Zonder baard. - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Zonder baard. - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Zonder baard.

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

15 Juli 2012 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Zondag 15 juli 2012 / Ponferrada _ Villafranca del Bierzo

Adres:
Albergue de la Piedra
Espíritu Santo 14
24500 - Villafranca del Bierzo (León)

Gisteren nog even op een terrasje gezeten en een lekker koud pilsje gedronken. Nou ja, het achtervoegsel 'je' kun je in dit geval wel weglaten: het was een pul van 1 liter. Maar ja, wat doe je als je dorst hebt. Toen ik hem half op had, kwam onze Rafaël zeggen, dat ie een knippert gevonden had. Ik had, na een suggestie van Ineke, besloten om de baard er af te halen: door de overvloedige zonneschijn zou het onderste gedeelte van mijn aangezicht wit en het bovenste deel bruin zijn. Dan zou ik door Spanje lopen en tegelijkertijd voor Sinterklaas en Zwarte Piet doorgaan. Leg dat in Nederland maar eens uit! Dit wordt zelfs voor mij te ingewikkeld. Voor vijf euro was ik klaar.
Vanmorgen bleken Ineke en Ben bijna de hele nacht geen oog dicht gedaan te hebben. Er lag een Spaanse snurker naast hen (dat zijn de ergsten!). Ben had hem twee keer wakker gemaakt. Succes: geen. Mijn advies: je ogen dichtdoen en gaan slapen. Dat is als niet lukt, erg vermoeiend, wanneer je dan de volgende ochtend moet lopen. Zeker als het weer zonnig is en er regelmatig toch wat klimmetjes in zitten.
Onderweg twee keer een uitbaterij aangedaan. Kwart over één waren we op de plaats van bestemming. Om geen herhaling van zetten te krijgen, zijn we neergestreken in een albergue, waarvan we het adres vanmorgen direct via een flyer uitgereikt kregen bij het verlaten van de gíte.
Ik lig nu heel luxe: een tweepersoons- kamer. Bed voorzien van lakens en dekens, dus de slaapzak blijft in de rugzak. Ga vannacht diagonaal in bed liggen.
Aan de muur hangt een ventilator te snorren: wat een luxe!!
Aan het einde van de middag wat gedronken op de Plaza Mayor en daarna gegeten. Wat er tijdens het eten gebeurde, tart elke beschrijving: bij het snijden van mijn kalfsfilet stond mijn bord iets te ver over de rand van de tafel. Het bord kantelde en het hele zaakje kwam op mijn school terecht. Gelukkig was het geen soep. We hebben er vreselijk om moeten lachen. Gelukkig zijn er geen beelden beschikbaar.
De afstand tot Santiago begint nu toch huiveringwekkend snel te slinken: nog 185 km. Hiervoor moeten we nog acht dagen lopen, die we willen uitsmeren over negen dagen. Dan komen we op 24 juli in Santiago aan.
In Foncebadón heeft de Spaanse uitbater voor ons in Santiago voor de 24 en de 25ste. al slaapplaatsen gereserveerd. Er schijnen vele mensen op dit feest af te komen.
Op de vijfentwintigste juli wordt de naamdag van St. Jacques gevierd. Dit schijnt heel speciaal te zijn. Willen we natuurlijk wel meemaken.
De zesentwintigste gaan we nog negentig kilometer verder naar Finisterre om de Camino letterlijk en figuurlijk compleet te maken.
Dan blijf ik nog een dag in deze plaats. De volgende dag MET DE BUS terug naar Santiago. Daar een paar dagen sfeer opsnuiven en dan met de trein naar Bordeaux. Om dan bij René, de broer van Hans Jansen, die in Thenon woont, mijn motor op te gaan halen. Ben Reuvers en Hans hebben die al in de tweede week van mijn tocht weggebracht. Boys nogmaals bedankt. Dan ga ik weer terug naar Spanje, naar Barcelona.
Daarna ga ik langzamerhand weer richting het noorden naar mijn geboortestreek: Velp.
Onderweg wil ik dan nog bij een paar mensen overnachten waar ik tijdens mijn Camino geslapen heb.
Morgen gaat het aftellen verder.
Trusten vanuit Spanje.

