Wallen onder de ogen en een gebroken veter - Reisverslag uit Saint-Priest-la-Feuille, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Wallen onder de ogen en een gebroken veter - Reisverslag uit Saint-Priest-la-Feuille, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Wallen onder de ogen en een gebroken veter

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

26 Mei 2012 | Frankrijk, Saint-Priest-la-Feuille

Donderdag 24 mei 2012 / Le Pêchereau _ Éguzon

Adres:
B&B M.Mne.Rochereau
Rue des Chaillots 5
Éguzon.

Bij het openen van de luiken van de slaapkamer, die ik moest delen met onze Canadees, keek ik uit op het kasteel. Wanneer mag je dit aanschouwen? Het weer was heiig en betrokken, maar droog.
We hebben gezamenlijk het ontbijt, dat we de vorige dag ingekocht hadden, genuttigd.
We zijn om zeven uur opgestaan, want de meteo voorspelde een zonnige dag. Dat is ook uitgekomen. De temperatuur was ongeveer een graad of vijfentwintig.
Omdat het op dit tijdstip van de dag niet zo warm was, konden we goed doorstappen. In een gehucht gegeten samen met de plaatselijke hond. De bank waarop we zaten stond op een kruispunt waar pelgrims langskomen. Doggy stond ons al op te wachten. Hij wist precies wanneer er wat te halen viel. Toen we vertrokken was hij direct verdwenen.
Na de tweede stop had ik ineens hele branderige ogen. Ik had er in zitten wrijven. Van het ene op het andere moment had ik enorme wallen onder ogen met vocht. De ogen voelden een beetje branderig aan. We waren door een pad gelopen waar veel hoog onkruid stond. Misschien allergisch voor een of ander kruid.
Voor het plaatsje Cargilesse waar de noordelijke en zuidelijke route vanaf Vézelay samenkomen, hadden een paar 'grappige' Fransen een bord verhangen. Zodoende moesten we ongeveer 3 km omlopen.
De plaats op zich viel een beetje tegen. Het bureau de Tourisme was natuurlijk gesloten. Maar bij de kerk op de heuvel was dit kantoortje wel open. Een bordje op de deur beneden was misschien handiger geweest voor pelgrims en toeristen.
Omdat Cargilesse door de eeuwen heen ook een belangrijke startplaats voor pelgrims is geweest, wilden toch onze stempel hebben. Dat is gelukt.
Vanaf Cuzion hebben we een prachtige afdaling langs de Creuse gemaakt.
Het laatste stuk naar Éguzon was 3 km klimmen in de volle zon. Daarna in het sportcafé een pintje gepakt. Logisch toch!
Aangekomen bij onze slaapplaats werden we hartelijk door de gastvrouw ontvangen. Bij het uittrekken van de schoenen gebeurde na meer dan 1000 km iets waar iedere pelgrim bang voor is: er breekt een veter!!
Voordat je een winkel gevonden hebt waar ze die dingen verkopen, heb je er een kleine looptraining van 3 km opzitten, voor je ze hebt.
Gisteren aten we kip, vandaag haan. Ik hoop, dat het voorlopig de laatste gevleugelde vrienden zijn, die op het menu staan!!
We zitten nu na het eten nog even buiten ons wijntje te drinken. Morgen staan we om half zeven op, zodat we in de koelte een goede start kunnen maken.
Weer geen wifi.
Trusten vanuit la France.

• 26 Mei 2012 - 17:31

Jacqueline Reuvers:

Hi Gerrit, mooie plaatjes en mooie verhalen..zou zo mee willen lopen,
    moet een geweldige ervaring sein. Bon voyage !! un grand bisou !
    Jacqueline

• 26 Mei 2012 - 19:00

Jan Drenth:

gerrit ik vindt het prachtig wat je doet mooie verslagen en foto,s
    zo te zien heb je nu eindelijk goed weer .
    wij hebben al een week prachtig weer , gerrit ben je nog steeds op schema
    om eind juli op de bestemming te zijn.
    ik wens jullie allemaal veel plezier met de tocht
    nog twee weken dan begint de e.k ik weet niet of je het kan volgen.
    gr jan