De laatste Franse etappe. - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu De laatste Franse etappe. - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

De laatste Franse etappe.

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

23 Juni 2012 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Donderdag 21 juni 2012 / Ostabat _ Saint-Jean-Pied-de-Port

Adres:
Jacobs-ontvangst
(Association des Amis des Chemins de Saint-Jacques des Pyrénées Atlantiques)
Rue de la Citadelle 39
64220 - Saint-Jean-Pied-de-Port

Voor het slapen gisteravond heeft het gestortregend. We zijn snel gaan slapen. Om zeven uur vanochtend opgestaan. Als laatste ontbeten. Ik had met Roger een lunchpakket besteld: baguette, appel en een pruim. Dat dacht ik althans. Bij de tweede stop in Lacarre, het pakketje geopend: bleek de pruim een ei te zijn!! Hij was wat gedeukt, maar gelukkig hard gekookt.
Nadat we samen met onze Spaanse 'André Hazes' op de foto waren gegaan, zijn we vertrokken.
In bovengenoemd dorp was ook een restaurant, maar jullie kunnen het ondertussen wel raden: hij was gesloten. Na het rammelen aan de deur waren er een paar woedende honden, die ons eventueel wel welkom wilden heten.
Verder was de tocht een makkie. Er waren drie redelijke pukkels. Verder was het 'vlak'.
Drie kilometer voor het eind nog even gerust. Ik heb toen een paar foto's van de wandelschoenen gemaakt. Dit als bewijs, dat ze echt "op" waren!
Daarna het grote dorp ingelopen. Jacques typeerde het treffend: Valkenburg in de Pyreneeën. We kwamen via de Citadel binnen door de poort, waar vroeger die arme sloebers doorheen liepen.
We meldden ons bij de gemeente-opvang. Voor 8 euro slapen en ontbijt. Als rechtgeaarde Nederlander vonden we dat niet duur.
Trouwens het hele dorp is heel commercieel ingesteld. We zijn direct gaan shoppen, d.w.z. ik ging op zoek naar nieuwe schoenen. In de eerste winkel vond ik een paar, dat lekker zat. Toch maar even gevraagd of ze ze even wilden reserveren.
Ook nog even naar een grote zaak gelopen om wat meer te kunnen vergelijken. Maakte geen verschil. Daarna op zoek naar de Franse PTT. Die ging om vijf uur dicht. Dus eerst de schoenen gekocht, daarna naar de post om ze naar huis te sturen. Er stonden twee precies dezelfde voorgevouwen dozen: blauwe en gele. Ik koos de gele. Schoenen ingepakt. Naar de balie. Moest toch de blauwe doos zijn?! Dus begon het inpakgedoe weer opnieuw. Voor 28 euro zal de doos keurig in Nederland bezorgd worden. Hoop ik.
Daarna een lekker Baskisch pilsje (Eki-bier) gedronken. Lekker douchen. Dan eten. Om tien gaat de slaaptoko dicht.
Morgenvroeg moet iedereen om half acht 'oprotten'. Dan wordt er schoongemaakt.
Dan gaan we Pyreneeën over. Wordt zwaar. Dan zijn we in Spanje. De start van de Spaanse Camino.
Weer geen wifi.
Lekker slapen vanaf de Frans-Spaanse grens.

• 23 Juni 2012 - 17:41

Jolanda:

Sjek , ik heb zo,n bewondering voor je , vindhet allemaal TOPPIE wat je doet.
    Geniet er ook van. En jaloers, diep in mijn hart zou ik dat ook nog wel eens willen doen.
    Maar ik ben meer de fietser.
    Hoop dat jullie nog heel veel genieten.

groeten Jolanda

• 23 Juni 2012 - 20:54

Peregrinofrans:

Bonsoir Pèlerin Gerrit,

Een kleine opmerking over je foto: zomaar in een dorp: Franse kunst. Dit is een wand die gebruik voor een soort jai alai, een balspel

Bon Camino,

ps, wat de pruim betreft: un oeuf est un oeuf ( enough is enough )