Langs de N-120 - Reisverslag uit San Martín del Camino, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Langs de N-120 - Reisverslag uit San Martín del Camino, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Langs de N-120

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

12 Juli 2012 | Spanje, San Martín del Camino

Woensdag 11 juli 2012 / León _ San Martín del Camino

Adres:
Albergue de Peregrinos
"Centro Turistico Santa Ana
Avd. Peregrinos 12
San Martín del Camino - León

Na de rituelen om half zeven op pad. Nog steeds fris 's morgens. Het was goed uitkijken om de tekens van de Camino te vinden om de stad uit te komen. Na anderhalf uur eindelijk de stad uit!
Wat opvalt zijn de lege bedrijfspanden. Vele, vooral autobedrijven hebben als gevolg van de crisis het loodje gelegd. Een troosteloos gezicht.
Ook de aanblik van vele bouwkranen, waarvan de armen bewegingloos in de lucht hangen, is een teken van triestheid van 's lands economie.
Weer een groot gedeelte langs de lange N-120 gelopen. Zelfs was aan deze weg een nog bijna nieuwe benzinestation gesloten(?!).
Wat niet prettig was: het lawaai van het verkeer en de stinkende uitlaatgassen.
Onderweg gebeurde er iets vervelends. Ik liep een stuk vooruit. Op een gegeven moment moest ik onder een verkeersbord door. Bukken was net niet nodig. Er onder doorlopend, bedacht ik me, dat Ben zou moeten bukken.
Ik stopte even bij een bank waar versnaperingen voor pelgrims lagen om op de rest te wachten, komt Ben aangelopen met zijn hand aan z'n hoofd. Jawel, hij was met zijn knar tegen het bord aangelopen. De rand van zijn hoed had het zicht belemmerd!! Naderhand wel vreselijk moeten lachen.
In de gíte heb ik een twee- persoons kamer voor tien euro.
Wat is zwaarder: een Caminodag met bepakking of een vierdaagse dag? Vraag van Gerda en Gerard. Vierdaagse is vele malen makkelijker. De rugzak maakt het zwaarder. Alhoewel, je raakt er aan gewend. Ik heb al een paar keer onderweg aan een bar gestaan met mijn rugzak als een soort tweede huid om mijn schouders gedrapeerd. Ze moesten me er aan herinneren, dat ik hem nog om had.
Kees Been: succes met de vierdaagse volgende week!! Volgend jaar weer samen.
Kris en Tim: wat hebben jullie een leuke videoboodschap gemaakt. Ik bekijk hem elke dag wel een keer.
Robin: kun je al een beetje lopen? Als opa terug is, gaan we een stukje wandelen. Afgesproken?
Morgen gaan we richting Astorga: 27 km.
Nog een kleine 300 km.
Geen wifi.
Iedereen bedankt voor de "reactie-steun"!!
Goede nacht.

  • 12 Juli 2012 - 17:30

    Theo En Jacq.:

    Hee Sjek,

    Al 100 dagen onderweg en nog maar een kleine 300 km ! Niet te geloven ! Knappe prestatie hoor !
    Ik zie je nog zo vertrekken op 1 april.

    Wij zitten nu ook sinds zondag in Spanje. We zitten in L'Estartit, ongeveer 150 km boven Barcelona.
    Het is jammer dat we zover van elkaar afzitten. Even elkaar ontmoeten zit er niet in.

    Veel succes met deze laatste 300 km.

    Groeten Jacq ,Theo, Robert, Elyne en Steven.

  • 12 Juli 2012 - 17:31

    Kees En Jeanne Been:

