De boomstronk in het bos - Reisverslag uit Flavignac, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu De boomstronk in het bos - Reisverslag uit Flavignac, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

De boomstronk in het bos

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

31 Mei 2012 | Frankrijk, Flavignac

Dinsdag 29 mei 2012 / Les Ballanges _ St. Leonard-de-Noblat

Adres:
La Halte aux Grains
Accueil pélerins
6 Rue Gay Lussac
87400 St. Leonard-de-Noblat

Vanmorgen de gewone tijd (7uur) opgestaan. Inpakken en ontbeten.
Van Ineke hebben we tijdelijk afscheid genomen. Ze gaat met Ben naar Spanje. Ze laat zich medisch behandelen aan haar voet. Een aantal dagen rusten. Daarna zal ze zich weer bij ons voegen.
De temperatuur was een graad of vijfentwintig. Aangenaam tot warm om te lopen. Het terrein blijft heuvelachtig.
Na de eerste rust komen we in het bos een soort monument ter ere van "de pelgrim" tegen. Een soort boomstronk in de vorm van een schoen. Daaraan hingen allerlei voorwerpen en teksten, die met de Camino te maken hebben. Er naast stond een bankje met een brievenbus met daarin een boek, waarin je iets kon schrijven. Ook lag er een stempelkussen met stempel in: een rode. Heel speciaal. 's Avonds hoorden we dat dit ereteken er maar maand staat. Dus voor pelgrims iets heel speciaals. (zie foto's).
Zo langzamerhand na acht weken kom je ook in je wandelen tot rust. Tot nu toe zat er een zekere gehaastheid, onrust in het wandeltempo. Nu pas heb ik in mijn wandelen de rust gevonden in het lopen, gewoon stil te staan; rond te kijken; achter om te zien; te genieten van het uitzicht en de stilte.
Het is fantastisch om naar de wolken te kijken en daar allerlei figuren uit te halen: draken, leeuwen etc. Tussen de strepen van de vliegtuigen, die mensen ergens naar toe brengen en die daar op deze aardkloot hun eigen camino zoeken.
Caminovraag: s'arrêter=stoppen in het Frans. Waarom staat er ook op het Franse voorrangsbord 'STOP' en niet 'ARRÊT'?
De fotovraag is: Welke bloem is dit? Je ziet ze bij honderden langs de wegen staan.
Kinderen van groep 8 van de Bernhardschool: heel veel plezier met jullie schoolkamp en ook natuurlijk de afscheids-avond. Dan zal ook de film die jullie gemaakt hebben getoond worden. Ik kan hem dan natuurlijk niet zien. Als ik terug ben dan zal ik die schade zeker inhalen. Ik ben benieuwd!!
Aan alle kinderen: heel veel wandelplezier met de avond-4-daagse. Misschien is het voor één van jullie de basis om ooit de Camino te lopen. Wie weet. Misschien kan ik nog wat tips geven. Als ik weer in Nederland terug ben, kom ik zeker op school langs om het een en ander te vertellen en te laten zien.
In de bovengenoemde stadje waar we nu zitten, lijkt het net of je in de middeleeuwen rondloopt. Een verrassende ervaring.
De gîte was zonder souper. De eigenaresse maakte voor ons een uitzondering en heeft een op pelgrims geënte maaltijd klaargemaakt: verse groenten, pasta met lekkere sauzen, kaas, baquette, yoghurt met kersen uit een boomgaard van een vriend en natuurlijk een lekkere Franse wijn.
Morgen weer een mijlpaal op onze tocht: Limouges!
De wifi werkte niet. Helaas.
Lekker slapen toegewenst vanuit een warm Frankrijk.

• 31 Mei 2012 - 20:23

Marjo:

Arret is Frans en stop is internationaal. Volgens Jos is het een internationale afspraak om STOP te gebruiken. Gerrit, wat maak jij toch een geweldige tijd mee! En wat kun jij een geweldige verhalen schrijven. Ik geniet er iedere keer van om je verslagen te lezen. Nog een goede tijd toegewenst.