twintigste dag: het pad dat bestaat - Reisverslag uit Cazorla, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu twintigste dag: het pad dat bestaat - Reisverslag uit Cazorla, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

twintigste dag: het pad dat bestaat

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

18 Mei 2014 | Spanje, Cazorla

Zondag 18 mei 2014

Adres:
Albergue Inturjoven Carzola
Plaza Mauricio Martínez, 6
23470 Cazorla (Jaén)
Spanje

Twintigste dag: een pad dat bestaat.

Om zeven uur opgestaan. Hadden een ontbijt geregeld. Helaas. Alle ruimtes waar zich eten zou kunnen bevinden, waren gesloten. Ook de mensen die voedsel aan ons zouden kunnen overhandigen waren onvindbaar. Buiten gekomen zagen we de bakkerd brood op de veranda leggen. We hebben twee broodjes geleend. Nadat we het geld met de sleutel van de kamer in de hal hadden achtergelaten, gingen om acht uur van start.
Vanuit Burunchel moesten omhoog om een doorsteek naar de GR 247 te vinden. We kwamen heel ver, maar de weg was wederom niet te vinden. We besloten een doorsteek van 200m door het bos te maken. Steil omhoog met rugzak. Categorie: heel erg lastig! Op dat moment komt er een 4x4 aan. Fred vraagt of hij de weg naar de Randonnee weet. Jawel, de bocht om en tweehonderd meter verder links. En jawel: als een godsgeschenk, hij lag er. Na anderhalve km. Kwamen op de GR. uit!!
Wat volgde was een geweldige tocht door de bergen. Je moet dan niet onze onze wandelpaden denken. Het zijn strookjes waar alleen ezels goed uit de voeten kunnen en jawel: ook een paar geflipte 65-plussers. Je moet razend goed uitkijken, waar je loopt. Naar boven en naar beneden hele kleine stapjes. Anders glijd je uit. Met alle gevolgen van dien.
Na vijfeneenhalf uur waren we in Cazorla. Na vier dagen bergwandelen in de Siërra de Cazorla zit dit gedeelte van de tocht er al weer op. Was een geweldige ervaring!
Het mooi om te ervaren hoe mooi de natuur is, als je er doorheen (mag) lopen.De grilligheid, schoonheid en de kracht van de bergen.
We zitten nu als pensionado's in een jeugdherberg. Een ieder mag hier natuurlijk van denken wat ie wil.
Morgen gaan we met de bus naar Granada. Daar willen we de Siërra Nevada oversteken en naar het berghutje van Fred lopen. Er ligt volgens Fred nog wel sneeuw. Wel zien wel.

• 19 Mei 2014 - 11:15

Hans Melenhorst:

ha jonges..dat gaat lekker zo met die kaarten! ,maar de echte deurdouwers ,zoals jullie, die komme dr wel!!
    ook ik heb, maar dan op de fiets, Cazorla aangedaan na n prachtige tocht door het nationale natuurpark van"cazorla y segura".
    veel plezier en durgaon mannen ...ik houd jullie in de gaten.gr hans

• 19 Mei 2014 - 17:05

Peter Dik:

Klopt, er ligt nog sneeuw. Niet zo heel gek veel meer.
    Eenmaal in Granada kunnen jullie de kaart weggooien. Dan speelt Fred zijn thuiswedstrijd en leidt hij jullie desnoods geblinddoekt de Mulhacén of de Veleta over.
    We hebben met school aan de Granada kant van de Sierras gelopen. Bij Monachil. Mooie route. Weet niet of je op die manier naar de hogere Sierras komt, maar het was in ieder geval ook erg mooi.
    Veel plezier op het laatste stuk!
    Peter