Een doorsnee wandeldag - Reisverslag uit Saint-Sever, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Een doorsnee wandeldag - Reisverslag uit Saint-Sever, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Een doorsnee wandeldag

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

16 Juni 2012 | Frankrijk, Saint-Sever

Zaterdag 16 juni 2012 / Mont-de-Marsan _ Saint-Sever

Adres:
Onderdak van de gemeente in het "Cloître des Jacobins"
Rue Antonin Cloche
40500 - Saint-Sever

Hedenochtend onder een stralende hemel vertrokken. De schaduw van ondergetekende is lang en op het hoogste punt van de zon om een uur of één 's middags is ie heel klein. Het is dan indrukwekkend warm. Je moet je tempo aanpassen. Doe je dat niet, dan word je ogenblikkelijk afgestraft in de vorm van zweten en sommige spiergroepen gaan dan voor zichzelf beginnen; ce n'ai pas pas amusant.
In het eerste dorp waar een winkel was, hebben we de lunch ingeslagen: baguette, perzik, appel en banaan.
Dit hebben we om een uur of half twee genuttigd. Dit gebeurde op een terrein tegenover een huis, dat van de weg niet zichtbaar was. Toen we aan het opruimen waren, kwam de eigenaresse ( waarom zijn het altijd vrouwen?) om ons in onvervalst, vals Frans mee te delen, dat we op privé-grond zaten en dat dit niet fatsoenlijk was. Ik vroeg aan Roger wat 'muts' in het Frans was. Maar de diepere, toch wel komische betekenis daarvan ontging haar. Jammer.
Verder hebben we onderweg niet zoveel meegemaakt. Het was een vrij korte etappe: 21 km. door bosachtig gebied.
In Saint-Sever aangekomen zijn we direct naar het 'Bureau de Tourisme' gegaan om ons in te laten schrijven voor de gîte. We kregen de gebruikelijke stempel. Echter deze m.... zette de stempel op z'n kop!! Jammer!
Daarna een sapje op een terras gedronken. Vervolgens naar de slaapplaats, gedoucht, sokken etc. gewassen en buiten te drogen gehangen in de hoop dat alles morgen droog is.
Volgens de meteo gaat het weer morgen veranderen. Dat kan regen betekenen. Gelukkig was St.Jacques gisteren op zijn post: geen regen. Naast ons hotel was een Intersport. Daar heb ik een nieuwe 'jupe' (een blauwe), een paar naadloze sokken en twee gamaches gekocht.
De vraagt rijst dan: wat zijn dat? Om te beginnen zijn ze onontbeerlijk voor de moderne pelgrim. Ik had er ook bij mijn voorbereiding twee gekocht. Alleen bleken ze voor fietsers te zijn. Slim, hè?
Het zijn een soort hoezen, die je aan de onderkant van je broekspijpen doet als het regent. Ik heb al eerder beschreven, dat de poncho van buiten en ook van binnen nat wordt (condens kan niet weg). Aan de buitenkant vallen de druppels van de 'jupe' op je broek; die geeft het vocht door aan je sokken en ze zijn dan binnen de kortste keren drijfnat. Voor een korte tijd maakt dat niet uit, maar als het lang duurt, krijg je onherroepelijk blaren en daar zit of loop ik niet op te wachten.
Aan de voorkant zit een haakje, die je over je veters vastmaakt, zodat de binnenkant van de schoen droog blijft.
Ik roep nu niet: laat het maar regenen. Lopen in de regen is (en ik spreek uit een enorme ervaring) de minst leuke manier van wandelen.
Morgen, zondag, is de tweede ronde van de Franse parlementsverkiezingen. We gaan daarom morgen tussen de middag warm eten en 's avonds brood. Een broodmaaltijd is namelijk lichter om te vervoeren. In de plaats waar we overnachten is niets te koop.
Wederom verder zuidwaarts. Spanje we komen er aan!
Robert: gefeliciteerd met het slagen voor je examen.
Een goede nacht vanuit Frankrijk.

• 17 Juni 2012 - 10:01

Gerard:

Hallo gerrit,

Ik zit momenteel alleen thuis en kijk naar ons gewaardeerde programma ,,buitenhof". Zoals je zelf al schreef, is deze zondag wel spannend omdat er verkiezingen in zowel frankrijk als griekenland zijn.Onze vrouwen staan op een rommelmarkt in Weertherbruch bij Bocholt in de buurt.Ik had niet zoveel zin om mee te gaan.
    Je komt nu al aardig in de buurt van de spaanse grens en dan even die ,,bergtopjes" over.Heel knap wat je allemaal doet.Veel succes met jouw wandelmaatjes en toi,toi,toi. Groetjes!

• 17 Juni 2012 - 12:28

Joke Reuvers:

Hoi pelgrimwandelaar.

Telkens als ik je verhalen lees denk ik wat is het toch een voorrecht
    dat je zoiets mag beleven en mee kunt maken. Ik denk dat er heel veel
    mensen zijn die dit o zo graag zouden willen maar niet durven, niet
    kunnen, niet de moed hebben om eraan te beginnen, enz. enz.
    Als je al die verhalen leest ( nu zijn wij in de gelegenheid om dat wij
    jou hebben die ons alles haarfijn kan vertellen) dan krijg je denk ik wel
    de drang om eraan te beginnen. Is het niet vanuit VELP dan misschien
    van halverwege Frankrijk zoals ook heel veel doen !!!
    De spanning van : wat zal deze dag ons weer brengen, het weer, het eten,
    de wegen, je moet toch alles maar aanvaarden wat er op je pad komt.
    Jij hebt geboft met je drie medewandelaars en dat is toch ook een plus-
    punt denk ik.
    Maar je hebt nu het grootste deel erop zitten dan een stukje van het
    Spaanse land en je bent er. Je zult het best missen als je s,morgens je
    rugzak niet meer hoeft in te pakken of te wassen, of je eten te kopen
    voor onderweg , dat staat dan weer voor je klaar.
    Het is vandaag vaderdagmaar daar merk js natuurlijk niks van, dat komt
    wel weer als je thuis bent.
    Ja Gerrit, ik kan natuurlijk nog wel een poosje doorgaan maar dan wordt
    het verhaal zo lang dus ga ik ermee stoppen.
    Veel loopplezier en mooi weer . Groeten uit Nijmegen Joke en Pedro.
    We hopen vanavond toch nog te kunnen genieten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dat komt
    wel weer als je thuis bent.