    Hallo Gerrit,

    Met veel belangstelling en vooral bewondering en respect je reis gevolgd tot nu toe.
    Ik heb je al eerder laten weten dat wij genieten van de manier waarop jij deze mooie en vooral leerzame reis weet te notuleren tot een kostelijk leesbaar manuscript.
    Ik ben nu even klaar met werken / maar mag voolopig nog niet met pensioe, laat staan met de VUT.
    Moet, zoals het er nu naar uitziet na sept. 2016 nog 7 maanden doorwerken.
    Dus hoef voorlopig nog niet te denken aan de tocht die jij nu aan het maken ben.
    Maar gezien jouw ervaringen tot nu toe, hoef ik nog even niet te denken aan al die ontberingen die jij inmiddels al hebt ondergaan en ben daar dus niet echt rouwig om....
    Ja Gerrit, volgende week gaat het hier weer gebeuren /.. de vierdaagse in Nijmegen staat weer op ons te wachten.
    Loop dit jaar met een schoonzusje en haar zoontje van 12. Dus gelukkig niet alleen.
    Ik ga je zeker missen en kijk al uit naar volgend jaar wanneer wij weer samen op pad zullen gaan voor deze pelgrims tocht, in ieder geval voor wat mij betreft......!
    Ik hoor je nu heel hard lachen want dit steld voor jou nu natuurlijk niets meer voor......
    Blijf vooral genieten van wat je nu aan het doen bent en weet dat we in gedachten met met je mee wandelen. Ik zal vooral tijdens de vierdaagse veel aan je denken en misschien we een beetje blij zijn dat ik niet zoveel kilometers hoef te maken die jij er inmiddels op het zitten - dat geeft mij vast kracht en moed om deze vierdaagse weer tot een goed einde te brengen.
    Gerrit succes met je reis en blijf ons vooral op de hoogte houden.
    Nog een paar dagen te gaan .....
    Groetjes vanuit het nog steeds onstabiele wat het weer betreft, Arnhem.

    Kees en Jeanne


  • 12 Juli 2012 - 17:45

    Charles Tolhuisen:

    Hoi Gerrit,
    De laatste loodjes wegen het zwaarst is een gezegde. Als ik je stukjes lees, krijg ik de indruk of het voor jou geen moeite kost. Nog 300 km klinkt anders als nog circa 10 dagen. Wordt toch nog flink aanpoten om de feestdag van St Jacques op de 25e mee te maken. Maar dat gaat je lukken. Gerrit ik hoop dat ook de laatste 300 km voor jou voorspoedig mag verlopen. Geniet van de terugreis op de motor en op 3 augustus hoef je in ieder geval nog niet te tennissen in de VUT competitie. Op de 10e sta je reserve. Dus vanaf de 17e kun je vol aan de bak. We zullen ervoor zorgen dat er een stokbroodje voor je is. Ik ben anders bang dat je die gaat missen. Overigens ik lees nergens dat je s'avonds een zak pinda's leeg eet. Mis je die niet?
    Groetjes ook namens Friedel.

  • 12 Juli 2012 - 17:55

    Jeanne:

    Hoi Gerrit, nog even dit, je zult het ongetwijfeld al weten, maar je weet maar nooit,
    Per 1 Juli is het voor auto en motorrijders verplicht in Frankrijk een alcoholtester bij je te hebben, de kans zit er natuurlijk in dat je als motorrijder gecontroleerd wordt, de zelftesters zijn te koop bij Franse benzinestations, supermarkten en apotheken.
    De terugreis naar Nederland zal je spoedig aanvaarden dus je bent gewaarschuwd.
    Lieve groet Jeanne.

  • 12 Juli 2012 - 17:55

    Fons, Rimke En Kids.:

    Ha Gerrit, wat ga je goed! En het einde in zicht! Ik zie je hier nog zo vertrekken. Zie je ook graag weer verschijnen!
    Elke ochtend gaan de gordijnen in jullie huis open, elke vooravond de lampen aan, aan het einde van de avond de gordijnen dicht..........kabouters?? Nee hoor, dat zijn wij!
    Loop goed, stoot je hoofd niet en hou vol! Er brandt hier elke avond een kaarsje voor je!

    Lieve groeten van nr. 16!

  • 12 Juli 2012 - 18:33

    Ab Booij:

    Hoi Gerrit,

    De laatste loodjes liggen voor je, maar als ik dat zo hoor zullen die voor jou niet zo zwaar zijn.
    Het is allemaal toch erg snel gegaan en zonder al te grote problemen. Fantastisch, zo te mogen genieten van vrijheid en natuur. Ik zou zeggen: geniet nog een paar dagen en sterkte op weg naar de finish!

    Groet,
    Ab

  • 12 Juli 2012 - 19:01

    Diederik:

    Hoi Gerrit, je gaat als een speer zeg, blijf het met belangstelling lezen. Vooral je filosofische overpeinzingen. Wist niet dat je dat ook zonder ski's kon. Succes nog! Gr Viktor, Eveline en Died

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, San Martín del Camino

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 301065

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: