25 juli 2012 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu 25 juli 2012 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

25 juli 2012

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

30 November -0001 | Spanje, Santiago de Compostella



Woensdag 25 juli 2012 / Santiago de Compostela

Adres:
Mundoalbergue
Calle San Clemente 26
15705 - Santiago de Compostela
À Coruña - (Galicia)
España

Vandaag weer uitgeslapen. Om half negen opgestaan. Gedoucht en naar de mis geweest. We dachten vroeg te gaan, maar bij binnenkomst waren alle zitplaatsen al bezet. Alleen voor hotemetoten was er natuurlijk een plekje gereserveerd en ik had nog wel zo duidelijk mijn naam doorgegeven!!
Van kwart over negen tot half elf bij de achterste kerkbank gestaan.
Er kwam een dikke Spanjaard naast mij staan, die onwelgevallig veel naar knoflook rook en veel leek op Kuifje. Zowel in de lengte als in de breedte was hij uitgedijd. Na een kwartiertje wilde hij, dat ik een stukje opschoof, want zijn lichaam mocht, vond hij, niet in het gangpad uitsteken (was op zich al lastig). Maar ik kon geen kant op met mijn beperkte kubieke meters. Toen begon hij te duwen. Ik produceerde een tegenreactie en hij begon mij in het Spaans duidelijk te maken, dat dit toch echt moest. Ik in het Engels er tegen in. Er ontstond een Santiagogische spraakverwarring. Mijn andere Spaanse buurman kon hem tenslotte tot bedaren brengen.
In de kathedraal lopen ordebewaarders met gele hesjes rond. Dit is geen overbodige luxe. Iedereen probeert bij binnenkomst zo dicht mogelijk bij het altaar te komen. Mensen met auto' willen altijd zo dicht mogelijk bij de ingang van winkels parkeren. Het is eigenlijk hetzelfde fenomeen. Het wonderlijke is, dat ze (de hesjes) met elkaar via een portofoon in verbinding staan. Tijdens de dienst kun je dan ook de vele 'conversaties' horen, inclusief het daarbij horende gekraak. Zouden ze nooit van oortjes gehoord hebben?
Na de dienst is het een grote massa feestvierende mensen. Het is tegelijkertijd ook een nationale feestdag. Er was en is dan ook veel politie op been. St. Jacques is voor zowel Santiago als Spanje de beschermheilige.
De Galiciërs nemen deze kans te baat om te demonstreren voor een onafhankelijk Galicië. Net zoals de Basken en en Catalanen dat dan doen.
Zittend op een terrasje konden we de vele vurige toespraken horen, afgewisseld door muziek. Het geheel werd afgesloten met het Galicische volkslied. Met een gebalde vuist wordt het heel fanatiek gezongen.
Ondertussen komen vele pelgrims langs waarmee we onderweg liepen langs om afscheid te nemen. Fantastische,maar tegelijk ook geen leuke momenten. Een beetje dubbel. Maar aan alles komt een eind.
Wat in Santiago opvalt is, dat er veel bedelaars zijn. Ze zitten op strategische punten: bij de kathedraal, onder een poort naar het plein voor de kerk.
Muzikanten proberen hun kostje bij elkaar te spelen: doedelzak, didgeridoo. Je kunt met vele als St. Jacques verklede pelgrims op de foto. En last but not least: het stikt er van de souvenir-winkeltjes.
Vele pelgrims lopen niet naar Finisterre of ze gaan wel, maar dan met de bus. Maar 5% van de pelgrims loopt naar het absolute einde: de kust bij Finisterre.
In de auberge is het een verzameling van nationaliteiten. Als je met ze praat over hun leven en welke rol de Camino daarin speelt, merk je dat het voor een ieder anders is. Ze hebben allemaal wel één ding gemeen: nadenken over hun verleden en plannen maken voor de toekomst. Ieder op zijn eigen manier.
Na het eten vanavond ga ik bekijken welke dingen ik niet meeneem naar Finisterre. Deze kunnen we in de gîte in een kluisje achterlaten. Na Finisterre slapen we nog één nacht hier. En daarna gaat ieder zijns weegs en is de Camino definitief ten einde.
Morgen om half zeven weg.
Lekker slapen.
App. werkt niet.

  • 04 Augustus 2012 - 19:42

    Mirjam:

    Sjek, ik denk dat je Lambik bedoelt!! Maar dat neemt niet weg dat het niet leuk was. Ik geloof dat ik niet wil weten wat je gezegd heb!! xx mir

  • 04 Augustus 2012 - 22:39

    Peregrinofrans:

    Beste Gerrit,
    Je bent nu thuis, omringd door je geliefden. Thuis waar alles is...
    Het zal onwezenlijk zijn om niet te (hoeven) lopen, alles is er en ook weer niet...!
    Ik heb enorm genoten van je reisverslagen!
    Gerrit, je bent nog niet klaar als je in Santiago de Compostela aankomt, dat is slechts het begin...! Thuis gaat de echte reis beginnen in jezelf...
    Ik wens je nog een mooi pad toe...

    Goede reis,

  • 08 Augustus 2012 - 15:29

    Hoi Gerrit:

    Vandaag over 1 week dan ben je weer thuis. Wat zal dat een goed maar ook wel weer een vreemd idee zijn. We hebben je natuurlijk allemaal gemist en zeker je familie thuis.
    Ik heb je nog een paar keer gesproken en hoorde dan waar je op dat moment zat. Het laatste dat ik van je hoorde was je nog 35 km van Perpignan. Waar je nu bent weet ik niet maar wellicht weer wat dichter bij je thuishaven. Het gaat vanaf deze dagen zelfs zomer worden volgens de berichten. En die zal duren in elk geval volgende week ook nog. !!!
    Heb je het gezellig met je twee tennisvrienden ? Dat zal wel. Beschouw je dit nu ook nog als een pelgrimsreis of echt als vakantie ?!!
    OK Gerrit, geniet ook hier nog maar van en als ik je niet meer spreek dan tot volgende week WOENSDAG.

    Veel groeten Joke Nijmegen.

  • 14 Augustus 2012 - 18:02

    Joke Ko._Re.:

    Hallo Sjek, Nog 1 nachtje slapen en dan is het zover. Ik denk dat de laatste dagen en uren niet snel genoeg zullen gaan. Maar je hebt viereneenhalve maand een geweldige tijd gehad . Dat hebben we uit al je geweldige verhalen kunnen lezen.
    Morgen om deze tijd (18.00 uur) dan nog een paar uurtjes ben je weer in je geliefde Velp bij al je dierbare fam. vrienden en kennissen. Nog snel de vlam in de pijp en we zien je morgen.
    Groeten. Joke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 820
Totaal aantal bezoekers 300967

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: