Na regen... - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Na regen... - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Na regen...

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

04 Juni 2012 | Frankrijk, Périgueux

Zondag 3 juni 2012 / Thiviers _ Sorges

Adres:
Gemeente onderdak voor pelgrims van de vereniging "Voie de Vézelay"
Square R. François
24420 - Sorges

Vandaag de negende week dat ik op pad ben.
De ramen van de blokhut gisteravond wijd open gezet. Het was erg benauwd. Het donderde en flitste en de regen kwam loodrecht naar benden. Er zaten een paar geweldige klappen bij. Vandaag hoorden tijdens een stop in een café dat de bliksem in een schuur was ingeslagen.
Vanochtend in de hut geen ontbijt. Dus het dagelijkse ritueel. De regen kwam ondertussen gestaag naar beneden. En een ervaren pelgrim weet dan: de poncho aan.
Allereerst naar de bakker. In een doorgang naast de winkel hebben we onze spullen afgedaan. Daarna voedzame koeken en brood voor de rest van de dag gehaald.
Naarmate we verder kwamen, werd het regenen minder. Gelukkig. Na de eerste rust hebben we het onderste gedeelte van broek afgeritst. Daarna ging de zon weer schijnen.
Tijdens de tweede stop in een hotelletje, kwamen we binnen en zaten er zes mannen zwijgend naar hun glas pinot te staren. Veel werd er niet geconverseerd. Was amusant om de zien. Tegen één uur sommeerde de hotelier ons, dat hij de tent ging sluiten en of we zo vriendelijk.........
Ik denk dan, kun je je omzet een beetje opschroeven, ach laten we de tent maar sluiten. Hogere Franse economie zullen we maar zeggen.
Om een uur of drie waren in Sorges. Het onderdak ging pas om vier uur open. Dus ben ik op zoek gegaan een herberg waar ze beried waren ons van gerstenat te voorzien. Was geen probleem.
Op het terras gezeten, kwam er een Fransman bij zitten en die informeerde naar onze reis. Op het antwoord: lopend naar Compostela, stond hij op en wilde persé onze eerste biertjes te betalen.
We hebben geproost en nog even gekletst. Daarna moest hij weg.
We zitten nu in ons onderkomen te wachten tot we kunnen eten. Eerst gedoucht.
Over douchen gesproken. Ik mag mezelf toch zo langzamerhand wel een expert op het gebied van Franse douches noemen. Kan iemand mij vertellen waarom er op tien de negen douches (dus nooit) een haakje zit om de douchekop aan op te hangen? Lekker ontspannen douchen is onmogelijk.'t Is een soort aqua-stress.
Er zit ook een ouder Nederlands echtpaar uit St. Oedenrode, dat de tocht in etappes maakt. Ze zijn in Bourges gestart deze keer en willen een week of vier lopen. Hun bezwaar tegen het etappe-lopen is de kosten; de conditie (deze tocht kun je niet trainen) en de reis elke keer weer opnieuw moeten opstarten.
Vanuit Frankrijk wil ik Robert, Luc en Milou sterkte wensen met wachten op de eindexamen-uitslagen. Ik zal tijdens het lopen voor jullie duimen. Morgen zal ik in de kathedraal van Périgueux een kaarsje voor jullie opsteken.
Bas: het filmpje van Robin was geweldig. Opvoeden is soms best lastig, hè?
Morgen lopen we naar onze volgende mijlpaal op de route: Périgueux.
Ik hoop deze avond op wifi in de herberg waar we vanmiddag zaten. Anders morgen. We verblijven dan weer in een Etap-hotel. Daar is wel wifi. Kan ik eindelijk mijn brievenbus legen.
Vanuit het zuiden: welterusten.

• 07 Juni 2012 - 09:52

Kees En Jeanne Been:

Hoi Gerrit,

Wederom, geweldige verhalen, wat maak je toch geweldige dingen mee, letterlijk en figuurlijk, zit allemaal in je rugzak, wat een belevenis.
    Succes, en groet van ons aan je mede pelgrim gangers.
    Nog vele gezonden gezellige emotionele grappige kilometers.