lastig: de derde dag - Reisverslag uit Peña, Filipijnen van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu lastig: de derde dag - Reisverslag uit Peña, Filipijnen van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

lastig: de derde dag

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

21 April 2015 | Filipijnen, Peña


21 april 2015.

Adres:
Albergue Los Caminantes I
Ribasiso 16
15810 - Ribasido/Arzúa (La Coruña)

Lastig: de derde dag.

Les1: draaiboek opstaan voor beginners. Daarmee werd ik deze morgen geconfronteerd bij het automatisch af laten lopen van mijn I-Phone wekker. De normale procedure van de pelgrim is: de wekker loopt af/de haan kraait/de kerkklok slaat zeven maal/de herbergier klopt zeven maal de deur/ voor studenten: de hospitabrengt je ontbijt op bed; samengevat: je moet opstaan. Wat overkomt mij: één van mijn mede hospitagangers roept: (ze kan er weet ik later, niets aan doen) "Ik word hier niet vrolijk van!!" Het hele vrouwelijk westelijk halfrond leefde vanzelfsprekend met haar mee, maar we zijn op de CAMINO. Maar ze wilde sluimerend wakker worden. Hoe je dat als mannelijke Caminoganger moet invullen, ben ik nog steeds via Google aan het uitzoeken. Aan het eind van onze Caminodag heb ik na best wel harde onderhandelingen een compromis weten te bereiken: ik zet de wekker om tien voor zeven. Dan hebben de dame(s) 9 minuten camino-sluimer-ontwakingstijd om de naakte realiteit onder ogen te zien.
Na een dergelijk ontwaken zat de gang er direct al goed, denkt de geoefende Caminotijger. Wat schets mijn verbazing: na 300 m (?!?!) wilden de dames zich om acht uur al laven aan een bak koffie. Als geëmancipeerde man laat je de bruine smurrie vrolijk freewheelend je huig passeren, maar om nu te zeggen dat je hier vrolijk van wordt? Niet echt.
Daarna weer vol goede moed op weg. De tocht van deze dag stond in het kader van het vele klimmen en dalen. Als ervaren wandelaar kan ik denk ik wel een oordeel geven over mijn medewandelaars. Lisette: heeft een last bij het dalen van een onwillige knie. Je hoort haar niet. Een bikkel!
Marjolein: zeer sportief, loopt alsof ze het dagelijks doet. Kanjer.
Ben: ervaren loper. Heeft een aantal fysische ongemakken. Is vrolijk. Lacht z'n klachten als "een ieder heeft z'n kruis" weg. Een super maat.
Carlijn: loopt als een kievit. Leeft met een ieder mee. Loopt de tocht met twee vingers......
Joke en Jacqueline hebben de minste ervaring met het wandelen. De beklimmingen en afdalingen, die we vandaag voor de kiezen kregen, waren best pittig. Ze hebben het op een fantastische manier volbracht! Chapeau lieve zusjes!!!
Onderweg kun je in kerken en eet/drink plekken stempels op je credential krijgen. In alle gehuchten waar je doorheen komt, staan kleine kerkjes waar je zo'n 'sello' kunt krijgen. Vrijwilligers staan klaar. Velen steken een kaars op om voor hun geliefden door de Voorzienigheid, ze het 'allerbeste in het leven' toe te laten wensen.
Naarmate de zon steeds hoger aan de hemel verscheen, gingen jassen uit; werden zonnebrillen en hoofddeksels opgezet; zonnecrème opgesmeerd.
Na de één na laatste stop was het nog ruim vijf kilometer. Voor ons Nederlanders loop je dit stukje in minder dan 60 minuten. Tijdens de Camino aan het eind van de dag: ruim anderhalf uur. Voor leken: de Posbank driemaal beklimmen!!!
Toen we de albergue van vandaag bereikten, begon het hevig te regenen. Dus net op tijd binnen. De douches waren prima. De maaltijd uitstekend. Mijn medelopers prefereren een uitgebreide maaltijd. Ik houd het bij een simpele spaghetti-boulognaise en een pilsje. Het gaat tenslotte om de koolhydraten, nietwaar Anouk?
Morgen een tochtje van 20 km. Er wordt regen verwacht. Hoort ook bij de Camino. Laat de regen over Gods akkers stromen. We zien het wel.
Allen lekker de oogjes toe.
Groet van uw nederige pelgrim Sjek.





