Wo ist der Bahnhof ? - Reisverslag uit Sommeval, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Wo ist der Bahnhof ? - Reisverslag uit Sommeval, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Wo ist der Bahnhof ?

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

06 Mei 2012 | Frankrijk, Sommeval

Zaterdag 5 mei 2012 / Troyes _ Sommeval (Maison- lés-Chaource)

Na de wekker zoals elke morgen weer de gewone rituelen: opstaan, wassen, inpakken. Alleen vanmorgen geen ontbijt. Maar om een uur of negen bij de kathedraal aangekomen op de hoek bij de boulangerie twee rozijnenkoeken, een halve baquette en twee flessen water gekocht.
Terwijl ik de winkel uitliep, kwam er een Limburger aan op z'n fiets die ook op weg was naar Santiago. Even staan kletsen en hij vroeg of ik hem op de foto wilde zetten met de kathedraal op de achtergrond. No problem.
Danny liep vandaag mee. Was reuze gezellig. Bijna aan het einde van de trip had hij een echte pelgrimsborrel. Smaakte geweldig. Daarna moesten we nog een klim van drie kilometer doen. Het ging als een speer!! Buiten de stad (Troyes) aangekomen, vroegen we aan een echte Fransoos de weg naar een plaats. Je gelooft het niet, als je er zelf niet bij bent geweest: hij stuurde ons de verkeerde kant op?!
Nadat we via een omweg een plaatsje bereikten, zodat we een referentiekader hadden, kregen we het pas in de gaten ( 2 km om).
Daarna volgden we de route van Randonnee (de officiële route), die met wit/rode strepen is aangeduid op palen, bomen, lantaarnpalen etc. Op plaatsen waar het niet nodig is, staan er genoeg. Op kruisingen staan ze niet. Hoezo Franse slag?
Zodoende weer een kilometer of drie omgelopen.
Om kwart voor vijf kwamen we in Sommeval aan. Mijn gîte lag aan dezelfde weg waar de auto stond. Roger en Danny met hun vrouwen gingen naar hun hotel.
Bij de gîte gewacht. Er was niemand aanwezig. Gebeld. Een Franse mevrouw zei, dat ze zou komen. Eenmaal gearriveerd, zei ze dat de gîte waar ik voor stond in het bezit van een particulier was, die een weekend weg was. Ze wees me een soort schuur aan: daar kon ik wel overnachten. Geregeld. Nee dus. Het was een ruimte met een aanrecht, twee banken en een stenen tafel. Op mijn vraag waar het bed stond, zei ze, dat die er niet was. Een ONDERKOMEN voor pelgrims waar GEEN BED staat.
Goed raad is duur. Ik ben bij een aantal huizen gaan aanbellen om te vragen of ze voor een nacht voor een pèlerin een bed hadden. Ze keken me aan alsof ik van Mars kwam.
Tenslotte heb ik Roger gebeld. Danny en Annie hebben me om zeven uur opgehaald en ik slaap deze nacht in een hotel in de plaats tussen haakjes.
Welterusten. Ben nu wel moe na 27 km vandaag.
Morgen weer 'en route'
p.s. De titel van 4 mei moest zijn:
Langs het kanaal.

  • 06 Mei 2012 - 09:17

    Theo:

    Hallo Gerrit, vorige week las ik al iets over St. Agnan. Dat is een plaats bij ons (Vezelay) in de buurt. Nu begrijp ik dat er blijkbaar nog een Agnan is, want je zit nu in de buurt van Troyes, nog wel 150 km van ons huis af.
    Vandaag weer regen, begrijp ik van onze maitre de maison. Maar peut-etre af en toe toch une belle eclaircie?
    Bonne route!! Theo

  • 06 Mei 2012 - 09:46

    Marten:

    He grote vriend,

    Wat is het toch geweldig wat je doet, had al respect voor je maar hetgene wat je nu presteert is helemaal het einde.
    Ik zie dat je al in de korte broek loopt wat we hier nog niet kunnen doen.
    Ennn, niet teveel alcohol tijdens het lopen he,haha.
    Veel plezier nog met de komende kilometers en ik blijf je volgen.

  • 06 Mei 2012 - 09:53

    Ben Peters:

    Dat gaat je goed af dat franse gepoekel!
    Fijn voor je dat het weer wat beter wordt, continue in de regen lopen is een drama.
    Hoeveel kilometers moet je nog lopen naar Santiago de Compostela?
    We missen je met tennissen, tenminste de derde helft(geintje)!
    Goede reis menneke

    groet Ben Peters

  • 07 Mei 2012 - 07:50

    Sjaak Kruizinga:

    Je hebt Mulisch, Dick Bruna, Annie MG Schmidt en Jan Wolkers zomaar een aantal schrijvers.
    Daar kan Gerrit Modderkolk aan worden toegevoegd. Gerrit fantastisch wat je meemaakt en dit met de nodige humor in woorden omzet
    Dat je een aantal dagen in de modder hebt gelopen niet zeuren je heet tenminste niet voor niets Modderkolk
    Maar ik lees dat het weer inmiddels al weer een stuk beter is
    Op de tennisbaan mis ik vooral je tactische aanwijzingen en de derde helft is maar een dooie boel
    Hoop trouwens niet wanneer we straks de airborne lopen je in elk plekkie een stempel of overnachting gaat zoeken
    Groetjes van Marja en verder een goede reis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Sommeval

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 300991

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: