De vijfde dag. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu De vijfde dag. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

De vijfde dag.

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

27 April 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Vrijdag 26 april 2013 / Arca do Pino _ Santiago de Compostela

Adres:
Mundoalbergue
Calle San Clemente 26
15705 - Santiago de Compostela
À Coruña - (Galicia)
España

Om 23.00 uur begin ik te schrijven met dit stukje vanuit dezelfde albergue, die ik vorig jaar ook bezocht heb. De herbergier herkende mij direct. Hij wist ook nog wie mijn medepelgrims waren!!!
Maar laat ik bij het begin starten.
De afgelopen nacht was er één van geluiden: nadat een ieder op de kamer van ongeveer zestien personen te bed lag, leek het wel of er een of andere vogel op de kamer zat. Carlijn zag ineens een 'not-amused-Englishman' in z'n slaapzak als een kangaroe door de zaal springen op zoek naar 'that bird'. Wat bleek: Tim lag met zijn hoofd tegen de muur en elke keer als hij adem haalde, bewoog z'n bed. Carlijn fixeerde het bed met de stok waar hij de Camino mee gelopen had. Super!!! Probleem opgelost.
Het tweede probleem was voor pelgrims van het niveau 'buitencategorie'. We hadden een Amerikaan op zaal, die zulke snurkende geluiden produceerde, dat het merendeel van de pélerins met geen mogelijkheid de slaap kon vatten. Toen Israël hem de volgende dag in een bar tegenkwam, verontschuldigde hij zich duizendmaal, toen hij hoorde dat o.a. The Dutch Team (we lopen met oranje jacks) niet zo'n geweldige nachtrust had gehad (ondergetekende heeft hier echter zoals altijd niets van meegekregen).
We hadden de wekker om half zeven gezet. Na de gewoonlijke plichtplegingen, gingen met een heel licht motregentje op weg. De rest van de dag was het zwaar bewolkt, maar droog. Na een uurtje hebben we ontbeten in een barretje.
Tim ging al snel weer op weg. Toen we hem samen met onze Spaanse amigo Israël hadden ingehaald, bleek hij toch meer pijn te hebben dan wij vermoedden. Na een aantal kilometers hebben we nog een bakkie gedaan. Na deze 'break' had Timmie last van zowel het linker scheenbeen als zijn rechter Achillespees. Dat loopt erg lastig.
Ik heb toen besloten, dat verder lopen naar Santiago niet verantwoord was. Samen zijn we naar Alto do Gozo (dit is een monument, opgericht voor het bezoek van paus Johannus XXIII, dat op vijf kilometer van de kathedraal ligt) gelopen met de bedoeling hem daar later met een taxi op te halen.
Israël had echter een beter idee. Er stond een Spaanse bus met Amerikaanse toeristen. Hij vroeg aan de bestuurder of Tim mee kon rijden naar Santiago. Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Echter dit was een noodgeval. De reisleidster vond het prima dat Tim meereed. Weer een probleem opgelost.
Met z'n vieren hebben we de laatste 5 kilometer naar de kathedraal afgelegd. Bij binnenkomst in Santiago bij het plaatsnaambord nog wat foto's gemaakt. Ondertussen belde Tim, dat hij vlak bij de kathedraal zat te wachten. Ze hadden hem tweehonderd meter van de kathedraal uitgeladen!!
Op de route naar de kerk zijn we nog bij het "Hollandhuis" van het Santiago-genootschap langs geweest. Dit is een pas geopende ontmoetingsruimte voor Nederlandse pelgrims. Was heel gezellig.
Samen zijn we naar de kerk gegaan en zijn zoals elke pelgrim langs de koperen buste van St. Jacques gegaan om hem te bedanken.
Daarna naar de bovengenoemde auberge gegaan om in te checken. Tim ging lekker liggen. Carlijn, Bas en ondergetekende hebben nog wat geshopt.
Vervolgens zijn we naar de kathedraal gegaan om de mis voor de pelgrims bij te wonen. Hoewel we er geen woord van begrepen (Israël heeft ons later in het kort verteld wat de strekking was: wees een luisterend oor voor de ander) was de mis indrukwekkend . Zeker toen de Botafumeiro door de ruimte slingerde !!
Tot slot zijn we gaan eten met z'n vijven. Een prachtig slot.
Morgen huren we een auto om naar Finisterre te gaan.
Wordt vervolgd.
Trusten vanuit Santiago de Compostela.

• 27 April 2013 - 00:11

Hilde:

Toppers! Leuk om je verhalen weer te kunnen lezen!

• 27 April 2013 - 00:19

Kees En Jeanne Been:

Geweldig, jammer Tim, maar wat je Pa zei niet verantwoord om verder te lopen, ach het was nog maar 5 km, maar ja juist in die 5 km kun je jezelf aardig stuk lopen.
    Allemaal gefeliciteerd wat een geweldige leuke prestatie. KANJERS.
    Liefs van ons XXXX

• 27 April 2013 - 01:15

Trotse Joke 27 April 2013 0.59 Uur:

Goeie morgen geweldige fam.

Ja, dit zit er bijna op voor jullie. Vandaag nog een gezellige dag en dan gaan jullie morgen weer de terugreis aanvaarden. Wat zullen ze blij zijn als iedereen weer veilig thuis is.
    Vooral met een lekker kleurtje en blije gezichten.
    Ja en dan volgende week weer aan de slag maar met zo,n geweldige ervaring mag dat geen probleem zijn. En jij Tim ben je alweer een beetje bijgekomen ? Je hoeft nu in elk geval niet veel meer te lopen. Neem je nog een paar dagen rust of ga je ook weer aan de slag ?
    In elk geval een hele goeie vlucht terug en veilige aankomst in Frankfurt en thuis.
    Het was weer leuk de verhalen te lezen net als vorig jaar alleen veel te kort !!

Ok spreek jullie nog wel in de loop van de volgende week. Gr. lfs en Bon Biage. Aju. xxxx
    Zijn jullie trouwens maandag vrij , dinsdag in elk geval wel. Oooooooooooo dan kunnen jullie
    nog lekker evn uitrusten !!

• 27 April 2013 - 07:31

Jennifer Hartlief:

Hallo lieve familie, het was weer heerlijk om mee te lezen!!! Wat een ervaring is dit geweest!! Hoop dat Tim niet al te veel last van z'n benen houdt... Goede terug reis en tot snel!
    X

• 27 April 2013 - 10:13

Annette En Roger (Belgie):

hallo Gerrit en kids

dikke proficiat voor deze prestatie, ook Tim snel herstel; kan je al aanbeginnen op de stranden van Fisterra,

groetjes en veilig terug voor de koning feesten

• 27 April 2013 - 21:16

Mirjam :

Hallo allevier,

Vanuit een fris Frankrijk een welkom van Mir en mama.
    Ben heel erg trots op jullie, jammer Tim dat het zo is gegaan aan het eind van de reis.
    Je zult aan de ene kant blij zijn dat het lopen voorbij is, maar aan de andere kant de lol en de
    gesprekken nemen ze jullie niet meer af!!! Iets om nooit meer te vergeten.

Een trotse moeder