  • 15 Juli 2012 - 20:05

    Theo:

    Gerrit,al die ontberingen: respect dat je dat doorstaat. Wij lopen ok veel, maar in luxe omstandigheden. Alhoewel: zondagmiddag in Oene. (daar heb je nog wel eens de kleuren van DVOV verdedigd). Plotseling een enorme stortbui, het waaide zo hard dat m'n plastic poncho ondersteboven aan m'n lichaam hing. De capuchon Al's een soort ballenvanger tussen m'n benen. En koud dat het werd. Help van die Oeners? Je zag ze denken: "muj op sundag hier ok maar niet gaon lop'n." Uiteindelijk resteert toch een mooie herinnering.
    Goede nacht en een mooie week wens ik je. Theo

  • 15 Juli 2012 - 21:19

    Joke Vierdaagse Stad:

    Hallo Gerrit, Ja joh het begint er nu om te spannen, het is bijna gebeurd. Wat zul jij een stuk van je

    Hoi Gerrit, Ja joh, het einde is bijna in zicht. Wat zul jij je toch een rijk mens voelen met alles wat je ziet, hoort, leest en meemaakt. Dit neemt niemand je ooit meer af. Nog een kleine 200 km dat is 4 x 50 km met de vierdaagse en dat zou dan vanaf a.s. dinsdag zijn. Het schijnt al aardig druk te zijn in de stad, alleen het weer is niet optimaal. Jij hebt daar beter weer. Maar goed je gaat in elk geval 2 feestdagen tegemoet en dan nog 90 km en daarna lekker met de trein (ik bedoel met de bus) naar Sntiago en ook leuk om mee te maken, dan met de trein naar Bordeaux dus je maakt van allerlei vervoermiddelen gebruik. Wat zal dat een gewaarwording zijn als je weer thuis bent. Wil je dan nog eens een wandeling maken dan moet je denk in het noorden een stuk niemandsland opzoeken. Je hebt je baard eraf begrijp ik, maar ik mis een foto daarvan. Komt die met de volgende editie ??
    Ik hoorde van Bas dat Mir dit weekend ook weer terug zou komen, zal haar morgen wel even bellen. Het is nu 23.15 uur dus ga ik stoppen. Voor morgen weer een fijne wandel(voet)tocht gewenst met mooi weer. Geniet maar weer van alles wat je tegenkomt . Je bent zo bevoorrecht om dit mee te mogen maken. Je hebt dit altijd gewild maar er kwam even een kink in de kabel die is gelukkig gerepareerd OK Gerrit groeten van ons en morgen gezond weer op pad.


  • 16 Juli 2012 - 12:55

    Gerda En Gerard:

    Hallo Gerrit,

    Het begint inderdaad nou aardig op te schieten. Ik heb net ( ma. 13.30 u.) het gras gemaaid maar het begint al weer te regenen. Dus wat dat betreft zijn we wel jaloers op jou als we lezen dat je lekker op een terrasje met een pilsje!!!!! zit. Maar jij hebt het dan ook verdiend. Ben wel benieuwd of er vanuit santiago een directe treinverbinding naar Bordeaux is. En loopt er ook nog een boemel naar Thenon?
    Wij vonden de foto's s van het befaamde kruis heel indrukwekkend.
    Veel wandelplezier in jouw overige caminoetappes.
    Groeten, Gerard en Gerda.

  • 16 Juli 2012 - 19:37

    Joke Surquin:

    Hoi Gerrit, nog een klein stukje. Nou ja, klein ?! Ik heb je al die weken gevolgd. Een knappe prestatie en geweldige stukjes en foto's. Echt iets om op terug te kijken later. Nog veel wandelplezier.
    Gr. Joke Surquin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Villafranca del Bierzo

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 301000

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: