de tiende dag: un poco de historia - Reisverslag uit Santa Elena, Ecuador van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu de tiende dag: un poco de historia - Reisverslag uit Santa Elena, Ecuador van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

de tiende dag: un poco de historia

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

10 Mei 2014 | Ecuador, Santa Elena

Zaterdag 10 mei 2014

Adres:
Camping Despeñaperros
Calle Infanta Elena s/N
23213 Santa Elena - Jaen

Tiende dag: een beetje geschiedenis

Voordat de wekker afliep,waren we beiden al wakker. Het aanschouwen van het licht worden is een leuke bijkomstigheid.
Eén rugzak leeggehaald om daar wat voedsel en drinken in te doen. Tijdens het koffiedrinken om half acht komt ook een Nederlander zijn caravan uit en begint zijn auto af te zemen om het stuifmeel te verwijderen(?!) moet ie natuurlijk zelf weten, maar er zijn m.i. nuttiger zaken in het leven.
Om acht uur vertrokken. Na tien minuten lopen: Fred z'n hoed vergeten. Met deze temperaturen kun je alles vergeten, behalve je hoofddeksel. Om kwart over acht verder gelopen.
Een prachtig natuurgebied in. Je komt geen levende ziel tegen. Na een kilometer of acht kwamen we aan het begin van de Romeinse weg. Als je daar loopt, kun je je niet voorstellen hoe die jongens dat logistiek allemaal voor elkaar gekregen hebben.
Ze stuurden verkenners vooruit, die moesten uitzoeken hoe die geweldige konvooien hun weg moesten gaan. Alles te voet. Het kader te paard.
Ook heeft hier voor Spanje in de dertiende eeuw een beslissende slag voor Spanje plaatsgevonden: Batalla de Las Navas de Tolosa. Of de strijd tegen de Moren.
Op elke 1000 cavaleristen waren er 3500 fouragewagens nodig om alles te laten functioneren!!!! Alfonso VIII versloeg samen met andere Spaanse vorsten bij Santa Helena de Almohades (Moren).
Dit was de ommekeer in de Spaanse geschiedenis wat betreft hun autonomie.
In dit prachtige gebied hebben we een kilometer of twintig gelopen. Grond met geschiedenis. Al was het alleen al het feit, dat ik in Nederland bij de cavalerie heb gediend!
Dat we de Moren niet voorgoed tegen hebben kunnen houden, is nu ook algemeen bekend in Nederland .
Ik heb vernomen, dat het weer in Nederland naatje pet is. Hier is het heerlijk warm (sorry).
We gaan zo dadelijk lekker slapen en hopen morgen gezond weer vroeg op.
Welterusten.
Fred en Gerrit.

• 11 Mei 2014 - 09:57

Charles Tolhuisen:

Hoi Gerrit, Trouw lees ik jouw verslagen, en elke keer vraag me af waar haal je de moed vandaan om over de verlaten akkers van Onze Lieve Heer te zwerven.
    Nee, dan kun je beter op de tennisbaan de ballen om de oren krijgen.
    Vorige week met 7-1 en afgelopen vrijdag 8-0 verloren. Met andere woorden je wordt ernstig gemist. Nog veel wandelplezier samen met je wandelmaatje.