Enkele gedachten - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Enkele gedachten - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Enkele gedachten

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

06 Juli 2012 | Spanje, Carrión de los Condes

Vrijdag 6 juli 2012 / Frómista _ Carrión de los Condos (Palencia)

Adres:
Albergue Espíritu Santo
Bijas de la Caridad
Calle San Juan 4
34120 Carrión de los Condos (Palencia)

Vanmorgen lekker uitgeslapen. De wekker liep om zes uur af. Omdat de afstand kort was vandaag (20km) konden we het rustig aan doen. Om zeven uur voor drie euro van een prima ontbijt genoten. Daarna om zeven uur weer 'en camino'.
Het eerste dorp, Villarmentero, zijn we doorheen gelopen, want we hadden al ontbeten. In het tweede vond Ineke een bar waar we ons te goed deden aan een 'café con leche'.
Opnieuw op weg. In dit geval letterlijk "op en langs de weg". Van het begin tot het eind hebben we langs de N-390 gelopen met aan beide kanten de onafzienbare graanvelden. Er wordt nu een begin gemaakt met enorme maai/dorsmachines om het koren van de akkers af te halen.
Onderweg kwamen nog een stoet Spaanse tieners(!) tegen (zie dit in Nederland nog niet voor mijn netvlies ontrollen!). Beleefd riepen ze mij toe: "Bon Camino!" Leuke ervaring.
Als je zo over de keien loopt en de eindeloze weg voor je ziet, dan heb je tijd genoeg om voor de zoveelste keer je gedachten de vrije loop te laten. Ik zet dan mijn I-Pod aan en op de muziek van de meest uiteenlopende artiesten mediteer je dan over van alles. Bijvoorbeeld: dat je één van de gelukkigste mensen van de wereld bent. Dat je dit elke dag weer mag beleven en doen. Dat je een werkzaam leven op deze manier mag afsluiten. Dat je een vrouw hebt, die er geen enkel probleem mee heeft, dat ik vier maanden "op pad" ging en die me ook 'op weg' op allerlei mogelijke manieren geholpen heeft. Dat ik drie gezonde kinderen samen met Mirjam heb mogen helpen hun weg te vinden in dit aardse leven. Dat ze een gelukkige relatie hebben en vooral ook onze gezonde kleinkinderen, die op hun eigen wijze weer pareltjes aan de kroon van ons leven zijn.
Elke dag weer van medepelgrims mogen horen wat hun motivatie was om aan 'de camino' te beginnen. Ik heb er een aantal gesproken, die na een levensbedreigende ziekte genezen zijn en dan de Camino gaan doen als, ja als wat en waarom?
Voor een aantal is het zoiets als een lange neus trekken naar 'de dood', zoiets van: "je hebt me lekker niet te pakken gekregen". Hiertoe ben ik nog in staat. Je krijgt er mij niet onder. Letterlijk en figuurlijk.
Zo nu weer met beide voeten op de grond. In Villalcázar met nog 6 km te gaan nog even voor een gesloten bar een banaan en een musli reep gegeten.
Bij binnenkomst in Carrión kregen we van een jongen een flyer met de naam van een hostel. Met grote cijfers stond er tien euro op. Toen we wilden boeken, vroeg hij vijftien euro (ook in Spanje is het crisis) voor een kamer van acht personen. Daar namen we geen genoegen mee. Valse info. We lieten hem twee keer met z'n baas bellen. Maar de prijs ging niet omlaag. Dus op zoek naar een ander onderkomen (je bent Nederlander of je bent het niet!).
We spraken daarna een man aan met de vraag naar de plaza, die we van de VVV hadden gekregen. De man sprak een oud mannetje aan, die ons persoonlijk bij de bovenstaande auberge afleverde.
Voor vijf euro!! Dat zijn nog eens prijzen.
Sommige Spanjaarden lijken wel Nederlanders als het om geld gaat!!!!
Morgen richting Ferradillos de los Templarios, een afstand van 28 kilometer.
Welterusten.

• 06 Juli 2012 - 20:57

Mirjam:

We hebben je foto met baard gezien, Trudy vindt het mooi, Rene ook maar ik vind het niet zo leuk.
    Maar je loopt er maar lekker mee naar Santiago en dan de kapper er de schaar in laten zetten.

