De Franse NOS - Reisverslag uit Fontet, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu De Franse NOS - Reisverslag uit Fontet, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

De Franse NOS

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

10 Juni 2012 | Frankrijk, Fontet

Zaterdag 9 juni 2012 / Port-Sainte-Foy _ Saint-Ferme

Adres:
Pelgrims onderdak van de vereniging 'Voie de Vézelay'
Chemin de Ronde
33580 -Saint-Ferme

Vanmorgen om half zeven réveille. Een tocht van 24 km (werd 28) voor de boeg. Charly had verse stokbroden gehaald, koffie en thee gezet.
Na het ontbijt eerst naar bakker.
Gisteren had ik de hele dag gelopen op een paar stukjes chocolade, stukje brood en water. Aan het eind merkte ik een soort 'hongerklop'. Was geen fijn gevoel. Je moet eten en drinken.
Het was goed wandelweer. Zwaar bewolkt. We kwamen een oud vrouwtje tegen, die voor de volgende vier dagen regen voorspelde. We hebben haar verder maar met rust gelaten.
De eerste stop was bij een wijnproeverij/groothandel in Les Lèves. We zaten op de parkeerplaats. Er stopte een auto en de bestuurder stapte uit en liep in de richting van de winkel. Ik maakte een of andere opmerking in het Nederlands, waarop de man in het Nederlands antwoordde. Zijn Renault had een Frans kenteken. Er zat nog een vrouw in de auto. Ik sprak haar aan. Het bleek een Nederlands echtpaar Laurens & Caroline uit Noord-Brabant. Ze hadden twee jaar geleden hun zaak in witgoedspullen verkocht. Reden: altijd werken en vooral stress. Dus naar Frankrijk geëmigreerd. Want als er één land ter wereld is was het woord stress niet bestaat is het "la douce France".
Ze hadden nu in de buurt een 'Maison à votre Santé' in Marzelle, een soort B&B voor het wat duurdere segment.
Na de rust in Pellegrue hebben we ongeveer een kilometer of vier omgelopen. De kaart en de tekst correspondeerden niet met elkaar.
Ben was 's morgens weggebracht door Charly naar het station om zijn auto bij het kasteel in Saint-Astier op te halen. Hij wilde eerst met de bus, maar die rijdt hier niet!! Onze gastheer liet Ben van alles zien onderweg en op het station bleek de trein net vijf minuten vertrokken. Geen probleem volgens Nederlandse begrippen, maar we zijn: juist... in Frankrijk. De volgende trein vertrok pas.................vijf uur later. Hoezo infrastructuur en EG?!
We waren op tijd om het Nederlands elftal te zien spelen. Ben en ik vroegen bij een willekeurig huis in het dorp of we tv konden kijken. De man des huizes verklaarde, dat zijn vrouw een film wilde zien!!! Doorzichtige smoes. De bakker was nog open en de bakkeres kwam met de de tv-gids aan. En dan kom je er achter dat je de Franse NOS nog niet kent. Ze zonden alleen Duitsland-Portugal uit.
De uitslag van Nederland weet ik intussen: 1-0 voor Denemarken. De kritiek zal wel genadeloos zijn. Wel spannend in de poule. Ik wacht wel af.
Morgen ben ik tien weken aan het lopen.
Voor nu: fijne nacht en gezond weer op.
Weer geen wifi.