Moe. - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Moe. - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Moe.

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

30 November -0001 | Spanje, Madrid

Dinsdag 24 juli 2012 / Santiago de Compostela

Adres:
Mundoalbergue
Calle San Clemente 26
15705 - Santiago de Compostela
À Coruña - (Galicia)
España

Vanmorgen voor het eerst sinds 1 april uitgeslapen tot half acht. Wat een vreemde gewaarwording. Niets inpakken.
Samen met Ben naar de bakker en de supermercado. Een krantje kopen kan jammergenoeg niet, maar dat komt wel weer.
De krant en de tv heb ik in al die maanden voor geen seconde gemist. En ik heb het donkerbruine vermoeden dat dit ook zo is.
Na het ontbijt vanmorgen zijn we naar de mis in de kathedraal geweest. De kerk zat werkelijk bomvol met vele pelgrims en 'gewone mensen'. Het aantal pelgrims uit de verschillende landen werd in het Spaans afgeroepen, plus de plaats waar ze vertrokken waren. Ik meen iets gehoord te hebben over Ollanda. De enige uitzondering, die gemaakt werd in de aankondiging, waren de Duitsers?!?! Misschien komt dit, omdat de grote broer in Rome woont.
Na de communie vond er een prachtig ritueel plaats: een ieder gaf elkaar in zijn of haar buurt een hand met de wens: vrede.
Misschien zouden de wereldleiders eens de Camino moeten lopen en daarna de mis in de kathedraal bijwonen.
Want wat heerst er tussen al die nationaliteiten onderweg een saamhorigheid en een vriendelijkheid!!
Na de preek, waar ik behalve enkele woorden, niets van begreep, volgde hèt mooiste ceremonieel: het wierrookvat.
Een stuk of zes monniken (denk ik) hebben een speciale techniek ontwikkeld om het vat door het "schip" te laten slingeren. Een imponerend gezicht. Ik heb het gefilmd. De gedachte hierachter stamt uit vele eeuwen terug. De vele pelgrims, die het geluk hadden Compostela te bereiken, roken niets al te fris. Om deze meurlucht enigszins te verdrijven, werd er wierrook gebruikt. Wanneer het door de kerk laten bewegen van het vat (het is geen vat, maar prachtige zilveren ornamenten vaas) ontstaan is, weet ik niet.
Vervolgens begon het bekijken van de stad. Prachtig oud. Heel indrukwekkend. Uiteraard ook de vele winkeltjes bekeken. In het bureau voor toerisme hebben we een speciale credential voor Finisterre gehaald. Maar wat word je moe van dat geslenter!
's Avonds voor negen euro gegeten. De hoeveelheid was zo groot: mixed salat en gegrilde zalm; ik kon het niet op. Mijn gen zei.....
Om half elf was er weer een lichtshow op de kathedraal en daarna vuurwerk. Ik was echter zo moe, dat ik vanuit het raam van de auberge maar een stukje van de show gezien heb. Mijn ogen vielen dicht. Toen ben ik naar bed gegaan. De eerste klap van het knallen heb ook nog gehoord en toen ging het licht uit. Heerlijk geslapen.
Welterusten.
De nieuwe app. werkt niet.

  • 10 September 2012 - 18:21

    Peregrino Roger:



    Hi Gerrit,
    Hopelijk ben je al thuis na je rondrit naar Barcelone , Frankrijk , Belgie, en dan Thuisland.

    heb de kalmte rond mezelf niet lang kunnen houden, de meeste mensen willen je zien, en spreken, belevenissen vernemen.
    hopelijk ben je weer aan de klus, want de lijst zal wel extra lang zijn na zo een lange afwezigheid.

    heb tot nu maar de kleinkinderen een weekje gezien. Morgen ga ik voor een 6 tal weken naar Frankrijk, een paar mooie plaatsen van de camino opzoeken.

    laat je me iets weten, groetjes

    roger

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 301060

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: