St. Jacques had een snipperdag - Reisverslag uit Saint-Priest-la-Feuille, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu St. Jacques had een snipperdag - Reisverslag uit Saint-Priest-la-Feuille, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

St. Jacques had een snipperdag

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

26 Mei 2012 | Frankrijk, Saint-Priest-la-Feuille

Maandag 21 mei 2012 / Issoudun _ (Déols) / Châteauroux

Adres:
Gemeente/gemeenteverenigingsonderdak voor pelgrims
Rue Victor Hugo 3
Déols

Het ontbijt in het hotel was self-service. Prima de luxe voor elkaar. Dat was binnen. Buiten regende het. En dat heeft het de hele dag gedaan. Met bakken.
De poncho is niet uit geweest.
Het eerste stuk weer met z'n vieren gelopen. Gerust bij een kerkje en daarna was Pluvius de baas.
Ineke en ik weer over de weg en Roger met Dineke door het bos. We zouden in het plaatsje Dior op elkaar wachten en daarna verder gaan. Onderweg één keer gegeten in een loods met een zinken dak. Dan lijkt het nog harder te regenen.
Wij waren eerder op de afgesproken plek. Even gebeld waar de anderen zaten. Ze bleken verdwaald te zijn en hadden geen enkele referentie op de kaart.
We hebben anderhalf uur in een kerk gewacht, want de Randonnee kwam er langs. Tenslotte zijn we om half vijf toch maar richting Châteauroux vertrokken. De regen bleef recht naar beneden vallen; blaasjes regen.
Ongeveer een kilometer of vijf voor Châteauroux stopte er een wat oudere Franse man langs de kant van de weg en vroeg onze bestemming. Hij voelde wat wij voelden, want zijn vrouw had de tocht ook gelopen. We waren bijna nog geen verzopen katten, maar het kwam dicht in de buurt. Hij heeft ons naar een gîte voor pelgrims in Déols, een plaatje ten noorden van Châteauroux gebracht. We zullen een 'bougie' voor hem opsteken in Compostela. Daarna heb ik de sleutel van de gîte bij het Hôtel de Ville (gemeentehuis) opgehaald.
Ik liep eerste nog een schilderijententoonstelling binnen. Ze keken me niet begrijpend aan.
Bij binnenkomst eerst alles uitgestald om te drogen. Gedoucht en lekker warm aangekleed. Er waren al een Canadese en Nederlandse pelgrim aanwezig. De Canadees (Yves uit Montreal-Canada) start morgen voor zijn eerste camino-etappe. De Nederlander (Johan uit Alkmaar) had Compostela al eerder gelopen. Hij was nu op weg naar Lourdes. Zijn vrouw vond weer drie maanden van huis voor een tweede keer toch wel een beetje lang.
Roger en Dineke zitten 8 km verder dan wij(?!)
Nog een entrecote gegeten in een gore tent, waar alle stamgasten plus de waard en de waardin er lustig op los paafden. En wij maar gezond eten.
Morgen hebben we afgesproken in Velles. Ongeveer 20 km ten zuiden van Déols.
Weer geen wifi.
Goede nacht vanuit een regenachtig Frankrijk.