Veel blessures. - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Veel blessures. - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Veel blessures.

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

17 Juli 2012 | Spanje, Tríacastela

Dinsdag 17 juli 2012 / O'Cebreiro _ Triacastela

Adres:
Albergue "Refugio del Oribio"
Avda. de Castilla 20
27630 - Triacastela (Lugo)

Om half zeven vanmorgen vertrokken en om tien voor zeven waren we weer op ons uitgangspunt terug. Vraag: 'Hoe kan dat?' Antwoord:' We hebben niet goed uit onze doppen gekeken'. Een levensgrote gele pijl op een stuk rotssteen op de grond werd door zeven mensen niet opgemerkt. Mensen lopen blind achter elkaar aan zonder zelf goed uit te kijken.
In de gids stond deze trip in grafiekvorm als vlak getekend. Maar dat is in Spanje een relatief begrip. De eerste negen kilometer was het nog behoorlijk klimmen. Maar de vergezichten en het schitterende weer maakten de inspanning meer dan goed.
Na de San Roque op 1250 m. kwamen we na het gehucht Hospital op het hoogste punt van deze dag. Op de Alto de Poio. Met z'n hoogte van 1330 m. was de uitkijk adembenemend. Bij de bekende beeld van de pelgrim, die zijn hoed vasthoudt, ben ik op de kiek gezet.
Daarna zijn we via Fondria en Biduedo gedaald naar 670 m.
In Fondria kwam ik een Duits meisje uit Frankfurt tegen, die na drie dagen de Camino al moest opgeven. Ze had, zoals zo velen, veel te snel gelopen. Ook berg op en af te snel willen doen. Gevolg: peesschede-ontsteking op het scheenbeen. Dit doet bij elke stap, die je doet erg veel pijn. Het beste medicijn is rust, maar die heb je meestal niet tijdens de Camino. Ik spreek uit ervaring, want op een van mijn eerste Vierdaagsetochten heb ik deze pijnlijke ervaring ook gehad. Op de laatste dag heb ik vijftig kilometer met ijsblokjes op het scheenbeen van ene naar de andere verzorgingspost gelopen. Geen pretje!
Nu we de laatste fase in zijn gegaan, wordt het steeds drukker. Veel jongeren lopen het laatste stuk. Ze stortten zich met veel overgave de berg af. De gevolgen kan ik eigenlijk al voorspellen. Ik roep steeds: "Tranquillo!" Maar jongeren zijn hier al vroeg doof.
Door die toenemende drukte moet je eigenlijk om een uur of één/half twee bij een refugio zijn. Wij hadden vandaag de laatste vier plaatsen in bovenstaande herberg om half drie.
In een van de vorige stukjes schreef ik, dat een ieder een graantje mee wil pikken van het Camino-graan. Vandaag twee leuke voorbeelden.
De eerste was een man, die allerlei pelgrimsstokken maakte en voor zijn schuurtje met het maken ervan bezig was.
De tweede was tijdens het uitlopen van een dorpje. Er stond een vrouwtje pannenkoeken op een bordje te verkopen. Als je er eentje van de schaal afpakte, vroeg ze een donativo. Heel slim!!
Bij het binnenlopen van Triacastela ontdekten we, dat de eerste twee auberges al vol waren. Bij de derde hadden we mazzel. Ik had als eerste ingecheckt. Meestal ga ik dan eerst douchen en m'n spullen wassen. Toen ik op zoek was naar de douche, trapte ik op iets hards. Ik liep een beetje mank verder. Het baasje, dat zich met het verdelen van de bedden bezighield, wenkte mij en ik mocht van hem in de invalidenruimte heerlijk douchen. Alle ruimte en lekker rustig!!
Morgen gaan we naar Sarria. Een korte etappe: 19 km. Nog 134 naar Santiago.
Uit de gesprekken met het vaderland maak ik op, dat de weersomstandigheden niet echt 's zomers zijn. Dan mag je best een beetje jaloers zijn op mij, want de temperaturen lopen elke dag op tot tegen of over de dertig graden, dit tezamen met een lekker windje. Je hoort mij nu niet klagen.
Hopelijk wordt de Vierdaagse een beetje ontzien wat de regen betreft. In gedachten loop ik wel een beetje mee.
Weer lekker slapen toegewenst.
Saludo vanuit Spanje.

  • 17 Juli 2012 - 19:31

    Mirjam:

    Hallo allemaal.

    Ik ben weer terug in Nederland, na twee weken Frankrijk.
    Het was heel erg gezellig bij Trudy en Renè.
    Het weer was daar iets beter dan in Nederland, de zon was echter af en toe ook op vakantie.
    Sjek geniet nog van je laatste etappe`s, want voor je het weet zit de camino er na 2700??
    km al weer op. Weet dat ik ontzettend veel respect voor je prestatie heb!!!
    Dikke kus Mir.

  • 17 Juli 2012 - 21:09

    Jeanne:

    Hallo Gerrit,

    Prachtig weer die foto´s en je verhalen, en ja voor Kees zit de eerste dag vierdaagse erop, nog wel in de regen gelopen, het weer hier is zwaar knudde.
    De Fam. loop ook goed geen enkele blaar, maar ja het is pas dag 1, morgen om ± 07:30 starten, ik breng ze weer weg, en dan maar weer afwachten hoe laat ze binnen komen.
    Op dag 1 waren ze om 16:00 binnen erg laat, maar zeer gezellig.

    We houden je op de hoogte, groet Jeanne.

  • 17 Juli 2012 - 21:30

    Batzebah:

    Buenas noches Gerrit,

    Que tal ? Estupendo= uitstekend, denk ik...

    Ik lees graag je verslagen , je schrijft het zo dat we we in gedachten ook deze pelgrimstocht 'lopen'
    Postzegels[sellos] kun je in een tabakswinkel[estanco] kopen!! Of had je ze al gekocht???
    Veel geluk en plezier nog voor de laatste km.

    Mucha suerte y buen viaje!!!!

    Salutes de Batzebah

  • 18 Juli 2012 - 13:13

    Caminofrans:

    Hallo Gerrit,
    Je kent me niet maar ik volg jou site al een tijdje. Ik heb zelf grotendeels het spaanse gedeelte gelopen. Ik moet je vertellen dat ik wel enigzinds jaloers op jou wandeling ben. Je maakt mooie dingen mee en dat vanaf je voordeur. Het is een heele belevinis. Zelf ga ik in 2014 ook de wandeling maken vanaf mijn voordeur in Sittard, maar ik neem wel de noordelijke route in Spanje, daar deze voor mij hopelijk niet zo druk is al de franses. Ook moet ik je bekennen dat ik af en toe de bus/taxi heb genomen. Vaak op de messetta en af/toe naar finnistere. Dit vanwege een aantal blesures. Gerrit, geniet nog maar van de laatste kilometers...
    Buen Camino Frans Schepers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Tríacastela

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 301078

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: