Langs het kanaal. - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu Langs het kanaal. - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

Langs het kanaal.

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

06 Mei 2012 | Frankrijk, Troyes

Vrijdag 4 mei 2012 / Mery-sur-Seine _ Troyes

Afgelopen nacht in een bed geslapen, dat zo kraakte, dat als je je omdraaide in je slaap, je vanzelf wakker werd. Ik heb onrustig geslapen.
Vandaag om zeven uur opgestaan, want de tour van deze dag was fors. Het weer was wederom 'perfectement'. We hebben de onderste pijpen van de broek afgeritst en liepen voor het eerst in vijf weken langs 's Heren wegen in onze korte broek.
Ruim vier uur hebben we langs de bovenstroom van de Seine gelopen. Toen we uiteindelijk in het eerste voorstadje van Troyes aankwamen, was het nog ruim zeven kilometer. Ons water was op en hebben bij een Carrefour nog een fles gehaald . (ik kreeg in de winkel nog een telefoontje uit Nederland van de bewakingsdienst: er was een alarm afgegaan op de Bernhardschool; ik heb geantwoord, dat ik zo snel mogelijk zou komen).
Per persoon hebben we vandaag ruim anderhalve liter water gedronken en een baquette met ham voor tussen de middag gegeten. Een appel en twee bananen voltooiden ons menu.
In de binnenstad van Troyes staan een stuk of negen kerken. Er is echter maar één kathedraal. De Fransozen stuurden ze ons naar een kerk, maar niet naar de kathedraal. Die stomme Fransen weten niet eens het verschil tussen de twee bovenstaande religieuze gebouwen??!!
Om kwart voor vijf waren eindelijk op de plaats van bestemming en hebben onze stempel aan een loketje in de kathedraal gekregen.
Roger kreeg zijn vrouw en vriend Danny met zijn vrouw Annie op bezoek. Ze verwelkomden ons met een lekker koud pilsje. Danny loopt morgen mee.
Na een geweldige hoosbui ben ik op zoek gegaan naar mijn klooster. Achter de kathedraal rechts af, was de boodschap. Toen ik het na een paar vragen gevonden had, bleek alles gesloten. Was niet erg, want na 17.30 uur moest ik de sleutel bij de 'gardien' halen. Deze was echter in geen velden of wegen te bekennen. Dan in een lange gang maar alle deuren geprobeerd. Bij de enige die open ging, was er een dienst aan de gang. Ik heb zeer devoot de deur héél zachtjes dichtgedaan.
Toevallig (of bestaat dat niet), komt er een lief vrouwtje binnen die voor mij de bewaker haalt. Mooie kamer, lekkere douche.
Vandaag 31 km gelopen. Was eigenlijk te ver, maar het moest: geen overnachtingsplaatsen.
Er is hier geen wifi, dus dit bericht komt later.
Tot slot een paar typisch Franse zaken. De foto's zal ik bijvoegen.
1. Je komt op het toilet een fonteintje tegen en wat je met die kraan doet, er komt geen water uit. Toch respect voor genieuze Franse oplossing: links onder de bak zit een stangetje (ik dacht dat je daar de handdoek overheen moest hangen) waar je met je knie tegenaan moet duwen en dan komt er water uit de kraan!!
2.Gaten in de weg worden met asfalt en een soort greep opgevuld. Een stoomwals om een en ander plat te walsen is nergens te bekennen. Oplossing: na de operatie rijdt het verkeer het asfalt plat!!!
Bas: Heimans kan hier goud verdienen.
Morgen hopen we weer op mooi weer en gaan verder naar het zuiden.
Robin: hoe gaat het met jou? Je kunt al mooi rondjes draaien op de vloer!
Tim: is de aanbouw al af of moet opa komen helpen?
Kris: wat leuk dat je de zwemles leuk vond. Ga zo door meid.
Alle drie kusjes en groeten van opa.

  • 06 Mei 2012 - 09:50

    Jacq En Theo:

    Hee Sjek,

    Niet te geloven dat jij in je slaap wakker wordt ! Normaal kun je een kanon afschieten en je
    blijft nog doorsnurken.
    Zo te lezen en te zien, gaat het goed met het lopen. Het weer zit gelukkig ook mee.
    Hoeveel kilometers heb je nu ongeveer gelopen ?
    Het is trouwens leuk om te lezen dat je zo met volle teugen geniet van de Franse natuur en cultuur.
    De kennismaking met het Franse sanitair is natuurlijk voor jou als klusser een eye opener.

    Sjek veel succes verder. We blijven je volgen.

    Groeten,

    Jacq en Theo en de rest.

    Ps: De bewakingsdienst op de Bernhardschool zit nog op je te wachten ,want je staat als eerste op de lijst !

  • 06 Mei 2012 - 17:24

    Samira:):

    is er een alarm afgegaan op school :0
    niet gehoord en niet gemerkt ik hoop dat er niks weg is
    maar fijn dat je in de korte broek kon lopen
    veel plezier en ga zo door
    groetjes samira:)

  • 06 Mei 2012 - 22:56

    Joke Koolman:

    Hoi Gerrit, Zo, hier zijn de oranjefeesten en herdenkingen weer voorbij
    en in die tussentijd ben jij alweer een paar kilometertjes verder. Zo te lezen
    begint het weer ook wat beter te worden voor jullie (te zien aan je outfit)
    dus het gaat de goeie kant op. Hier hebben we vannacht vorst aan de grond !!!
    Maar ja, we hopen ook op betere tijden. Ik kan me voorstellen dat je na 31
    km wel hoopt op een lekkere douche en een heerlijk bed.
    Ik dacht dat de Fransen wel direct klaarstonden als jullie aanbelden nu
    begrijp ik dat het toch ook wel anders is. Maar, je hebt toch steeds nog
    plaats gekregen (al was het evt. in een schuur op de stenen vloer)
    Verder is er eigenlijk weinig nieuws dus ga ik er maar een punt aan breien.
    Ik wens je voor morgen alvast weer een fijne tocht met heel veel plezier en
    leuke mensen. Groeten van ons, 7mei 0.55 uur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Troyes

Gerrit

Actief sinds 02 Maart 2012
Verslag gelezen: 637
Totaal aantal bezoekers 301026

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2021 - 09 Oktober 2021

Via de la Plata - deel twee

01 April 2012 - 30 November -0001

Santiago de Compostela

Landen bezocht: