regen gehad maar
    zoals ik begreep niet veel. Maar ja, ook daar kunnen de nieuwelingen over meepraten. Hoe is het
    met iedereen gaat het allemaal nog een beetje ?? Het weer hier is ook niet zo veel. Weliswaar geen regen maar de temp. is ook niet om over naar huis t e schrijven. Wel een zonnetje maar ong. 15 gr.
    Jullie zijn al bijna aan het einde voor je het weet zit iedereen alweer thuis. Wanneer is de thuisreis ?
    Toch zal het eindpunt voor iedereen wel het hoogtepunt zijn. ??
    Wens jullie straks een fijne wandeling met mooi weer en een mooie aankomst in Santiago. Geniet van
    alles wat je hoort, ziet en meemaakt.
    Ja, Gerrit je hebt toch wel weer een verantwoorde taak achter de rug (bijna) maar natuurlijk wel heel
    erg leuk met dochter, zusjes en bekenden.

Zo, ik ga nu slapen over een paar uurtjes staan jullie alweer op en dan draai ik nog wel een keer om.
    Veel plezier en gr. uit de Vierdaagsestad. JOKE