de derde dag: reparaties. - Reisverslag uit San Bernardo, Chili van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu de derde dag: reparaties. - Reisverslag uit San Bernardo, Chili van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

de derde dag: reparaties.

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

01 Januari 1970 | Chili, San Bernardo

Zaterdag 3 mei 2014

Adres:
Camping El Creco
Toledo

Derde dag - reparaties

Vanuit een van de oudste steden van Spanje, Toledo, een kort verslag van onze rustdag.
Het was vroeger de hoofdstad van het Iberische schiereiland. Rond het jaar 1000 had het een bloeiende wapenindustrie. De zijde- en wolindustrie speelde vanuit hier een hoofdrol.
Bij het ontwaken vanmorgen brak het horlogebandje van Fred en mijn magnetische bril was een schroefje kwijt. Als rasechte pelgrims zijn we naar een soort GIJ (= Gelderse IJzerhandel, op z'n Spaans: ferreteria) getogen en met behulp van een ragdun ijzerdraadje (dat we van de behulpzame ijzerhandelaar kregen) hebben de mankementen verholpen.
Het type gastank dat we nodig hebben, is in heel Spanje niet te krijgen. Dus hebben we uit arren moede maar een nieuw brander gekocht, waarvan de tankjes overal te verkrijgen zijn.
De citadel van Toledo hebben we tijdens onze speurtocht een aantal keren doorkruist. Het stikt er van de toeristen. Vooral Japanners.
De winkels zijn helemaal aangepast aan het toerisme. Je wilt niet (of waarschijnlijk toch wel?) weten wat voor een MEUK je daar kunt kopen!!! Ik weet waarover ik praat als ervaringsdeskundige.
B.v. Een echt zwaard voor een honderd euro?! En vele aan de vroegere wapenindustrie gerelateerde voorwerpen. Het wordt nog gekocht ook.....?!
Helaas kan ik met de app. geen foto's meesturen. (Ik probeer het vandaag nog één keer). Ik wil jullie echter niet onthouden wat mijn ogen zagen in een etalage: een schurkenpoppengezelschap dat te koop was.
Dit gevarieerde stelletje vagebonden bestond uit: meneer Adolf Hitller, joviaal zijn bekende groet brengend; zijn neef Franco, voor menigeen geen onbekende; verre achterneef Pinochet en een ETA schurk waarvan ik de naam niet ken. Als contrast stonden Eisenhower en Churchill er ook bij. Deze stripfiguren moet je niet in een Nederlandse etalage zetten, als je geen problemen met de autoriteiten wilt hebben.
De middag hebben we in ledigheid doorgebracht (de Spanjaarden noemen dat siësta) ondertussen genietend van een drankje.
Vanavond hebben we onze gasbrander ingewijd met macaroni de polonaise. Het stokbrood met een overheerlijke wijn maakten het diner compleet.
Zoals jullie vernemen: pelgrimeren heeft ook z'n aantrekkelijke kanten.
Morgen willen we vroeg vertrekken ivm de hitte. Hoe zuidelijker, hoe warmer. De weersvooruitzichten voor de komende dagen zijn wederom prima.
We gaan richting de heuvels, die een aanloop vormen voor de bergen.
Gute Nacht Freunde es wird Zeit für mich zu gehn.
Un gordial salut.
Gerrit en Fred.

• 04 Mei 2014 - 11:26

Joke Kronenberg-Modderkolk:

Ha sjek, wij zijn net terug uit NY en lees dat je al weer enkele dagen onderweg bent. Leuk weer om te lezen. Geniet ervan. Liefs van je zusje.