Groetjes en dikke kus Mir.
    Groetjes van iedereen hier.

• 06 Juli 2012 - 20:59

Peregrinofrans:

¡Hola Peregrino Gerrit,

Je gaat met je gezelschap als een speer...
    Na Frómista werd de route monotoon, constant een onverhard pad langs een autoweg. Gelukkig ligt er om de paar km een dorpje voor de afwisseling. Mogelijk namen jullie na 9 km in Población de Campos pauze op een terrasje. Vervolgens kwamen jullie voorbij Revenga de Campos. Daarna kwamen jullie in Villalcázar de Sirga (Spaans voor jaagpad).
    Het landschap blijft monotoon, jullie liepen de pelgrimsroute langs de verkeersweg. En dan kwamen jullie aan in Carrión de los Condes. De eerste herberg, de parochieherberg van Santa Maria, liepen jullie voorbij.Vervolgens gingen jullie naar Albergue El Espíritu Santo, de naam moge duidelijk zijn. Daar aangekomen moesten jullie aan de achterkant het gebouw uit, een oud schoolplein over naar de 1e verdieping van het oude lyceum. Een grote slaapkamer met 12 heerlijke eenpersoonsbedden, een toiletruimte met 4 wc’s en wastafels voor caballeros en een doucheruimte met 5 douches voor de caballeros. Ook voor de dames is alles apart geregeld, en alles superschoon. Ook een aanrader deze herberg! Morgen wordt het wederom een monotoon stuk, van Carrión de los Condes naar Calzadilla de la Cueza. Een lange, saaie, rechte zandweg. Veel vermoeiender voor de geest dan voor de benen en voeten. Halverwege aan de rechterzijde van het pad heeft een Spanjaard een verrijdbare kiosk met zitjes neergezet en verkoopt broodjes en drank. Voor menigeen een welkome onderbreking, veel pelgrims houden hier halt. Iets verder komen jullie bij een bar met schaduwterras in Calzadilla de la Cueza.De laatste 9,5 km naar Terradillo de Templarios, een oud tempeliersnest kan men ook ook via een alternatieve route lopen door velden en akkers, in plaats van langs de verkeersweg.
    Gerrit, ik geniet enorm van je mooie verhalen en foto's onderweg.
    Geniet van elke stap...

Buen Camino,

• 06 Juli 2012 - 21:00

Vincent:

Hey Sjek, dikke baard joh...daar doe ik n maand of 4 over!
    Staat je goed!!

• 07 Juli 2012 - 12:40

Jacq En Theo :

Net een filmster, Sjek. Prachtig die baard.De nieuwe George Clooney is ontdekt !
    Je schiet al aardig op richting Santiago. Knap hoor

Wij gaan morgen( 8 juli ) weg richting Spanje. We zijn er maandag. We zitten op een camping een stukje boven Barcelona.
    Waarschijnlijk zien we elkaar niet, want als jij in Santiago aankomt, gaan wij al weer naar Nederland terug.

We bellen nog wel !

Een goede reis verder.

Groeten uit Westervoort

• 07 Juli 2012 - 13:05

Ben En Gon:

Houden zo die baard Gerrit. Staat je geweldig. We volgen je nog steeds met veel bewondering.
    Ik fiets graag maar zo'n afstand als jij nu aflegt zie ik op mijn racefietsje nog tegen op.
    Geniet ervan elke dag.
    \Groetjes Ben en Gon

• 07 Juli 2012 - 19:06

Kees En Jeanne Been:

Hallo Gerrit,

Wat een heerlijke verhalen weer, dat dit bijzonder mag heten dat is toch echt wel duidelijk,
    en die baard begint al aardig te groeien, staat niet gek!!!!
    We vinden het een goeie/leuke beslissing om (alleen) verder te gaan, echt alleen ben je niet, maar we snappen wat je bedoeld.
    Nog een aantal km afzien en dan, Santiago!!!!!! nou ja afzien? voor jou even een routine wandeling, na zoveel kilometers in je benen te hebben. Maar Gerrit het is en blijft bewonderingswaardig, shapo.

Vele groeten van ons uit Arnhem, en nog geweldige wandel dagen.