  • 21 April 2015 - 23:29

    Jennifer:

    Ik heb weer heerlijk mee zitten lezen vanavond!!

  • 22 April 2015 - 00:20

    Pieter En Trudy Bollen:

    Hallo Camino gangers,
    We zitten hier weer geweldig met jullie mee te genieten, niet alleen over het lopen, maar de sfeer waarin jullie je tocht met elkaar beleven.
    Met oog voor elkaar leer je iedereen kennen en het mooie is elkaar te accepteren. Vergeet straks in Melide de Pulpo niet te proeven!
    Pieter en Trudy

  • 22 April 2015 - 01:23

    21 April 2015 0:59| Door Joke Van Pedro:

    Hallo Caminogangers !!

    Ja, het is helaas alweer mdidernacht maar ook mijn voorgangers zijn kennelijk nachtbrakers
    dus val ik toch niet zo uit de toon. Heb begrepen dat er toch even wat regeltjes moesten
    worden gemaakt. Ook dat hoort erbij .
    Jullie waren in elk geval voor de bui binnen en dat is al heel wat waard.
    Ik neem mijn petje af voor de stoere wandelaars die deze tocht voor het eerst meelopen.
    Jullie verdienen een gouden stoel in de hemel.
    Natuurlijk ook voor de rest van de groep hoor maar zij weten al een beetje van de hoed en
    de rand. Het is alweer woensdag zo snel gaat de tijd. Ja, zo zit je in Velp en een aantal uren
    later zit je in verwegistan !! Maar goed jullie hebben het in elk geval naar je zin en natuurlijk
    bij thuiskomst een heleboel te vertellen op je werk, aan vrienden en kennissen enz. enz.
    Wens jullie voor straks weer een fijne droge dag, zon maar niet te warm.
    Gerrit, je houdt ze wel in het gareel toch ?? Veel succes en spuug ze in de bek (uitdruk
    king Jos Brink). Groeten ook van Pedro. JOKE K

  • 22 April 2015 - 07:40

    Anouk:

    Wat een bikkels zijn jullie.
    Trots op jullie.!!!!
    En inderdaad pa, koolhydraten zijn nu erg belangrijk

  • 22 April 2015 - 08:52

    Diederik:

    Hoi Gerrit, leuk om weer te lezen. De verslagen hebben wel een andere wending als je met een grote groep dames wandelt. Volgens mij komt het wel goed deze week, de meeste regen valt toch naast je! Succes. Gr Diederik

  • 22 April 2015 - 09:34

    Kees Been:

    Hallo dappere stoere wandel vrienden,
    Met genot weer het relaas gelezen van jullie gezamenlijke wandel ervaringen.
    Top om te horen hoe ieder op zijn eigen wijze deze tocht voor zich zelf invulling weet te geven. Deze ervaringen nemen jullie straks mee naar huis en delen jullie deze met familie en vrienden. Ik hoop dat de komende dagen voor jullie niet te zwaar gaat worden en er nog een hoop leuke dingen op jullie camino pad mogen plaats vinden.
    Gerrit weet het prima te verworden / erg leuk om zijn verslag over jullie gezamenlijk wel en wee te lezen.
    Succes allen, wij kijken alweer met spanning uit naar jullie volgende avonturen.
    Groetjes, van Kees en Jeanne

  • 22 April 2015 - 13:35

    Theo:

    Gezellige bikkels!

    Je boft maar met deze groep, Sjek!
    Goede lopers en nog gezellig ook! Wat wil je nog meer?
    Misschien wat meer rust 's nachts, maar daar heb jij en de andere Modderkolkjes
    waarschijnlijk geen last van. ( jullie zijn de oorzaak?)
    Bij mij thuis is het in ieder geval rustig !

    Ik wens jullie verder nog veel loopplezier en geniet van de mooie omgeving.

    Laat de zon op je pad schijnen.

    Theo.

  • 22 April 2015 - 19:54

    Tony:

    E;lke avond weer opnieuw genieten vd reisverslagen! Gerrit,echt schrijf een boek!! Ilja Gort is er niks bij... Veel plezier nog met z'n allen. Tony

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Peña

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 300461

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: