Slapen op het toneel. - Reisverslag uit Hagetmau, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Slapen op het toneel. - Reisverslag uit Hagetmau, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Slapen op het toneel.

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

19 Juni 2012 | Frankrijk, Hagetmau

Zondag 17 juni 2012 / Saint-Sever _ Hagetmau (Labastide-Chalosse)

Adres:
Dorpshuis
Route de Luy
40700 - Labastide-Chalosse

De dag begon zwaar bewolkt. Na de gebruikelijke inkopen werd het na de start om een uur tien zonnig. Het was warm, maar er was nu, in tegenstelling tot gisteren, een lekker briesje.
Het traject dat we lopen, wordt weer meer geaccidenteerd. Logisch, want het zijn de voorlopers van de Pyreneeën, waar we op dit moment nog vijfennegentig kilometer vandaan zijn.
Gisteren is er een kleine fout in mijn verhaal geslopen. Er waren vandaag geen Parlementsverkiezingen. Dat is in zoverre onjuist: als de eerste ronde geen definitieve winnaar van een district heeft opgeleverd. Was dit niet het geval dan was voor die regio's wel de tweede definitieve kiesronde nodig. En vaderdag of niet, dat ging wel gewoon door. Volgens mij was het (Carlijn bedankt voor je sms'je) ook in Nederland vaderdag.
De trip van vandaag ging van St.-Sever naar Hagetmau: 17 km. We zijn echter 5 km verder gelopen naar Labastide-Chalosse, zodat de etappe van morgen maar vierentwintig km is.
We slapen in het dorpshuis (zie foto's). In zo'n grote slaapkamer heb ik nog nooit geslapen. Ik sliep op het toneel! We moesten ons melden bij de beheerder.
Het echtpaar uit Noord-Brabant, Jacques en Mariet, die eerst maar tot Périgieux zouden lopen, wandelen nog steeds. Zij hadden voor vandaag nog geen slaapplaats en hebben nu ook onderdak.
Omdat er geen winkel in het dorp is, heb ik aan de beheerder een paar flessen wijn en wat biertjes gevraagd. Want als je dit ook nog in je rugzak mee moet sjouwen, is dat geen pretje.
Tussen de middag hebben we in Hagetmau warm gegeten. Dus vanavond wordt het een broodmaaltijd. Om zeven uur vanavond heb ik nog even de luxaflex dichtgedaan. Daarna om half acht gegeten. De dames hadden nog een 'legumes' = soep gevonden. Heerlijk. Om een uur of acht kwam de beheerder (was 'weer' de burgemeester van dit honderdvijftig inwoners tellende dorp) om de drank af te rekenen en onze credentials van een mooie sticker-stempel te voorzien. De kosten voor het onderdak: een vrijwillige bijdrage (een donativo in Spanje). We zullen die morgen, samen met de sleutel, in zijn brievenbus deponeren.
Onderweg valt er, behalve de prachtige omgeving waarin je loopt, niet zoveel te beleven.
We komen nu zo zuidelijk, dat er grote velden met zonnebloemen ingezaaid zijn. Jammer, dat het nog kleine, groene plantjes zijn, die nog niet bloeien. Dat is later in het jaar wel het geval, maar dan ben ik hier niet.
Morgen gaat het naar Othez.
Geen wifi.
Trusten.

• 19 Juni 2012 - 21:34

Joke Van Pedro:

Hallo Gerrit. Wat leuk op het toneel slapen.Heb je nog een goeie voorstelling
    gegeven, Het zal een nachtvoorstelling geweest zijn.
    Ja, de Pyreneeen in de verte, je kunt je er in elk geval vast op voorbereiden
    je moet er tenslotte toch overheen.
    Ook een leuk vooruitzicht is dat je een keer een Hollands pension tegenkomt als
    er dan ook plaats is. Je hebt ook veel regen gehad onderweg, maar het zal niks
    onderdoen voor hier want hier genieten wij er ook van !!!!!
    Verder wordt er natuurlijk nog steeds gevoetbald dus liefhebbers kunnen hun hart ophalen
    s,avonds.
    Ik heb deze keer weinig of geen nieuws meer dus ga ik ook maar slapen. Als je dit
    leest dan zeg ik nu vast goeiemorgen. Ga weer lekker op pad vandaag en geniet
    zoals elke dag van hetgeen je tegenkomt en mee gaat maken.
    Ik wens je weer een fijne wandeldag en tot vandeweek. Gr. Joke